هواداران حشدالشعبی اطراف سفارت آمریکا را ترک کردند

مقامات آمریکایی مهاجمان را تروریست‌های تحت حمایت ایران توصیف کردند

جواد طلیباوی، از فرماندهان حشدالشعبی در ورودی سفارت آمریکا، ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ - AHMAD AL-RUBAYE / AFP

حامیان گروه حشدالشعبی و کتائب حزب‌الله که در دو روز گذشته در اطراف سفارت آمریکا در بغداد تجمع کرده بودند، سرانجام با دستور این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و درخواست دولت عراق این محدوده را ترک کردند.

بعدازظهر چهارشنبه حشد‌الشعبی با اعلام اینکه «پیام شنیده شد» از حامیان‌اش خواست که به تجمع در مقابل سفارت آمریکا پایان دهند.

مهاجمان ضمن تخریب سالن پذیرش و دوربین‌های مداربسته و پنجره‌های سفارت آمریکا، اقدام به دیوارنویسی کردند و شب را در چادر به صبح رساندند. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور سعی کردند جمعیت را که به سمت ساختمان سنگ پرتاب می‌کرد، متفرق کنند. ایالات‌متحده می‌گوید در حال حاضر اوضاع در سفارت آمریکا در بغداد تحت کنترل است.

این در حالی است که پنتاگون اعلام کرده در واکنش به یکی از بزرگترین و جدی‌ترین تهاجم‌ها به سفارتخانه‌‌های آمریکا در جهان، صدها نیروی نظامی بیشتر به خاورمیانه اعزام می‌کند. در حال حاضر تمامی فعالیت‌های سفارت آمریکا در بغداد به حال تعلیق درآمده، قرار ملاقات‌ها لغو و به شهروندان آمریکایی توصیه شده به سفارت مراجعه نکنند.

همزمان مایک پومپئو از گفتگوی تلفنی خود با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر نوشت که عبدالمهدی موافق است که عراق مسئول حفظ امنیت پرسنل آمریکایی در این کشور است و برای پاسخگو کردن ایران و نیروهای نیابتی‌اش همکاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو همچنین در توییت دیگری به گفتگوی تلفنی با نخست‌ وزیر اسرائیل اشاره کرد و نوشت که نتانیاهو به تعهد خود برای مقابله با ایران پایبند است. وزیر امور خارجه آمریکا که قرار بود امروز (پنجشنبه) وارد اوکراین شود و پس از آن به بلاروس، قزاقستان، ازبکستان و قبرس برود، سفر خود را به تعویق انداخته است.

روز یکشنبه ۲۵ شبه‌نظامی وابسته به گروه کتائب حزب‌الله که گفته می‌شود تحت حمایت مالی جمهوری اسلامی قرار دارد، در جریان حمله نیروهای آمریکایی به سه هدف در عراق و دو هدف در سوریه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند. این نخستین اقدام متقابل گسترده آمریکا در دهه اخیر علیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. این اقدام در واکنش به حمله راکتی روز جمعه کتائب در پایگاه ارتش عراق در کرکوک انجام شد که منجر به کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن چهار پرسنل خدماتی آمریکایی شد.

در شش ماه گذشته نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی بارها پایگاه‌های مربوط به نیروهای آمریکایی و عراقی را هدف گرفتند و در نهایت حمله روز جمعه به کشته شدن یک آمریکایی منجر شد.

مقامات واشینگتن پیشتر هشدار داده بودند که آسیب دیدن نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهند کرد. در حال حاضر ۵ هزار و ۲۰۰ نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

واشینگتن جمهوری اسلامی را به دست داشتن در این حمله‌ها متهم می‌کند و ترامپ نیز به تهران هشدار داده که بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. اما آیت‌الله خامنه‌ای، در توییتر نوشت که «آمریکا غلط می‌کند که ایران را متهم می‌کند». از سوی دیگر مقامات تهران با احضار کاردار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران)، به آنچه که اظهارات جنگ‌طلبانه آمریکا خوانده شده، اعتراض کردند.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز وابستگی کتائب حزب‌الله و حشد‌الشعبی به جمهوری اسلامی را رد کرد و مدعی شد که این گروه‌ها صرفا عراقی هستند و تحت نظارت دولت عراق و تحت قوانین آن فعالیت می‌کنند.

این درحالی است که برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مهاجمان به سفارت آمریکا را تروریست توصیف کرده است. او به سی‌ان‌ان گفت، حمله به سفارت‌ها تاکتیک ایران است و ۴۰ سال قبل هم به سفارت آمریکا در تهران حمله شد. هوک مدعی شد که جمهوری اسلامی به گروه‌های تروریستی دستور داد که به سفارت آمریکا در عراق حمله کنند. 

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تروریست خوانده مهاجمان به سفارت آمریکا این ادعا را مطرح کرده که آنها از سوی جمهوری اسلامی آموزش دیده و مجهز شده‌اند.

مقامات عراقی بارها در مورد تبدیل شدن خاک این کشور به صحنه جنگ نیابتی ایران و آمریکا هشدار دادند، اما برخی تحلیلگران بر این باورند این جنگ از مدت‌ها پیش آغاز شده و حمله اخیر به سفارت آمریکا یک مرحله جدید و خطرناک در این درگیری به‌شمار می‌رود. اعتراض‌های مردمی در عراق علیه فساد حکومتی و وضعیت وخیم معیشتی و بیکاری که از مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد نیز از جمله موضوعاتی است که با شدت گرفتن جنگ نیابتی ایران و آمریکا در عراق تحت تاثیر قرار می‌گیرد.