مصر سعی دارد مانع واکنش نظامی غزه به قتل قاسم سلیمانی شود

نوار غزه تلاش دارد، بی طرفی خود را در قبال کشته شدن قاسم سلیمانی حفظ کند

عکسهای قاسم سلیمانی در مراسم عزاداری در نوار غزه - AFP

پس از کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، اسرائیل کلیه ای نیروهای امنیتی و نظامی خود را در سراسر مرزهای شمالی و جنوبی این کشور بسیج کرده و ابراز نگرانی کرده است که ممکن است در واکنش به قتل سلیمانی، گروه های مسلح وفادار به ایران، اسرائیل را هدف حمله قرار دهند. این حادثه، اسرائیل را آن چنان نگران کرد که به محض اعلام خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که در یونان حضور داشت، سفر خود را ناتمام گذاشته و به منظور آمادگی بیشتر برای مقابله با حملات احتمالی علیه اسرائیل، به کشور بازگشت.

از آن جا که اسرائیل نگرانی بسیاری از جانب مرزهای جنوبی دارد، دولت اسرائیل افزون بر تشدید تدابیر امنیتی و دفاعی در این منطقه، از طریق مصر به گروه های مسلح فلسطینی در نوار عزه به ویژه سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی هشدار داده است که در اندیشه پاسخگویی به ترور قاسم سلیمانی نباشند و از رویارویی با اسرائیل خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اطلاعاتی که به دست رسیده است، سازمان اطلاعاتی مصر، پیامی را به جناح های فلسطینی در نوار غزه به ویژه به سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی داده است، در این پیام از گروه های فلسطینی خواسته شده است تا در واکنش به عملیات "آذرخش کبود" دست به هیچ اقدامی نزنند. در این نامه به جناح های مسلح فلسطینی تأکید شده است که اگر در واکنش به قتل سلیمانی، قلمرو اسرائیل را هدف حمله قرار دهند، ارتش اسرائیل پاسخ بسیار تندی به غزه خواهد داد و در یک عملیات گسترده ای زمینی و هوایی تمام پایگاه ها و مراکز سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی را در نوار غزه نابود خواهد کرد، بنابر این، بهتر است که این گروه ها در اندیشه انتقام جویی از اسرائیل نباشند.

منابع آگاه علاوه داشتند که دولت اسرائیل با ارسال پیامی از طریق مقامات مصری به سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی، از آن ها خواسته است تا مسئولیت امنیت مرزهای شرقی نوار غزه با اسرائیل را در دست گیرند تا هیچ گروه دیگری نتواند از نوار غزه به سمت شهرک های یهودی نشین موشک شلیک کند. البته مسئولیت هر اقدام نظامی از نوار غزه علیه اسرائیل بر عهده سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی خواهد بود و تل آویو، واکنش نهایت تندی از خود نشان خواهد داد.

دولت اسرائیل زمانی اقدام به ارسال پیام هشدار دهنده کرد که مقامات امنیتی این کشور از احتمال حمله به اسرائیل از سوریه و نوار غزه هشدار داده و تأکید کردند که جناح های وفادار به ایران در سوریه و غزه ممکن است در واکنش به ترور قاسم سلیمانی، اسرائیل را هدف حمله قرار دهند، به ویژه این که بسیاری بدین باورند که ایالات متحده، نخست وزیر اسرائیل را از طرح قتل قاسم سلیمانی آگاه کرده بود.

البته نگرانی اسرائیل مبنی بر احتمال واکنش از سوی نوار غزه بی جا نبود، زیرا جناح های فلسطینی در نوار غزه هم در داخل و هم در خارج از کشور، همسویی خود را با ایران اعلام کرده و به سوگ قاسم سلیمانی نشستند. زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به منظور اشتراک در مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی و ابراز تسلیت به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور آن کشور، عازم تهران شدند.

افزون بر آن، جناح های سیاسی فلسطینی اعم از سازمان حماس، جنبش جهاد اسلامی، جبهه مردمی فلسطین و کمیته های مردمی مقاومت، در غزه مراسم عزا داری بر پا کرده و عکس های قاسم سلیمانی و پرچم های ایران را در کنار پرچم های فلسطین بر افراشتند و شمار زیادی از شخصیت های فلسطینی در این مراسم شرکت کردند، اما طرفداران سازمان آزادی بخش فلسطین، از اشتراک در این مراسم خودداری کردند.

اسماعیل رضوان، یکی از رهبران سازمان حماس، در صحبتی که در این مراسم ایراد کرد، افزود: "ایالات متحده بایستی متحمل عواقب و پیامدهای ترور قاسم سلیمانی باشد و البته ملت فلسطین هرگز تلاش های کسانی را که از مقاومت فلسطین حمایت کردند، فراموش نخواهد کرد."

در همین راستا، حسام الدجنی، تحلیلگر سیاسی معتقد است که موضع گیری سازمان حماس در پیوند به قتل قاسم سلیمانی، انعطاف پذیرانه بوده و اسماعیل هنیه نیز تلاش داشت تا اظهاراتش در تهران، بر روابط رو به گسترش حماس با جامعه جهانی و کشورهای عربی، تأثیر منفی نگذارد.

پس از ختم مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، اسماعیل هنیه، گفت: "این ترور ها نمی تواند جریان مقاومت را از پیشروی برای پایان دادن به اشغال اسرائیل باز دارد و این قلدری جدید آمریکا، اسرائیل را بیشتر از پیش به قتل و جنایت مردم بیگناه در خاورمیانه تشویق می کند."

جنبش جهاد اسلامی نیز سعی داشت در واکنش به ترور قاسم سلیمانی از اظهارات تند خودداری کرده و در مراسمی که به مناسبت یاد بود کشته شدن سلیمانی در نوار غزه برگزار شد، رهبران جنبش جهاد اسلامی به ابراز تسلیت و قدردانی از تلاش های قاسم سلیمانی، بسنده کردند.

با آن که جنبش جهاد اسلامی روابط بسیار تنگاتنگ با ایران دارد، اما زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی از سخنرانی در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در تهران خودداری کرد. حسام الدجنی باور دارد که صحبت اسماعیل هنیه برای نشان دادن موضع فلسطینی ها در قبال کشته شدن قاسم سلیمانی کافی است و با توجه به این که هر دو جناح فلسطینی به گونه یکسان مورد حمایت رژیم ایران هستند، بنابر این، نیازی به صحبت دبیر کل جنبش جهاد اسلامی احساس نمی شد.

در همین حال، برخی از منابع فلسطینی به اندیپندنت عربی گفتند که نوار غزه سعی به حفظ بی طرفی در تحولات اخیر دارد و غزه در هیچ گونه اقدامی که هدف از آن، واکنش به قتل قاسم سلیمانی باشد، شرکت نخواهد کرد، زیرا مقامات فلسطینی نمی خواهند پیشرفت های که منجر به آتش بس دراز مدت میان اسرائیل و نوار غزه می شود را قربانی تحولات دیگر کنند.

منابع یاد شده خاطر نشان کردند که دولت ایران، نوار غزه را دعوت به انتقام جویی نمی کند و جناح های سیاسی در غزه به هیچ صورتی حاضر به پذیرش چنین اقدامی نیستند، زیرا تصمیم انتقام جویی از قلمرو نوار غزه تنها به دست سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی نیست و برای این گونه تصمیمات بزرگ، بایستی همه ای رهبران جناح های سیاسی در نوار غزه موافقت داشته باشند.

حسام الدین الدجنی همچنان عقیده دارد که نوار غزه در پاسخ به قتل قاسم سلیمانی واکنش نظامی نشان نخواهد داد، زیرا حادثه کشته شدن سلیمانی تعلق به دو کشور ایران و آمریکا دارد و متحدان ایران در خاورمیانه نمی توانند بدون در نظر داشت منافع کشورهای منطقه، دست به انتقام جویی بزنند. بنابر این، واکنش نوار غزه در برابر حادثه کشته شدن قاسم سلیمانی در سطح موضع گیری های سیاسی و اظهارات رسانه ای باقی خواهد ماند و رهبران جناح های سیاسی در نوار غزه نمی خواهند خود را درگیر تنش های کنند که پیامدهای آن می تواند سراسر منطقه را در عمق جنگ و بحران فرو برد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia