فرمان ترور قاسم سلیمانی؛ تبلیغ رسانه‌ای یا سیاست خارجی؟

تا این اواخر، ترامپ طوری وانمود می کرد که اصلا قاسم سلیمانی را نمی‌شناسد

اعتراض طرفداران ترامپ به پوشش خبرهای رئیس جمهور آمریکا در رسانه ها، فلوریدا- AFP

اشتباه نکنید، ترور قاسم سلیمانی، دومین شخص قدرتمند ایران، در کنار ابومهدی مهندس، نایب رئیس نیروهای حشدالشعبی، مهم‌ترین اتفاقی است که از زمان حمله ایالات متحده به عراق- در سال 2003 تاکنون خاورمیانه را تکان داده است. از آنجا که از دید گروه‌های شبه‌نظامی‌ در عراق، این دو فرد قهرمان تلقی می‌شدند، کشتن آنها ناگزیر به خشونت مداوم در عراق منجر خواهد شد.

تصمیم یک‌جانبه دونالد ترامپ نشان‌دهنده نوعی رفتار تکانشی در سیاست خارجی است که فاقد هرگونه برنامه سنجیده و حساب‌شده برای کاهش عواقب آن است. او در این تصمیم‌ها بیشتر دنبال فرصت‌هایی است که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند.

در طول مدت حکومت ترامپ، تصمیم‌های دمدمی ‌و آنی او که اغلب از طریق توییت‌های گستاخانه و نابهنگام اعلام می‌شوند عواقبی بسیار جدی در خاورمیانه به همراه داشته است. در اکتبر گذشته، تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای کشورش از شمال سوریه، باعث شد که هزاران نفر از کردهای سوریه از یورش ترکیه فرار کنند.

همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد، تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه و ترور سلیمانی در عراق، با یک استراتژی آگاهانه صورت نگرفته ، و پنتاگون و وزارت‌خارجه مدام تلاش می‌کنند سیاست‌هایی را برای مقابله با عواقب آن تدوین کنند. مایک پمپئو، وزیر خارجه، قبلا گفته بود که ترامپ ابتدا تصمیم می‌گیرد و بعد داده‌ها و آماری برای دفاع از آن جمع‌آوری می‌کند.

از زمان ترور افراد مذکور در عراق - در اوایل صبح روز جمعه، وزارت امور خارجه آمریكا از همه شهروندان آمریکایی در عراق خواسته است كه این کشور را ترک كنند، و به نظر می‌رسد كه این امر سلطه ایران بر عراق را افزایش می‌دهد. ثبات شکننده عراق- که ایجاد آن سال‌ها طول کشید، تنها به خاطر اینکه ترامپ می‌خواست قدرت نظامی‌خود را نشان دهد، یک شبه نابود شد.

رئیس جمهوری آمریکا خبر ترور را به سبک خود اعلام کرد، و تنها عکسی از پرچم آمریکا را در حساب کاربری توییتر خود منتشر کرد. ایده جشن گرفتن مرگ دومین سیاستمدار قدرتمند ایران به عنوان نمادی برای «دوباره بزرگ کردن آمریکا»، نشانه کوته‌نظری در انجام این حمله و غفلت از عواقب وخیم بالقوه آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این که ترامپ از راه دور می‌تواند به آسانی دستور ترور دو مقام ارشد را در عراق بدهد، و برای دومین بار در یک هفته حق حاکمیت عراق را نادیده بگیرد، مایه حیرت است چون عواقب این تصمیم‌ها- برای کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، به طور بالقوه می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. این شکل از کشتن هدفمند مقامات نظامی‌بلندپایه خارجی، باعث ایجاد یک رویه نگران‌کننده جدید در سطح بین‌المللی می‌شود.

ترامپ، که ابتدا درگیری با ایران را در چارچوب تلاش‌های خود برای از بین بردن میراث رئیس‌جمهوری پیشین، باراک اوباما، آغاز کرد، مرتباً اوباما را به این متهم می‌کرد که تلاش می‌کند با ایران وارد جنگ شود تا در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری خود به پیروزی برسد. در حالی که زمان زیادی تا انتخابات 2020 باقی نمانده است، روند اقدامات قانونی برای استیضاح ترامپ به موقعیت او آسیب رسانده و به نظر می‌رسد جنگ با ایران، دقیقا همان چیزی است که ترامپ می‌خواهد.

با توجه به اینکه رهبران دوران جنگ هرگز رقابت‌های انتخاب دوباره را نباخته‌اند، ترامپ به تقلید از کلینتون تلاش می‌کند با انجام حملات هوایی در عراق و ظاهرشدن به عنوان یک قهرمان جنگ، تمرکز رسانه‌ها را از موضوع استیضاح دور کند.

تا این اواخر، رئیس جمهوری آمریکا چنین نشان داده بود که اصلا قاسم سلیمانی را نمی‌شناسد، اما کشتن این فرمانده ایرانی، اکنون خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است. تصمیم شبه‌اقتدارگرایانه ترامپ برای ترور سلیمانی به طور بالقوه می‌تواند منطقه را درگیر یک جنگ گسترده کند؛ با وجود این، او این کار را بدون تأیید کنگره انجام داد.

از زمان قطعنامه قدرت‌های جنگی در سال 1973، قانون فدرال به رئیس جمهوری آمریكا اجازه نمی‌دهد بدون مجوز كنگره ایالات متحده را وارد درگیری مسلحانه كند. با توجه به اهمیت کشتن این چهره ارشد ایرانی، بسیاری آن را یک اقدام جنگی خلاف قانون اساسی تلقی کرده‌اند و اکنون در نتیجه این حمله ممکن است شماری از سربازان آمریکایی در معرض خطر قرار گیرند.

من به عنوان یک روزنامه‌نگار - که مدتی در عراق مشغول تهیه گزارش بوده‌ام، در چند سال گذشته و حتی در مدت جنگ با داعش، هرگز به اندازه بعد از ترور قاسم سلیمانی نگران آینده عراق نبوده‌ام. کشته شدن 25 عراقی ناشناس در اثر حملات هوایی آمریکا در یکشنبه گذشته، باعث شد که معترضین اوایل هفته جاری به سفارت این کشور در بغداد یورش ببرند.

پس از ترور سلیمانی و همراهان او، پومپئو ویدیویی از عراقی‌ها را منتشر کرد که آنها را در حال جشن‌گرفتن مرگ سلیمانی نشان می‌دهد. این روشن می‌کند که دولت آمریکا درک چندانی از پیچیدگی‌های قومی ‌و گرایشات اعتقادی مردم عراق ندارد. بسیاری در عراق هنوز سلیمانی را به عنوان یک قهرمان می‌بینند - ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این افراد با نشان دادن واکنش‌هایی بسیار فراتر از حمله به سفارت آمریکا، انتقام بگیرند.

عراق، کشوری که از زمان حمله آمریکا در سال 2003 تا کنون با خشونت پیوسته روبرو بوده است، به احتمال زیاد دوباره غرق خشونت خواهد شد، و اکنون به میدانی برای جنگ نیابتی بین ایالات متحده و ایران تبدیل شده است. ترامپ وقتی که انتخاب شد، تعهد داد که به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه خواهد داد. اکنون به نظر می‌رسد که داریم به سوی جنگی بی‌پایان کشیده می‌شویم.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه