جلوگیری از مزاحمت‌های جنسی با کمک ربات‌ها

این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند بر مکالمات، ایمیل‌ها و چت‌های داخلی شرکتها نظارت کند

ین برنامه هوش مصنوعی در حال حاضر توسط 50 شرکت در ایالات متحده و شرکت‌های حقوقی در لندن به کار برده می‌شود.

Pexels

برنامه‌نویس‌ها رباتهایی را که به ربات‌های #MeToo مشهورند طراحی کرده‌اند تا از مزاحمت جنسی و زورگویی در محل کار جلوگیری کنند.

آنها در حال طراحی برنامه‌های هوش مصنوعی هستند که امکان نظارت بر مکاتبات داخلی مانند اسناد، ایمیل‌ها و چت‌های داخلی شرکت‌ها را فراهم می‌کنند و محتوای نامناسب را به کارفرماها گزارش می‌دهند.

طراحی این برنامه که به تقلید از جنبش بین‌المللی #MeToo علیه مزاحمت جنسی برای زنان نامگذاری شده است، به دنبال مطرح شدن ادعاهای تعرض جنسی علیه هاروی واینستین، از تهیه‌کنندگان هالیوود، آغاز شد. او این ادعاها را رد کرده است.

شرکت NexLP در شیکاگو که این نرم‌افزار را طراحی کرده است می‌گوید این برنامه هوش مصنوعی در حال حاضر توسط 50 شرکت در ایالات متحده و شرکت‌های حقوقی در لندن به کار برده می‌شود.

اما جی لایب مدیر اجرایی NexLP می‌گوید آموزش شیوه تعریف مزاحمت به ربات‌ها آسان نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الگوریتم به کار رفته آموزش داده می‌شود تا مشکلات بالقوه را شناسایی کند و سپس آنها را برای یک وکیل یا مدیر منابع انسانی بفرستد تا در مورد آن تحقیق شود.

لایب می‌گوید موضوعات حساس همچنان به عنوان اسرار شرکت باقی می‌مانند، و این ربات تنها به دنبال چیزهای غیرعادی در زبان، فراوانی، یا زمان الگوهای ارتباطی در طول چند هفته می‌گردد.

او در مصاحبه با گاردین گفت «من در مورد تمامی اشکال مزاحمت اطلاع نداشتم. فکر می‌کردم فقط شامل زبان ناشایست می‌شود. اما بعد متوجه شدم که در اشکال بسیار متفاوتی اتفاق می‌افتد.»

دیگر متخصصان هوش مصنوعی می‌گویند اینگونه فناوری‌ها ممکن است محدودیت داشته باشند، چون هوش مصنوعی تنها می‌تواند دنبال نشانه‌های خاصی بگردد و نمی‌تواند ویژگی‌های فرهنگی وسیع‌تر یا شیوه‌های ارتباط منحصر به فرد بین اشخاص را تشخیص دهد.

این یعنی ممکن است ربات‌ها چیزهایی را از دست بدهند یا، برعکس بیش از حد حساسیت نشان دهند.

و در درازمدت ممکن است مجرمان یاد بگیرند که چگونه این نرم‌افزار را فریب دهند یا از خطوط مکاتباتی دیگری استفاده کنند که نظارت نمی‌شوند، و در این صورت این نرم‌افزار عملا بی‌فایده خواهد بود.

صرف‌نظر از اینکه هوش مصنوعی راه حل این مشکل باشد یا خیر، بدیهی است که کارفرماها باید تلاش کنند تا شرایط را برای کارکنان مؤنث خود بهبود بخشند.

تحقیقات انجام شده توسط «بنیاد زنان جوان» در اکتبر 2019 نشان داد که از هر 4 زن جوان یک نفر نگران است که اگر موارد آزار و اذیت جنسی در محل کارش را گزارش دهد ممکن است اخراج شود.

این تحقیق که در دومین سالگرد جنبش #MeToo منتشر شد نشان داد که تنها 6 درصد از زنانی که در محل کار خود تجربه مزاحمت جنسی داشته‌اند آن را گزارش داده‌اند.

و بیشتر افرادی که در دهه سوم زندگی خود هستند، معتقدند که جنبش #MeToo هیچ تغییر مثبتی در محل کار آنها ایجاد نکرده است.

بیش از 1000 نفر از افراد بیست تا سی ساله در یک نظرسنجی شرکت کردند و از آنها پرسیده شد که جنبش #MeToo چه تأثیری بر زندگی شغلی آنها داشته است. تنها دو درصد گفتند که تغییرات مثبتی را احساس کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان