وزیر دفاع بریتانیا: قاسم سلیمانی هرگز دوست ما نبوده است

انتقاد جرمی کوربین از غیاب بوریس جانسون در شرایط بحرانی پس از ترور سلیمانی

سخنرانی بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در مجلس عوام، 7 ژانویه 2020 - HO / AFP / PRU

وزیر دفاع بریتانیا، بن والاس، در حالی در مجلس عوام حاضر شد که انتظار می‌رفت بوریس جانسون، نخست وزیر، نیز او را در این جلسه همراهی کند. در حالی که در چند روز گذشته نگرانی‌ها از انتقامجویی ایران پس از ترور سردار سلیمانی شدت گرفته است، نمایندگان مجلس عوام در تب و تاب سئوال و پرسش از نخست وزیر و کابینه او به سر می‌برند. هر چند در سمت دیگر بوریس جانسون و اعضای کابینه به حضور و بیان آنچه در حال اتفاق افتادن است، تمایل زیادی از خود نشان نمی‌دهند.

بن والاس در اولین صحبت‌هایش میان نمایندگان مجلس عوام، به شخصیت سردار سلیمانی اشاره کرد که «او هرگز دوست ما نبوده است.» و سپس با جملات صریحی از نقش قاسم سلیمانی و اقدامات بی‌ثبات کننده او در منطقه صحبت کرد. او وجود اشخاصی مانند قاسم سلیمانی را دردسر و خطری جدی برای کشورهای خاورمیانه - به خصوص سوریه و عراق، توصیف کرد. همچنین اضافه کرد که ترور سلیمانی این اطمینان را به ما می‌دهد که او دیگر وجود نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، موجی از انتقادات علیه بی‌خبری بریتانیا پیش از این حمله توسط آمریکا پدید آمده است. موضوعی که منتقدین و از جمله تنی چند از احزاب مخالف، این اقدام آمریکا را حق به جانب و یک‌طرفه در روابط میان دو کشور برداشت کرده‌اند. آن‌ها معتقدند این رفتار نشان از موضع ضعف بریتانیا در مقابل ایالت متحده دارد. در همین رابطه هم، از وزیر دفاع سوالاتی مطرح شد.

البته بن والاس این اقدام آمریکا را قابل درک دانست و گفت با توجه به شرایط اضطراری که وجود داشته، رئیس جمهوری آمریکا می‌بایست به سرعت تصمیم می‌گرفته و در آن لحظات امکان مشورت یا خبر دادن - نه تنها با متحد خود، بریتانیا، وجود نداشته بلکه حتی فرصت نکردند کنگره آمریکا را از این حمله آگاه کنند؛ اگر چه دوستان آمریکایی، در اولین فرصت به ما خبر دادند.

در ادامه یکی از نمایندگان از او پرسید که چرا ایالت متحده از روش‌های دیگری برای متوقف کردن ایران استفاده نکرده است و وزیر دفاع با اشاره به حملات اخیر ایران و پرتاب حد اقل 30 راکت پیش از ترور قاسم سلیمانی، خاطر نشان کرد که که آمریکا چاره دیگری نداشته است. بن والاس گفت که حتی مدارکی در این زمینه به او ارائه شده، که شخص او را مجاب کرده که قاسم سلیمانی در تدارک حملاتی گسترده و شدید به پایگاه‌های آمریکایی بوده است و ایالات متحده بنا بر قانون دفاع از خود، باید به سرعت اقدام می‌کرده است. قانون " دفاع از خود" جزو قوانین حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود.

از طرف دیگر، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، صحبت‌هایش را با کنایه‌ای آغاز کرد و از بن والاس پرسید: «به ما بگویید نخست وزیر الان کجاست ؟ به نظر می‌رسد که او پشت سر وزیر دفاع خود پنهان شده است.»

جرمی کوربین، از غیبت بوریس جانسون و طولانی شدن مدت تعطیلات او در شرایط بحرانی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بسیار انتقاد کرده است. او همچنین به موضوع خروج آمریکا از برجام و برهم زدن اوضاع تمام منطقه اشاره کرد و گفت آمریکا یک بار دیگر سایه جنگ را بر سر بریتانیا آورده است و تاریخ یک بار دیگر مانند جنگ افغانستان و عراق تکرار خواهد شد.

بحران زندانی‌های دو تابعیتی پس از ترور سردار سلیمانی

یکی از موضوعاتی که به شدت در وضعیت نگران کننده‌ای به سر می‌برد، سرنوشت زندانیان بریتانیایی-ایرانی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی است. بسیاری معتقدند که با وضع پیش‌آمده بسیار بعید است ایران انعطافی از خود در این رابطه نشان بدهد و قدم مثبتی در آزادی آنان بردارد. نماینده دیگر در همین رابطه از وزیر دفاع توضیح خواست و به او خاطر نشان کرد که دولت از خود هیچ تلاشی برای آزادی نازنین زاغری نشان نمی‌دهد. حتی زندانیان بریتانیایی دیگری هم هستند که وضعیت بدتری از نازنین دارند اما نخست وزیر به وضعیت آنها بی‌توجه است به گونه‌ای که آنها آنقدر در زندان جمهوری اسلامی می‌مانند تا بپوسند.

بن والاس در این رابطه گفت که رژیم ایران از این موضوع نهایت سوءاستفاده را کرده ولی با وجود این ما مصمم هستیم تمام تلاش خود را برای آزادی آنها به کار بگیریم.

سرانجام برجام چه خواهد شد؟

بسیاری از نمایندگان درباره برجام ابراز نگرانی کردند. حتی برخی گفتند با وجود این اقدام آمریکا در کشتن یک افسر عالی‌رتبه ، روابط دیپلماتیک با ایران ضعیف تر شده و در این شرایط که ایران تنها و منزوی است، شانس همکاری آن کشور و باقی ماندنش در برجام بسیار کم است.

بر خلاف انتظارات، وزیر دفاع معتقد بود که برجام نمرده است و کشورهای فرانسه و آلمان و بریتانیا در تلاش ویژه‌ای هستند تا راهکارهای مناسبی برای زنده نگه داشتن برجام به کار ببرند. بریتانیا امیدوار است که از طریق حل مناقشه برجام، بتوانند ایران را به مسیر درست برگردانند. اگر چه برخی نمایندگان معتقد بودند، مرگ برجام باید اعلام شود و در عوض توافقنامه دیگری تنظیم شود که جامع باشد و بتواند منفعت همه کشورها و از جمله ایالت متحده آمریکا را نیز تامین کند.

امنیت اسرائیل

موضوع تهدید اسرائیل توسط ایران، یکی از مهم ترین دغدغه‌های کشور آمریکاست. بن والاس در این باره اشاره کرد که تهدید ایران علیه اسرائیل موضوع جدیدی نیست و در این رابطه موضوعی تغییر نکرده است. ایران همواره خطری جدی برای آن کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه سرویس‌های اطلاعاتی آن کشور نیز همواره در مورد خطرات ایران آگاهی لازم را دارند.

در نهایت به نظر می‌رسید که بسیاری از نمایندگان، همچنان بر سر موضوع " دفاع از خود" آمریکا در ترور سردار سلیمانی اتفاق نظر ندارند، اما اکثر آن‌ها در یک موضوع هم‌عقیده بودند، که دولت باید با آگاهی کامل از نیروهای نظامی بریتانیا در منطقه محافظت کند. در این رابطه وزیر دفاع تاکید داشت که هم اکنون بریتانیا نیروهای اضافی مستقر در عراق را خارج کرده و آن‌هایی که هنوز در منطقه هستند، در شرایط هشدار کامل به سر می‌برند و در حال حاضر خطری تهدیدشان نمی‌کند. اما آنچه در حال حاضر برای بریتانیا بسیار ارزشمند و مهم است، این است که با کشته شدن سردار سلیمانی، منطقه از وجود بسیاری از حملات تروریستی در امان خواهد بود و می‌توان انتظار داشت که با نبود او دامنه جنگ‌های نیابتی هم کمتر شود و در این حال تنها تمرکز همه کشورها، باید از بین بردن کامل داعش در منطقه خاورمیانه باشد.