دادخواهی یک شرکت بستنی سازی برای مصرف‌کنندگان ماری جوانا

شرکت «بن اند جری» به خاطر برگزاری یک کمپین تبلیغاتی که به پاک شدن سوء سابقه‌ افراد در محکومیت‌های کیفری مربوط به مصرف ماری جوانا  کمک کرده است، مورد تحسین قرار گرفته است.

در روزهای جمعه ۱۹ و شنبه ۲۰ آوریل، این شرکت بستنی‌سازی با داروخانه‌های مخصوص توزیع ماری جوانا در کالیفرنیا، کالیوا، وارد همکاری شد تا به ازای خرید ماری جوانا از آن داروخانه‌ها، به مشتریان خود یک جعبه بستنی "نیم‌پز " به صورت رایگان عرضه کند.

با آنکه اعلام شده است که این پیشنهاد ویژه به مناسبت گرامی‌داشت سالانه‌ ۴۲۰ یا بیست آوریل است، هدف اصلی آن بالا بردن سطح آگاهی درباره اصلاحات در قانون عدالت کیفری است که نیاز آن، از جانب افرادی با سوابق اتهامات مرتبط با مصرف ماری جوانا احساس می‌شود.

بن اند جری می‌گوید «در ایالت‌هایی که مصرف ماری جوانا  قانونی است و حتی با وجود آنکه افراد سیاه‌پوست و سفید پوست به یک اندازه ماری جوانا مصرف می‌کنند، اما همچنان افراد سیاه‌پوست بیشتر از سفیدپوستان دستگیر می‌شوند. ما ۲۰/۴ را دوست داریم و عاشق قانون هستیم، اما این روند جالب نیست.»

«بیایید روراست باشیم: حتی با افزایش قانونی شدن ماری جوانا، همچنان صدها هزار نفر به خاطر ماری جوانا  دستگیر می‌شوند، و اکثر این افراد سیاه‌پوست هستند.»

ابراز مخالفت و اعتراض این شرکت مستقر در ورمونت نسبت به «تبعیضهای نژادی» که هنوز هم به رغم قانونی شدن نسبی ماری جوانا در آمریکا وجود دارد، مورد ستایش افراد مختلفی در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

یک نفر در توییتی نوشت: «در مقایسه با مقامات انتخابی در دولت به ظاهر مترقی من، بستنی چقدر در این مورد بهتر عمل کرده است؟»

شخصی دیگر نوشت: «جهانی را تصور کنید که در آن بستنی بیشتر از اکثر سناتورهای آمریکایی  صداقت و همبستگی دارد. عجیب وغریب است.»

در عین حال برخی دیگر با «بن اند جری» مخالفت کردند و معتقد بودند که «بن اند جری» تلاش کرده است تا با این بیانیه به ظاهر سیاسی، «برند »خودش را تبلیغ کند.

یک نفر در توییتی نوشت: «بسیار خوب، اما آیا برندها اجازه دارند که از عدالت اجتماعی برای تبلیغ بستنی استفاده کنند؟»

و یکی دیگر چنین اظهار نظر کرد: «لایک، کارشان درست است، اما از طرفی هم نمی‌پسندم که شرکتها از بیانیه‌های سیاسی برای فروش بستنی استفاده کنند».

یکی دیگر از کاربران توییتر نیز تعهد «بن اند جری» به «خدمت کردن به جامعه به شیوه‌های متعد» را مورد اشاره قرار داد.

به گفته‌ کسانی  دیگر: «این‌ها (شرکت «بن اند جری») از حامیان اصلی جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» هستند و از حقوق و فعالیت‌های دگرباشان جنسی حمایت می‌کنند. از آنها بستنی بخرید (بستنی‌های مخصوص گیاهخواران هم دارند).»

به ازای هر خرید ماری جوانا از کالیوا در روز بیستم آوریل، ۴.۲۰ درصد از سود حاصل به طرح «سوء سابقه مرا پاک کن» توسط سازمان قانون برای آمریکا، اهدا شد.

هدف از طرح «سوء سابقه مرا پاک کن» این است که به پاک شدن سوابق کیفری افرادی که در نیروی کار مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، از جمله افرادی با اتهامات مرتبط با مصرف ماری جوانا، کمک شود.

دنیس اومالی، مدیر عامل کالیوا می‌گوید: «ما بسیار افتخار می‌کنیم که با یک آرم تجاری خوشنام همچون «بن اند جری» همکاری کرده‌ایم تا به پیشرفت طرح سازمان قانون برای آمریکا، یعنی طرح «سوء سابقه مرا پاک کن» کمک کنیم.

وی افزود: «ما معتقدیم که این وظیفه ما در صنعت ماری جوانا است که به کسانی که بیشترین آسیب را از ممنوعیت‌ها دیده‌اند، احترام بگذاریم.»

 

© The Independent

بیشتر از زندگی