قاسم سلیمانی که بود؟

سلیمانی خطاب به ترامپ گفته بود، آقای ترامپ قمارباز، به شما می‌گویم، ما از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تریم

در ساعات ابتدایی سومین روز از سال ۲۰۲۰ و در پی حمله موشکی به حوالی فرودگاه بغداد، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، کشته شد. او نه تنها مهره‌ای کلیدی در ساختار سپاه و نظام، بلکه شناخته‌ترین شده فرمانده گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی در تمام منطقه بود.

کسی که نقشی جدی در جنگ سی‌وسه روزه حزب‌الله با اسرائیل داشت و نیروهای تحت امرش در تمام درگیری‌های منطقه - که پای منافع جمهوری اسلامی هم در آن بوده است، حضور فعال داشتند.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان« رابر» استان کرمان متولد شد. نقل است که در سیزده سالگی، پس از پایان دوره پنج ساله‏ دبستان، روستای محل زندگی‌اش را ترک کرد و در سال 1353، به عنوان پیمانکار در سازمان آب کرمان آغاز مشغول به کار شد.

پس از انقلاب، به عضویت مجموعۀ «سپاه افتخاری» درآمد. قاسم سلیمانی درباره این دوران و ابتدای ورود به سپاه گفته بود: «همه جوان بودیم و باید به شکلی برای انقلاب فعالیت می‌کردیم و این گونه بود که وارد سپاه شدم.»

 در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. با پایان یافتن جنگ در سال 1367، به کرمان بازگشت و در قامت فرمانده سپاه منطقه تا زمان انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان مبارزه کرد.

در سال ۱۳۷۸ و هم‌زمان با حوادث کوی دانشگاه، ۲۴ تن از فرماندهان بلندپایه سپاه در نامه‌ای به محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت را تهدید کردند که اگر در سرکوب اعتراضات قوی‌تر عمل نکند، خود دست به کار می‌شوند. سلیمانی یکی از فرماندهانی بود که این نامه «تهدیدآمیز» را امضا کرد.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ به مقام فرماندهی سپاه قدس رسید. شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، که بعد از فرماندهی او و پس از نزدیک به دو دهه، حالا بیش از هروقت دیگری نقش اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایفا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌های ابتدایی انتصاب او به عنوان فرمانده سپاه قدس مصادف بود با جنگ در افغانستان و حضور گسترده نیروهای نظامی در آن کشور.

پس از حضور نظامی ایران در عراق و سوریه و درگیری نیروهای تحت حمایت ایران در نبرد با داعش و مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه، قاسم سلیمانی رفته رفته تبدیل به چهره‌ای آشنا برای رسانه‌ها شد. تصاویر او در جمع نیروهای عراقی و سوری بارها در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد و بسیاری درباره نقش اساسی او در فرماندهی نیروهای ایرانی حاضر در منطقه نوشتند.

اما بی‌شک نقش و نفوذ گسترده قاسم سلیمانی بیشتر از هر کشور دیگری در منطقه، در عراق سابقه و پایگاه داشت.

در سال ۲۰۰۸ میلادی مایکل گوردون، خبرنگار نیویورک تایمز و یک مقام بازنشسته نظامی از دستیابی به اسنادی گفتند که در آن به نقش جدی قاسم سلیمانی در عراق اشاره شده بود.

به نوشته نیویورک تایمز او از سال ۲۰۰۳ - یعنی زمان حمله آمریکا به عراق، مامور گسترش نفوذ ایران در عراق، و به تدریج بدل به مسئول سیاست ایران در امور عراق شده بود.

این گزارش از ماجرای نامه ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق، به رابرت گیتس، وزیر دفاع وقت آمریکا، به میزان نفوذ سردار سلیمانی در عراق اشاره می‌کند.

وال استریت ژورنال هم در گزارشی نوشته بود که قاسم سلیمانی در اوایل سال ۲۰۰۸ از طریق احمد چلبی، سیاستمدار عراقی، پیامی به ژنرال پترائوس فرستاده و بنا به گفته یکی از مقامات مطلع، در این پیام آمده، «ژنرال پترائوس، شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست ایران در خصوص موضوع عراق، لبنان، غزه و افغانستان را کنترل می‌کنم.»

سال ۲۰۱۸ میلادی هم مجله «فارن پالسی» در گزارش سالانه خود در مقاله‌ای به عنوان معرفی متفکران برتر جهان در عرصه‌های گوناگون، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از ۱۰چهره و متفکر برتر عرصه دفاعی و سیاسی نام برد.

درگزارش این نشریه درباره سردار سلیمانی آمده‌ بود: «قاسم سلیمانی بیش از بیست سال است که هدایت‌گر اصلی عملیات‌ نظامی ایران است. اما در تمام این مدت هیچ‌گاه جایگاهش مانند امروز مهم و برجسته نبوده‌... اثر انگشت و رد حضور این سردار ایرانی در کشورهایی که ایران در آن‌ها فعالیت و نفوذ دارد، دیده می‌شود. این حضور از یمن و عراق گرفته تا سوریه وجود دارد. اکنون در واقع سلیمانی پاسخی برای تهدیدهای ترامپ علیه ایران است.»

قاسم سلیمانی در چندین نوبت به برخی حرف‌های دونالد ترامپ واکنش‌های شدیدی نشان داد و در معروف‌ترین این اظهارنظرها، خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: «آقای ترامپ قمارباز، به شما می‌گویم، ما از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تریم.» و در ادامه: «هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به شما فکر نکنیم.»

قاسم سلیمانی یک بار دیگر هم با لحنی هشدار‌آمیز به مقامات آمریکایی گفته بود: «یادتان باشد طرف حساب شما من هستم و نیروی سپاه قدس، نه تمام نیروهای مسلح.» او گفته بود اگر جنگی اتفاق بیفتد، نتیجه آن «نابودی همه امکانات شما و پیروزی ماست.»

حالا اما در آستانه سال جدید میلادی، قاسم سلیمانی به دستور رئیس جمهوری آمریکا و در خاک کشوری که خود در جنگ و آشوب‌های آن کم اثر نبود، کشته شد.

بیشتر از