هشدار بوریس جانسون به ترامپ

جانسون در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی خواستار ادامه حضور نیروهای ائتلاف در عراق شد

بوریس جانسون به ترامپ هشدار داد که با بمباران مکان‌های فرهنگی ایران،  قوانین بین‌المللی را نقض نکند- Adrian DENNIS / AFP

بوریس جانسون در انتقادی نادر، علنا دونالد ترامپ را به خاطر تهدیدش مبنی بر بمباران 52 مکان فرهنگی ایران در صورت تشدید بحران، نکوهش کرد.

سخنگو نخست وزیر بریتانیا گفت: «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی وجود دارند که از تخریب میراث فرهنگی جلوگیری می کنند.»

این هشدار در حالی صورت می‌گیرد که آقای جانسون در جلسه شورای امنیت ملی با حضور وزرای ارشد، مقامات و چهره‌هایی از سازمان‌های اطلاعاتی، درباره تشدید تنش‌ها با تهران شرکت می‌کند.

اما مسئولان در مقر نخست وزیری - با خودداری از اظهارنظر در مورد جنگ احتمالی در نتیجه حمله آمریکا، با لحنی شدیدتر از اظهارات جانسون در روز یکشنبه، از ترور قاسم سلیمانی حمایت کردند.

سخنگوی دولت بریتانیا در پاسخ این سئوال که آیا بریتانیا توجیه واشینگتن برای حمله را می‌پذیرد یا خیر، گفت: «ایالات متحده حق دارد که در دفاع از خود چنین اقدامی را انجام دهد و این كشور به طور واضح اعلام کرده است که سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکا در آینده نزدیک بوده است.»

جانسون روز یکشنبه از تکرار حمایت صریح وزیر امور خارجه خود - از حق واشینگتن برای انجام حمله هوایی فرودگاه بغداد در روز جمعه، خودداری کرد.

پس از رأی مجلس عراق به اخراج نیروهای آمریکایی - که از نظر قانونی الزام‌آور نیست، جانسون طی تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی، همتای عراقی خود، خواستار آن شد به نیروهای ائتلاف - از جمله بریتانیا - اجازه داده شود در این کشور باقی بمانند تا به عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش ادامه دهند.

سخنگوی دولت گفت: «ما مصرانه از دولت عراق می‌خواهیم امکانات لازم را فراهم کند تا نیروهای ائتلاف بتوانند به مأموریت خطیر خود در مقابله با این تهدید مشترک ادامه دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما وقتی از او سئوال شد که آیا بریتانیا حمله به اماکن فرهنگی را یک جنایت جنگی تلقی می‌کند، در پاسخ تنها اشاره کرد که جزئیات توافقنامه بین‌المللی در این باره، در کنوانسیون 1954 لاهه برای محافظت از اموال فرهنگی در هنگام درگیری مسلحانه آمده است.

نخست وزیر بریتانیا با هدف گفتگو درباره بحران ایران، با دومینیک راب، وزیر امور خارجه، بن والاس، وزیر دفاع، و مقامات ارشد از جمله دبیر کابینه در مقر نخست وزیری دیدار کرد.

پس از این جلسه، آقای راب گفت كه دولت توصیه‌های سفری خود را برای آن دسته از شهروندان بریتانیا كه به منطقه سفر می‌كنند، تغییر داده است و «ما قصد داریم در در موقع مناسب محافظت نیروی دریایی سلطنتی از حمل و نقل در تنگه هرمز را تقویت كنیم.»

او افزود: «بدیهی است که اولویت اول ما اطمینان از سلامت و امنیت اتباع، شهروندان، حمل و نقل، مأموریت‌های دیپلماتیک و پرسنل نظامی بریتانیاست. در جبهه دیپلماتیک، پیام قاطع نخست وزیر و من برای همتایان اروپایی و آمریکایی خود و همچنین شرکای مهم ما در خاورمیانه، این است که کاهش تنش‌ها بسیار حیاتی است و باید راه‌های دیپلماتیک برای خروج از این بحران پیدا شود.»

پس از آنکه امیلی تورنبری، وزیر امور خارجه در سایه، نخست وزیر را متهم کرد که به جای پرداختن به بحران ایران، در جزایر کارائیب سرگرم آفتاب گرفتن و نوشیدن ودکا مارتینی است، سخنگوی نخست‌وزیر این ادعا را - که جانسون در جریان تعطیلات لوکس خود در جزیره ماستیک، با تأخیر نسبت به بحران ایران واکنش نشان داده، رد کرد.

او تأکید کرد: «نخست وزیر در طول روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه با مقامات ارشد و وزرای ارشد در تماس بوده است. موضع دولت، صبح روز جمعه از طریق وزارت خارجه مشخص شد و وزیر امور خارجه و وزیر دفاع، پیوسته آخرین اطلاعات را گزارش دادند.»

سخنگوی دولت در پاسخ به انتقادات در مورد اینکه بریتانیا از قبل در جریان برنامه ترور قاسم سلیمانی قرار داده نشده است، گفت: «ما همکاری امنیتی بسیار نزدیکی با ایالات متحده داریم. ما در تمام سطوح، پیوسته در با هم در تماس هستیم.»

این که ایران اعلام کرده است از این پس به شرایط توافق بین‌المللی برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود پایبند نخواهد بود «شدیدا نگران‌کننده» است.

سخنگوی دولت بریتانیا طی اظهاراتی - بیانگر این که اگر ایران به غنی‌سازی با اهداف نظامی ادامه دهد با تحریم مواجه خواهد شد، تصریح کرد کە بریتانیا با دیگر امضاکنند‌گان این توافق در حال گفت‌وگو در مورد گام‌های بعدی است.

او افزود: «به نفع همه است که این توافق به قوت خود باقی بماند. این توافق احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را در آینده به طور کامل از بین می‌برد. ما همیشه گفته‌ایم که توافق هسته‌ای یک معامله چندجانبه است و با توجه به تصمیم اعلام شده از سوی ایران، ما فوراً با شرکای خود درباره مورد گام‌های بعدی صحبت می‌کنیم.»

© The Independent