گزارش‌های ضد و نقیض از خسارت‌ و دقت حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا

ایران می‌گوید تلفات انسانی و غیر‌انسانی گسترده بود، آمریکا تکذیب می‌کند

بامداد چهارشنبه  به دو پایگاه آمریکا در عراق حمله موشکی کرد، ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸/عکس از فارس

پس از اینکه در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه دو موج از حمله‌های موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق انجام شد، واکنش‌ها از سوی مقامات ایرانی و آمریکایی ادامه دارد. هنوز جزئیات دقیق این حمله‌ها و میزان خسارت‌ها روشن نیست، اما گفته می‌شود که ده‌ها موشک بالستیک از خاک ایران به سوی منافع آمریکا در عراق شلیک شده است. 

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه در «اطلاعات سپاه» نوشت: «مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند.» البته روشن نیست در فاصله کوتاه چند ساعته پس از این حمله‌ها چگونه تعداد تلفات انسانی شمارش شده است. 

این در حالی است که برخی رسانه‌های آمریکایی و برخی رسانه‌ها در عراق گزارش می‌دهند که این حمله‌های موشکی تلفات انسانی نداشته است و برخی نیز مدعی شده‌اند که خسارت انسانی متوجه عراقی‌ها بوده و نه آمریکایی‌ها، البته ارتش عراق کشته شدن اعضای خود را تکذیب کرده است. بنابراین گزارش‌ها نیروهای آمریکایی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در عراق، در حالت آماده باش قرار داشتند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که از ساعاتی قبل از حمله‌های موشکی بامداد امروز (چهارشنبه)، به نیروهای آمریکایی هشدار داده شده بود. 

از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز به حمله‌های موشکی ناموفق در اربیل اشاره می‌کند. این گزارش‌ها می‌گوید تعدادی از موشک‌ها ده‌ها کیلومتر دورتر از فرودگاه اربیل و منافع مربوط به امریکا برخورد کرده‌اند. در بیانیه‌ای دیگری که در عراق منتشر شده آمده است که ۲۲ موشک به عین‌الاسد و پایگاه آمریکایی در اربیل شلیک شده که از این تعداد ۱۷ موشک به سوی عین الاسد و ۵ موشک به سوی اربیل شلیک شده است. 

با این حال فارس به نقل از این مقام اطلاعات سپاه نوشته است که :« ۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد.» به گفته این مقام سپاهی «به رغم آماده باش کامل آمریکایی ها پدافند آنها نتوانست هیچ عکس العملی نشان دهد».

اما پنتاگون می‌گوید ۱۲ موشک به پایگاه‌های آمریکا در عین‌الاسد و اربیل برخورد کرده و این حمله‌ها تلفات انسانی نداشته است. 

فارس می‌نویسد که این منبع آگاه ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی‌ها منهدم خواهد شد.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، هم درباره عواقب پاسخ احتمالی آمریکا به حمله موشکی سپاه هشدار داد.

در بیانیه‌ای که توسط این مقام نظامی منتشر شده با اشاره به اینکه « این عملیات تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است آمده است: «از این پس هرگونه شرارت جدید آمریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد.»

در این بیانیه خطاب به مقامات آمریکایی آمده است: «اینک وقت آن رسیده است تا سردمداران شرور ایالات متحده با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در گستره‌ وسیعی از جغرافیای جهان، روشی اصولی را اتخاذ کرده و هر چه سریعتر نیروهای ارتش تروریستی خود را از منطقه خارج نمایند.»

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران با نوشتن توییتی از عملیات موفق سپاه تشکر کرده است.

این در حالی‌ست که نیمه‌شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «همه چیز خوب است ،  در حال حاضر مشغول تعیین خسارات به وجود آمده‌ به پایگاه‌های نظامی واقع در عراق هستیم. ما قدرتمندترین نیروهای نظامی را در هر نقطه از جهان داریم. فردا صبح بیانیه خواهم داد.»

دونالد ترامپ در حالی در صفحه توئیتر خود به خبر حملات موشکی واکنش نشان داد که دقایقی قبل از توئیت ترامپ، جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی نوشته بود که «ایران اقدامات متناسب در دفاع از خود را طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد انجام داد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از یک مقام نظامی اعلام کرده که «نیروهای آمریکایی قبل از حمله موشکی ایران هشدار حمله را دریافت کرده بودند و افراد مستقر در پایگاه‌ها زمان کافی برای رفتن به پناهگاه را داشته‌اند».

تنش‌ها میان ایران و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست پهپاد آمریکایی بالا گرفت. مقامات جمهوری اسلامی پس از این حادثه آشکارا زبان تهدید و جنگ علیه آمریکا گشودند. برخی ناظران بین‌المللی اشاره ظریف به این نکته که انتقام گرفته شده و همچنین توییت نسبتا ملایم ترامپ را نشانه‌ای امیدوار کننده از پرهیز دو طرف از وارد شدن به جنگی تمام عیار توصیف می‌کنند.