چشم طمع ترکیه به لیبی

برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه‌های نظامی ترکیه در طرابلس ادامه دارد

دو تن از نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در منطقه عین زاره در طرابلس عکس از: رویترز (ایندیپندنت عربی)

در حالی که ترکیه سعی دارد برای حمایت از شبه نظامیان دولت وفاق ملی لیبی، نیروهای خود را به لیبی اعزام کند تا در مقابل نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر وارد نبرد شوند، منابع آگاه در طرابلس از حضور کارشناسان و افراد امنیتی ترکیه در پایتخت لیبی خبر می‌دهند. به گفته منابع یاد شده، کارشناسان امنیتی ترکیه از حدود دو هفته بدین سو در شهرهای طرابلس، مصراته و نقاط دیگر اطراف پایتخت حضور داشته و سرگرم ایجاد پایگاه های نظامی در لیبی هستند. گفته می شود کارشناسانی که به لیبی آمده اند متعلق به شرکت امنیتی "سادات" هستند، ریاست این شرکت را سرهنگ عدنان تانری‌وردی، مشاور ارشد امنیت و امور نظامی اردوغان به دوش دارد. این کارشناسان در هماهنگی با فرماندهان شبه نظامیان در شهر مصراته به ویژه سرهنگ الفیتوری، یکی از فرماندهان شبه نظامیان لیبی که پیوند قبلی با شرکت امنیتی سادات دارد به لیبی سفر کرده اند تا زمینه ای تأسیس پایگاه های نظامی را در اطراف طرابلس فراهم کنند. افراد یاد شده از شهرهای خمس، قربولی، مسلاته و غریان نیز دیدار کرده و طرح ایجاد پایگاه های نظامی را که ترکیه قصد دارد به هدف حمایت از شبه نظامیان دولت وفاق ملی لیبی، تأسیس کند آماده کرده اند.

منابع مزبور خاطر نشان کردند که ترکیه در مرحله نخست دست به حمله هوایی علیه نیروهای ارتش ملی لیبی خواهد زد و قرار است این حمله توسط هواپیماهای بیرقدار  TB2 که از فرودگاه (گاگیت قلعه) در قبرس پرواز خواهند کرد، صورت گیرد. افزون بر آن، ترکیه در اواسط ماه دسامبر گذشته تعدادی از پهپادهای جنگی خود را به منظور استفاده در لیبی به قبرس انتقال داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت پس از تصویب تفاهم نامه امضا شده میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی از سوی پارلمان کشور، وزارت دفاع ترکیه مسئولیت اعزام نیروهای نظامی به لیبی را به دوش خواهد گرفت.

با این حال، به نظر می رسد ترکیه برای این که نفوذ خود را در لیبی گسترش دهد، افزون بر اعزام نیروها به گونه مستقیم، سعی دارد گزینه های دیگر را نیز برای رسیدن به لیبی فراهم کند تا در صورت عدم موفقیت به دخالت مستقیم در لیبی، اهداف خود را از طریق شرکت های امنیتی برآورده سازد، زیرا بعید نیست که جامعه بین المللی به ویژه کشورهای اروپایی با ارسال نیروهای ترکیه به لیبی مخالفت کنند.

در پیوند به این موضوع، عزالدین عقیل، پژوهشگر سیاسی می گوید: اردوغان می داند که انتقال نیروهای نظامی و اسلحه به لیبی ممکن است با مخالفت جامعه جهانی رو به رو شود، از این رو رئیس جمهور ترکیه تلاش دارد از طریق شرکت های امنیتی خود را وارد تحولات ترکیه کند.

عز الدین عقیل در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت تحولات لیبی برای امنیت اروپا حائز اهمیت است، بنابر این، کشورهای اروپایی به ترکیه اجازه نخواهند داد تا نیروهای خود را به لیبی اعزام کند، البته اگر ترکیه وارد تحولات لیبی شود می تواند اروپا را زیر فشار قرار دهد، به ویژه این که کشورهای اروپایی در صدد انتقال گاز شرق مدیترانه به اروپا می باشند.

عقیل با اشاره به نقش شرکت "هالیبرتون" در جنگ عراق، گفت: در طول جنگ آمریکا در عراق، این شرکت میلیاردها دلار را در جریان حضور نیروهای آمریکایی در عراق به دست آورد و البته اردوغان و هم پیمانانش در راستای بهره برداری مشابه از نفت لیبی، از دیک چینی، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا که به عنوان طراح اشغال عراق شناخته می شود، دست کمی ندارند.

عقیل افزود: ترکیه با گسترش نفوذ در لیبی می تواند پرونده مهاجرت غیر قانونی از آفریقا به اروپا را به عنوان اهرم فشار دیگری علیه کشورهای اروپایی استفاده کند.

عقیل هشدار داد که بهره برداری از شرکت های امنیتی در لیبی می تواند برای سراسر کشورهای عربی شمال آفریقا تهدید آمیز باشد، به ویژه این که جناح های اسلام گرا در اغلب کشورهای این پهنه حضور دارند، بنابر این، فعالیت این شرکت ها، نقش کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه را در شمال آفریقا به سود ترکیه کاهش می دهد.

در حال حاضر ترکیه یک پایگاه نظامی در کشور سومالی دارد و اردوغان در سخنانش تأکید کرده است که آنکارا قصد دارد چنین پایگاه های را در سایر کشورهای آفریقایی نیز ایجاد کند.

اما عیسی عبد القیوم، یکی از روزنامه نگاران عربی در پیوند به این موضوع، گفت: به باور من ترکیه هرگز نمی خواهد دست به ایجاد نهادهای در آفریقا بزند که افراد آن ها وابسته به گروه های افراطی همچون القاعده و ارتش آزاد نهضت اسلامی باشند، زیرا این گونه پایگاه ها افزون بر داشتن هزینه هنگفت مالی و نظامی، نمی توانند پایدار بمانند و احتمال تداوم وفاداری آن ها بسیار اندک است.

این روزنامه نگار تأکید کرد که شمار زیادی از افراد وابسته به گروه های اسلام گرا به تازگی وارد طرابلس شده اند و قصد دارند طوری که در گذشته در کشورهای افغانستان، چچن و بوسنی و هرزگوین می جنگیدند، اکنون به ادعای خود برای حمایت از اسلام مبارزه کنند.

البته ترکیه در حال حاضر در انتظار دیدار اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است و قرار است این دیدار در اواسط ماه ژانویه جاری صورت گیرد، پس از آن، ترکیه برای مداخله در لیبی تصمیم خواهد گرفت. اما به نظر می رسد که ترکیه گرایش بیشتری به استفاده از شرکت های امنیتی در لیبی دارد تا زمینه ای گسترش نفوذ خود را در تحولات آن کشور افزایش دهد.

سرهنگ عدنان تانری‌وردی با اشاره به این مسئله، گفته است: "رئیس جمهور ترکیه برای پیاده کردن سیاست های خارجی خود نیاز به یک شرکت امنیتی مانند شرکت امنیتی "بلک واتر" آمریکا دارد تا بتواند نیروهای خود را بدون در نظر داشت قوانین بین المللی، به خارج از کشور اعزام کند."

البته این شرکت ها می توانند زمینه را برای بهره برداری های سیاسی و نظامی ترکیه در کشورهای مختلف منطقه از جمله لیبی فراهم کنند تا این که ترکیه بتواند بدون این که با موانع بین المللی رو به رو شود، پروژه سیاسی خود را در لیبی عملی کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه