منع استفاده از اپلیکیشن «تیک تاک» به دلایل امنیتی

ارتش آمریکا پیش از این برای جلب جوانان از اپلیکیشن تیک تاک استفاده می‌کرد

ارتش آمریکا به دلایل امنیتی استفاده از اپلیکیشن تیک تاک را منع کرده است -REUTERS/Dado Ruvic/File Photo

ارتش آمریکا به دلیل ملاحظات امنیتی، استفاده سربازان آمریکایی از اپلیکیشن محبوب «تیک تاک» را ممنوع کرده است.

منع استفاده از تیک تاک به دنبال تصمیم نیروی دریایی آمریکا در اوایل ماه دسامبر اعلام شده که استفاده از این اپلیکیشن چینی شبکه‌های اجتماعی را در تلفن‌های همراه دولتی ممنوع کرد.  

در بولتن اخیر وزارت دفاع آمریکا گفته شده که استفاده از تیک تاک «می‌تواند خطرات امنیتی بالقوه داشته باشد.» 

در راهنمای وزارت دفاع به کاربران هشدار داده شده که «مواظب اپلیکیشن‌هایی که دانلود می‌کنید باشید، تلفن‌هایتان را در ارتباط با دریافت پیامک‌های غیرعادی و ناخواسته بررسی کرده و بلافاصله آن‌ها را حذف کنید. برای اجتناب از افشای اطلاعات شخصی‌تان اپلیکیشن تیک تاک را پاک کنید.»

تا ماه گذشته، کارگزینی ارتش آمریکا برای جلب جوانان به ارتش از اپلیکیشن تی تاک استفاده می‌کرد، و فرمانده ارشد فرانک موت، رئیس این اداره آن را برای تبلیغ ارتش در میان نسل جدید «بسیار سودمند» توصیف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی ارتش آمریکا به وبسایت «میلیتری دات کام» که ممنوعیت استفاده از تیک تاک را برای نخستین بار منتشر کرد، گفت این اپلیکیشن اکنون «یک خطر سایبری» تلقی می‌شود.

این سخنگو افزود: «ما اجازه نمی‌دهیم در تلفن‌های دولتی از آن استفاده شود.»

تیک تاک به تقاضای ایندیپندنت برای واکنش (به تصمیم اخیر آمریکا) پاسخ نداد. تیک تاک همچنین در مورد تصمیم پیشین نیروی دریایی آمریکا نیز هیچ اظهار نظری نکرده است.

اپلیکیشن ویدئویی تیک تاک از زمان ایجادش در سال ۲۰۱۶، به سرعت در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد. موسسه تحلیل اپلیکشن «سنسور تاور» می‌گوید تیک تاک از طریق گوگل و «اپل استور» یک میلیارد و پانصد میلیون بار دانلود شده است.

اما با گسترش محبوبیت تیک تاک، تحقیقات درباره آن هم بالا می‌گیرد. در یک پیگیری قانونی در ایالات متحده، ادعا شده اپلیکیشن تیک تاک پیش از دانلود «به یک نرم افزار جاسوسی چینی» مجهز شده است. 

در این دادخواست حقوقی آمده که «تیک تاک مخفیانه و به شکلی گسترده اطلاعات خصوصی و هویت کاربران آن را مکیده و به سرورهای چینی منتقل کرده است. این حرکت می‌تواند از هویت، مشخصات، فعالیت‌ها و محل کاربران آن در ایالات متحده در حال حاضر و در آینده استفاده کند.» 

موسسه چینی «بایت دانس» - که صاحب اپلیکیشن تیک تاک است، هرگونه ارتباط با دولت چین را تکذیب کرده و می‌گوید مراکز اطلاعاتی برای کاربران خارجی تیک تاک در خارج از مرزهای چین قرار دارد. 

این موسسه اخیرا در بیانیه‌ای گفت:«ما اطلاعات مربوط به کاربران تیک تاک را در آمریکا و کپی آ ن را در سنگاپور نگاهداری می‌کنیم. ما به ارائه یک اپلیکیشن امن با تجربه‌ای خوب برای کاربران آن متعهدیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان