بوریس جانسون بالاخره سکوت در مورد بحران ایران را شکست

نخست‌وزیر بریتانیا از تهران خواست که به تهدیدهای انتقام‌جویانه پایان دهد

بوریس جانسون در بیانیه‌ای گفت بریتانیا برای مرگ قاسم سلیمانی سوگواری نخواهد کرد، و او را مسئول مرگ هزاران غیرنظامی بی‌گناه و کارکنان غربی می‌داند. ISABEL INFANTES / AFP

بوریس جانسون سکوت خود را در مورد ترور فرمانده ارشد نظامی ایران توسط ایالات متحده شکست و از تهران خواست به تهدیدهای انتقام‌جویانه پایان دهد.

به دنبال افزایش انتقادها از نخست‌وزیر به خاطر عدم اظهارنظر درباره این قتل، او که در تعطیلات لوکس خود در جزایر کارائیب به سر می‌برد، پس از بازگشت با دونالد ترامپ و رهبران اروپایی صحبت کرد.

جانسون در بیانیه‌ای گفت بریتانیا برای مرگ قاسم سلیمانی سوگواری نخواهد کرد، و او را مسئول مرگ هزاران غیرنظامی بی‌گناه و کارکنان غربی می‌داند.

وی افزود: «اما کاملا بدیهی است که هرگونه تلاشی برای انتقام، به خشونت بیشتر در منطقه منجر خواهد شد، و این به نفع هیچ کس نیست.»

دولت بریتانیا توضیح داد که مخاطب او تهدید‌های تهران برای انتقام گرفتن بوده است، نه هشدار ستیزه‌جویانه ترامپ که گفته اگر ایران انتقام بگیرد 52 نقطه را در این کشور بمباران خواهد کرد.

با وجود این، جانسون مانند وزیر خارجه خود، دومینیک راب، به صراحت از «حق» واشینگتن برای انجام این حمله هوایی، که روز جمعه در فرودگاه بغداد رخ داد، حمایت نکرد.

راب گفته است بریتانیا وضعیتی را که ایالات متحده در آن قرار دارد - و این که مجبور بود در مورد کشتن قاسم سلیمانی تصمیم بگیرد، درک می‌کند. او همچنین افزود ایالات متحده حق دارد از خود دفاع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تغییر لحن پس از آن اتفاق افتاد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا – که پنج‌شنبه میزبان راب خواهد بود – از بریتانیا و فرانسه و آلمان انتقاد کرد و گفت آن‌ها آن‌گونه که انتظار داشته است همراهی نکرده‌اند.

جان مک‌دانل، رئیس خزانه کابینه در سایه از حزب کارگر، در واکنش به اظهارات راب در توییتی نوشت: «حمایت بزدلانه راب از اقدام بی‌پروا و بالقوه فاجعه‌بار ترامپ، خطر ایجاد یک جنگ تمام‌عیار را افزایش می‌دهد.»

لیزا نندی، از نامزدهای رهبری حزب کارگر، اظهار داشت که انتقاد نکردن بریتانیا از ترامپ، به این دلیل است که با نزدیک شدن برگزیت، به ایالات متحده التماس می‌کند با این کشور توافق تجاری امضا کند.

در بیانیه دولت آمده است که جانسون با دیگر رهبران جهان و دوستان‌مان در عراق صحبت خواهد کرد. البته پیشتر با آنگلا مرکل و امانول ماکرون صحبت کرده است.

کابینه روز دوشنبه تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره این بحران - که باعث نگرانی از شروع جنگی همه‌جانبه شده است، صحبت کنند؛ اما تا روز سه‌شنبه که نمایندگان به مجلس برمی‌گردند، نمی‌توانند هیچ بیانیه‌ای به آن‌ها بدهند.

اخیرا، لایحه‌ای - که از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست، در مجلس عراق به تصویب رسید که خواستار اخراج تمامی نیروهای خارجی از عراق شده است.

حدود 400 سرباز بریتانیایی با هدف مبارزه علیه داعش در عراق مستقر شده‌اند، و 5200 نیروی آمریکایی نیز در این کشور هستند. تصویب لایحه فوق باعث ایجاد نگرانی در این مورد شده است که مبادا خروج نیروها باعث فلج کردن جنگ علیه این گروه تروریستی شود.

گفته می‌شود که وزارت دفاع قبل از هرگونه اقدام درباره سربازانی که - در چارچوب ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق مستقر هستند، منتظر می‌ماند تا ببیند که دولت این کشور چه تصمیمی خواهد گرفت.

© The Independent