آمریکا از همه شهروندان‌اش خواست فورا عراق را ترک کنند

واکنش‌های بین‌المللی به کشته شدن قاسم سلیمانی

نیروهای امنیتی در مقابل سفارت آمریکا در بغداد، ۲ ژانویه ۲۰۲۰

پس از اعلام خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، سفارت آمریکا در بغداد از همه شهروندان آمریکایی ‌خواست فورا عراق را ترک کنند.

به گزارش رویترز، سفارت آمریکا از همه شهروندان آمریکایی خواسته با توجه به افزایش تنش‌ها در عراق و منطقه، هر چه سریع‌تر از عراق خارج شوند. در این بیانیه از شهروندان آمریکایی خواسته شده در صورت امکان از مسیرهای هوایی استفاده کنند و در صورتی که این امکان وجود ندارد، از مسیر زمینی به کشورهای دیگر بروند.

بامداد امروز خودروهای حامل قاسم سلیمانی و همراهان‌اش و همچنین ابو مهدی مهندس، معاون گروه حشد‌الشعبی که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حمله قرار گرفتند و همه سرنشین‌های دو خودرو کشته شدند.

مقامات تهران تهدید کرده‌اند که انتقام می‌گیرند و سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران نیز مدعی شده که اگر آمریکایی‌ها از منطقه نروند، باید برای سربازان خود تابوت سفارش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر تدابیر شدید امنیتی در عراق و اسرائیل برقرار است. به گزارش ایرنا نقدی خطاب به اسرائیل هم گفته که باید به کشورهای اروپایی برگردد و یا منتظر انتقام امت اسلامی بماند. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم ادعا کرد، آمریکایی‌ها دیگر در دنیا آرامش نخواهند داشت.

در همین حال وزارت امور خارجه فرانسه از ناامنی‌های قابل پیش‌بینی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی ابراز نگرانی کرده است.

امیلی دی‌مونچالین، معاون وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرده که پاریس برای تقویت ثبات در منطقه تلاش خواهد کرد و از افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده است. فرانسه از شهروندان‌اش در ایران خواسته از تجمع‌ها دوری کنند و از عکس‌برداری در سطح شهرها نیز خودداری کنند.

آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی گفت، این امر تنش‌ها بین ایران و آمریکا را به سطحی متفاوت سوق می‌دهد و باید از همه ابزارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از تحریکی جدی‌تر در منطقه استفاده شود.

روسیه و چین هم موضع‌گیری‌های مشابهی داشته‌اند و پکن از واشینگتن و تهران خواسته خویشتن‌داری کنند.

وزارت خارجه سوریه هم تاکید کرده که کشته شدن قاسم سلیمانی باعث افزایش چشمگیر تنش در منطقه می‌شود.

بیشتر از