آتش‌سوزی‌های استرالیا: صدها نفر در گریز از آتش در ساحل به دام افتادند

بیش از ۱۲ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع استرالیا در آتش سوخت

دود غلیط آتش‌سوزی‌های استرالیا اکنون به نیوزیلند رسیده است/AFP

بعد از آنکه آتش‌سوزی‌های مخرب و گسترده حدود هزار نفر را در شهر مالاکوتا در ساحل ویکتوریا به دام انداخت، نیروی دریایی استرالیا آنها را از محل خارج کرد.

ناوهای نیروی دریایی، ام وی سیکامور (MV Sycamore) و اچ‌ام‌ای‌اس چولز (HMAS Choules) به نجات صدها نفر از گردشگران و ساکنان حاضر در سواحل این شهر شتافتند. این درحالی اتفاق افتاد که در روز جمعه از ده‌ها هزار نفر خواسته شده بود پیش از آن که هوای داغ و بادهای قوی وضعیت آتش گسترده و مخرب استرالیا را وخیم‌تر کند منطقه را ترک نمایند.

دارن چستر، نماینده مجلس منطقه این واقعه را «جابه‌جایی عظیم و بی‌سابقه شهروندان» نامید.

دنیل اندروز،فرماندار ویکتوریا در بیشتر بخش‌های شرقی این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده است که به دولت اجازه تخلیه منطقه‌ای را داده که میزبان ۱۴۰ هزار ساکن دائم و ده‌ها هزار گردشگر است.

آقای اندروز گفت: «بعضی از مردم خود مایلند که منطقه را ترک کنند و بعضی دوست دارند بمانند، ولی اگر می‌توانید منطقه را ترک کنید باید این کار را انجام دهید.»

افراد نجات یافته که منتظر سوار شدن بر ناوها بودند گفتند وقتی آتش‌های منطقه به بدترین وضع خود رسید دود و زغال نیم‌سوز آتش همه‌جا را فرا گرفته بود.

دنی بارمیستر به شبکه ۹ گفت: «واقعا انتظار وحشتناکی بود.»

ناتالی موریسی، یکی دیگر از سرنشینان گفت آن احساس انتظار، وقتی تحت تهدید آتش بودند «چیزی است که دوست دارم فراموش کنم.»

بیش از ۲۰۰ آتش‌سوزی و اخطارهای تهدید جدی جان آدم‌ها منجر به یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌های طول تاریخ استرالیا شده است. ترافیک جاده‌ها به خاطر هجوم مردم برای تخلیه منطقه در بسیاری مناطق به ایست کامل رسیده و آتش‌نشانان در سراسر جاده‌ها مسافران را همراهی می‌کنند چرا که ممکن است آتش‌‌سوزی‌ها موجب بسته شدن جاده‌ها نیز شود.

در ایالت سوث استرالیا مقامات آتش‌نشانی گفتند وضعیت آب و هوا نیز موجب نگرانی است چرا که آتش‌ها هنوز می‌سوزد و دود می‌کند.

مارک جونز، رئیس خدمات آتش‌نشانی کشور گفت: «جرقه‌های آتش‌زا همینک نیز همه‌جا وجود دارد. اکنون میلیون‌ها جرقه آتش در هوا سرگردان است که اگر از مرزهای مناطق مهار شده گذر کنند باعث گسترش آتش‌سوزی خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتش‌سوزی‌های زودهنگام و مخرب تابستان استرالیا باعث شد این فصل بدترین فصل تاریخ آن شود. حدود ۱۲.۳۵ میلیون هکتار از زمین‌های این کشور در آتش سوخت که تقریبا دو برابر اندازه ولز در بریتانیا است. همچنین حداقل ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۴ هزار خانه در آتش ویران شد.

تنها همین هفته حداقل ۴۴۸ خانه در ساحل جنوبی نیو سوث ولز ویران شده و ده‌ها خانه در ویکتوریا در آتش سوختند. ۱۰ مرگ طی هفته جاری در این دو ایالت تایید شده است و مقامات ایالت ویکتوریا همچنین گفتند ۲۸ نفر مفقود شده‌اند. آتش‌سوزی‌ها همچنین در وسترن استرالیا، سوث استرالیا و تازمانیا نیز ادامه دارد.

نخست وزیر اسکات موریسون گفت مایل است به خاطر این آتش‌سوزی، سفر آینده خود به هند در آخر ماه جاری میلادی را لغو کند. در ماه دسامبر او به خاطر خشم مردم از غیبتش، زودهنگام از تعطیلات به همراه خانواده خویش در هاوایی به کشور بازگشت.

نخست‌وزیر این حرف‌ها را در شهر بیرنزدیل در ایالت ویکتوریا زد که با استقبال گرم‌تری نسبت به شهر قبلی در آتش سوخته در روز پیش مواجه شده بود. آقای موریسون بعد از آنکه ساکنان شهر کوبارگو در ایالت نیو سوث ولز بر سر او داد زده، شکلک‌های رکیک درآورده و وی را «احمق» نامیدند مجبور شد به دیدار خود از این شهر پیش از موعد پایان دهد.

آقای موریسون در مصاحبه‌ای رادیویی بعدتر گفت که خشم مردمی که تحت تاثیر آتش‌سوزی‌ها قرار گرفته‌اند را درک می‌کند و اظهار داشت: «مردم خشمگین و روراست و ناراحت هستند. چه از من خشمگین باشند و چه به خاطر وضعیت موجود، تنها چیزی که من می‌دانم این است که وظیفه من فراهم آوردن نوعی از حمایت و تسلی برای آنها است.»

دودهای این آتش‌سوزی کیفیت هوای منطقه را پایین آورده و در بدترین مناطق در دام آتش، آسمان روز را بیشتر شبیه آسمان تاریک شب کرده است. کریس دیکمن، بوم‌شناس دانشگاه سیدنی به نشریه سیدنی مورنینگ هرالد (Sydney Morning Herald) گفت تنها در ایالت نیو سوث ولز تقریبا حدود ۵۰۰ میلیون پرنده، خزنده و پستاندار در آتش سوخته‌اند. قورباغه‌، خفاش‌ و حشرات از تخمین وی مستثنی است که یعنی تعداد نهایی حیوانات از دست رفته بسیار بیشتر است.

صنعت کشاورزی کشور نیز خسارات شدیدی خورده است. بریجت مک‌کنزی، وزیر کشاروزی گفت علاوه بر مرگ و میر احشام، کشاورزان و دامداران در تامین غذای دام‌های زنده‌ خود هم مشکل دارند چرا که راه‌های ارتباطی برای تامین محصولات مورد نیاز مختل شده است.

دود این آتش‌سوزی‌ها با گذر از دریای تاسمان به نیوزیلند رسیده است و آسمان آنجا را مه‌آلود کرده و یخچال‌های طبیعی این کشور را به رنگ قهوه‌ای درآورده است. تغییر رنگ یخچال‌های طبیعی هم ممکن است باعث آب شدن آنها شود چرا که نور خورشید کمتری را منعکس خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان