بازار مالی و نفت در پی تنش ایران و آمریکا

سقوط بورس، افزایش قیمت نفت

طلا را کالای مورد اطمینان برای سرمایه گذاران در دوران سخت می‌نامند، از همین رو در پی تنش‌های جهانی، طلا جزو کالاهایی است که همیشه تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد- BEHROUZ MEHRI / AFP

با تشدید تنش بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و در پی آن کشته شدن قاسم سلیمانی، بازارهای سرمایه‌گذاری جهانی و داخلی ایران شاهد نوسانات چشمگیری بود. نوساناتی که آن‌طور که حسین سلاح‌ورزی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در شورای عالی بورس، دیروز گفته بود، موجب شد تا «عده‌ای فعالان بازار سرمایه، با استناد به آئین‌نامه شرایط اضطراری بورس، خواستار تعطیلی سه روزه این بازار» شوند. اما آیا این نگرانی‌ها منطقی است؟

بازار سهام

بررسی شاخص S&P 500 شامل ۵۰۰ سهام برتر بازار بورس سهام نیویورک و نزدک، طی روز گذشته حاکی از آن است که این شاخص حدود ۰.۷۱ درصد کاهش ارزش داشته است. شاخص داو جونز، شامل ۳۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و بازار بورس نزدک، نیز حدود ۱٪ سقوط کرده است، و این بیانگر آن است که بحران اخیر در خاورمیانه - و به طبع آن کشته شدن قاسم سلیمانی، بر رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر منفی داشته است.

شاخص سهام آسیایی MSC نیز که با کاهش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا در روزهای اخیر رشد داشت، در پی تحولات روزهای گذشته حدود ۰.۵ درصد کاهش ارزش داشته است.

بررسی بازار سهام ایران نیز نشان می‌دهد شاخص کل بورس، با افتی ۴٫۳۶ درصدی در اولین روز هفته شاهد افت شدید بوده، و این شاخص در حدود ۱۵ هزار واحد سقوط داشته است.

بازار طلا و نفت

در پی تنش در خاورمیانه، اولین بازار را می‌توان بازار نفت دانست که دچار نوسان می‌شود. به‌طور نمونه، سپتامبر سال گذشته بود که قیمت نفت در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان، افزایشی قابل‌توجه داشت. روز گذشته نیز در پی کشته شدن قاسم سلیمانی به‌غیراز نفت سبد اوپک، قیمت نفت افزایش داشت. قیمت نفت برنت با حدود ۴ درصد افزایش به قیمت ۶۸.۶۹ دلار در هر بشکه افزایش رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۳ درصد افزایش به قیمت ۶۳.۰۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طلا را کالای مورد اطمینان برای سرمایه گذاران در دوران سخت می‌نامند، از همین رو در پی تنش‌های جهانی، طلا جزو کالاهایی است که همیشه تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد. دیروز هم در پی درگیری‌های آمریکا و ایران، قیمت آن بالا رفت. قیمت هر اونس طلا با ۱۵ دلار افزایش قیمت به ۱۵۵۲ دلار و ۲۴ سنت رسید. البته تنش دیروز را نمی‌توان تنها عامل افزایش قیمت طلا دانست و علت دیگر افزایش طلا را می‌توان افت ارزش دلار برشمرد که برای دومین هفته متوالی کاهش ارزش داشته است.

بازار خودرو کمترین نوسان قیمت

بازار خودرو در ایران در مقایسه با بازار سهام و طلا نوسان قابل توجهی نداشت. بیشترین نوسان قیمت نسبت به روز پنجشنبه مربوط به محصولات ایران خودرو (خودرو پژو ۲۰۸ و سمند سورن) بود که به ترتیب افزایش سه میلیون و دو میلیون تومانی را در آن شاهد بودیم.

آیا باید نگران بود؟

همان‌طور که گفته شد، بررسی بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده افت شاخص سهام و افزایش قیمت کالاهای کم ریسک و گران‌بها چون طلا بوده و این بدان معناست که تنش اخیر در خاورمیانه بر رفتار سرمایه‌گذاران در جهان تأثیرگذار بوده است. اما ازآنجا که تنش اخیر را نمی‌توان در زمره اتفاقات تاثیرگذار بنیادی چون تورم، رکود و یا رونق اقتصادی برشمرد، درنتیجه این اتفاق باعث افت سهام بر نمادهای شاخ ساز در بلندمدت نخواهد شد. به‌ بیان ‌دیگر می‌توان گفت مادامی که تنش اخیر فقط یک تنش چندروزه بوده - که به‌ظاهر این‌چنین است، این نوسات تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث افزایش ریسک برای سرمایه‌گذاران و افت سهامی شود که در این مدت نیز به طور مصنوعی رشد داشته‌اند، اما درروند بلندمدت بازار این اتفاق تأثیر بسزایی نخواهد داشت.

اما در مورد بازار نفت به علت غیرقابل‌پیش‌بینی بودن رفتار جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه، نمی‌توان به درستی میزان ریسک را در منطقه خاورمیانه پیش‌بینی کرد. لذا با توجه به شرایط اخیر و با توجه به سخنان رهبر جمهوری اسلام ایران مبنی بر واکنش به تنش اخیر آمریکا و ایران، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت این محصول همچنان روند صعودی داشته باشد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه