شهروندان غیرنظامی، قربانیان اصلی چانه‌زنی طالبان در مذاکرات

شمار حملات تروریستی به مراکز شهری افغانستان در چند هفته گذشته افزایش یافته است، روندی که با نحوه مذاکرات مستقیم ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان بی‌ارتباط نیست. طالبان به عبارتی در پی چانه‌زنی برای دستیابی به امتیازات بیشتر است و با صورت دادن حملات خونین در مراکز شهری می‌خواهد ثابت کند که قادر است تهدیدهای امنیتی فراوانی را متوجه شهرهای بزرگ افغتانستان، از جمله پایتخت، کند. شهروندان افغانستان اما نگرانند که شاید سیاست اعمال خشونت بیشتر برای کسب امتیازات گسترده‌تر در مذاکرات، هزینه‌های جانی و مالی بسیاری را متوجه آنان بکند.

در آخرین مورد، گروه طالبان به دفتر موسسه کاونترپارت در شهرنوی کابل حمله کرد. در این حمله نزدیک به ۵۰ تن کشته و زخمی شدند. تمامی قربانیان این حمله و سایر حملات تروریستی طالبان، شهروندان غیرنظامی افغانستان بوده‌اند. این در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی، این موسسه و سایر نهادهای غیرنظامی که توسط طالبان مورد حمله قرار گرفته‌اند باید از تعرض طرف‌های جنگی مصون بمانند.

دولت افغانستان در واکنش به این حمله متوسل به تبلیغات مذهبی شده و ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی طالبان، از صورت گرفتن این حمله در ماه رمضان نیز انتقاد کرده است. درعین حال، رئیس جمهوری افغانستان نیز فرصت را غنیمت شمرده تا بار دیگر بر فراخوان صلح دولت افغانستان تاکید کند و از طالبان بخواهد تا صلح را بپذیرد.

مقام‌های آمریکایی نیز در واکنش به این حملات محتاطانه عمل کرده‌اند تا به جو سیاسی حاکم بر مذاکرات صلح در دوحه آسیب نرسد. این حملات زمانی صورت گرفت که فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان مقدمات ششمین دور گفت‌وگوهای مستقیم آمریکا با طالبان را فراهم می‌کرد.  به نظر می‌رسد گروه طالبان دریافته است که سیاست پیگیری همزمان جنگ و صلح می‌تواند به گرفتن امتیازهای بیشتر بیانجامد. نتیجه مذاکرات هرچه باشد، آن چه مسلم است این است که بهای اصلی این چانه‌زنی‌ها را شهروندان غیرنظامی افغانستان می‌پردازند.