قاسم سلیمانی سعی داشت در اردن انقلاب اسلامی بر پا کند

سپاه پاسداران در تلاش برای ایجاد هسته های تروریستی در قلمرو اردن بود

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و برهم صالح، رئیس جمهور عراق. عکس از: یوسف العلان (اندیپندنت عربی) ‏

در حالی که وزارت امور خارجه اردن پس از انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی تنها خواستار خویشتن داری طرف های درگیر و جلوگیری از افزایش تنش میان ایران و آمریکا در قلمرو عراق شد، اما مردم اردن واکنش های متفاوتی در قبال قتل قاسم سلیمانی نشان دادند. با آن که اغلب شهروندان اردنی از شنیدن خبر کشته شدن سلیمانی ابراز خوشحالی می کنند اما برخی دیگر نبست به این حادثه ابراز نگرانی کرده و پیامدهای تنش اخیر میان ایران و آمریکا را برای سراسر منطقه نگران کننده تلقی می کنند. دلیل اصلی توجه مردم اردن به حادثه قتل قاسم سلیمانی این است که ملت اردن خاطرات ناخوشایندی از این فرمانده ایرانی به یاد دارد، به ویژه این که اظهارات سلیمانی در پیوند به اردن همواره تهدید آمیز بود و قاسم سلیمانی سعی داشت هسته های تروریستی را در اردن ایجاد کند.

از چند سال بدین سو، مقامات اردن در موارد بسیاری سپاه پاسداران را متهم به تلاش برای دخالت در امور داخلی کشور کرده و تأکید داشتند که ایران در صدد ایجاد سلول های تروریستی در خاک اردن می باشد. با آن که سازمان داعش مسئولیت حمله تروریستی سال 2016 به مقر سرویس اطلاعاتی اردن در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در منطقه "بقاع" که منجر به کشته شدن شماری از شهروندان اردنی شد را به دوش گرفت اما مقامات اردن باور داشتند که سپاه پاسداران در عقب این حمله تروریستی بوده است. البته طبق اظهاراتی که به قاسم سلیمانی نسبت داده شده است، وی در ارتباط به اردن گفته بود: "اکنون ایران، اردن را در لیست کشورهای قرار داده است که از سوی تهران کنترل می شود و سرزمین اردن تمام ویژگی های لازم را برای راه اندازی یک انقلاب اسلامی که ایران بتواند آن را در کنترل داشته باشد، دارد."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند سفارت ایران در امان با رد اظهارات یاد شده سعی در کمرنگ ساختن واکنش های مردم اردن داشت، اما شماری از نمایندگان مجلس اردن در آن زمان از دولت خواستند تا برای مقابله با تحرکات تهدید آمیز ایران تصمیم جدی اتخاذ کرده و تهران را وادار به عذرخواهی نسبت به اظهارات مرتبط به اردن کند.

در سال 2015 ، مقامات امنیتی اردن، فردی را به اتهام جاسوسی برای دولت ایران بازداشت کردند، این فرد سعی داشت شبکه از سلول های تروریستی را به هدف برهم زدن ثبات و امنیت در اردن، ایجاد کند. شخص بازداشت شده یک شهروند عراقی به نام خالد کاظم جاسم الربیعی، بود که تابعیت کشور نروژ را داشت و برای انجام حملات تروریستی در خاک اردن از سوی سپاه پاسداران استخدام شده بود. این فرد حدود 45 کیلوگرم مواد منفجره را در منطقه "ثغره عصفور" در شمال اردن مخفی کرده بود که توسط مقامات امنیتی اردن کشف شد.

افزون بر آن، چند ماه پیش از این حادثه، مقامات امنیتی اردن افرادی را در نوار مرز با سوریه دست گیر کردند که سعی داشتند مقداری مواد مخدر و اسلحه را وارد اردن کنند، سپس انگشت اتهام به سوی ایران دراز شد و کارشناسان امنیتی خاطر نشان کردند که موضع سیاسی اردن در قبال بحران سوریه که برای تهران ناراحت کننده است می تواند عامل این واکنش از سوی دولت ایران باشد.

از سوی دیگر و در سال 2015، روزنامه کویتی "القبس" به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی "ایسنا" نوشت که قاسم سلیمانی گفته است: "ایران در لبنان و عراق حضور دارد و نفوذ ایران در هر دو کشور به صورت همه جانبه گسترش یافته و اندیشه های سیاسی و مذهبی تهران در عراق و لبنان جا باز کرده است و البته این زمینه در اردن نیز فراهم دیده می شود." اظهارات یاد شده قاسم سلیمانی در وبسایت "المنار" وابسته به حزب الله نیز در آن زمان به نشر رسیده بود.

در همین راستا، صالح القلاب، وزیر پیشین اطلاع رسانی اردن می گوید قاسم سلیمانی همواره سعی داشت از طریق رهبران سیاسی وفادار به ایران در عراق، علیه اردن توطئه چینی کند و در پرتو همین سیاست، نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق که یکی از افراد نزدیک به سلیمانی شناخته می شود در تلاش برای وارد کردن فشار بر اردن بود، مسئله ای که منجر به سردی روابط میان بغداد و امان شده بود.

در حالی که ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن برای بازگرداندن عراق به آغوش جهان عرب بذل مساعی می کرد و سعی می نمود روابط سیاسی و اقتصادی را با عراق گسترش دهد، اما قاسم سلیمانی با استفاده از نفوذ خود در عراق پیوسته مانع تحکیم روابط میان عراق و اردن می شد. در نتیجه، قاسم سلیمانی توانست  از صدور نفت عراق به اردن و ایجاد یک شبکه انتقال برق میان دو کشور جلوگیری کند.

دیوید پولاک، پژوهشگر آمریکایی در انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، در سال 2015 یک نظر سنجی را در مورد علاقه مردم اردن به ایران و سازمان حزب الله راه اندازی کرده و در فرجام به این نتیجه رسید که اغلب شهروندان اردن، ایران و حزب الله را دوست نداشته و ایران را تهدیدی برای سراسر کشورهای عربی منطقه می دانند.

اما ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن که آخرین دیدار وی از تهران در سال 2003 صورت گرفت نخستین کسی بود که در سال 2004، از تلاش های ایران برای ایجاد "هلال شیعی" هشدار داده و افزود که تهران سعی دارد نفوذ خود را بر چند کشور عربی گسترش دهد.

البته اغلب شهروندان اردن، قاسم سلیمانی را مسئول کشتار مردم سوریه دانسته و تأکید دارند که ایران با تشکیل و حمایت شبه نظامیان فرقه گرا، سوریه را در عمق تنش های داخلی فرو برده است. واکنش مردم اردن در شبکه های اجتماعی نسبت به کشته شدن قاسم سلیمانی، نشان از بیزاری مردم اردن از سیاست های ایران در خاورمیانه دارد.

البته اظهارات دو تن از وزیران سابق اردن در مورد قاسم سلیمانی، حاکی از انزجار شدید ملت اردن نسبت به قاسم سلیمانی است، طوری که محمد داودیه، وزیر پیشین توسعه سیاسی و امور مجلس اردن، قاسم سلیمانی را یک "تبهکار آدمکش" توصیف کرده و بسام العموش، وزیر پیشین دولت و سفیر سابق اردن در تهران، ترور قاسم سلیمانی را به عنوان "پایان زندگی یک قاتل" توصیف کرده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia