جنجال بر سر پخش سریال «مسیح»

اردن از نتفلیکس خواسته از پخش این سریال «اسلام ستیز» خودداری کند

بیش از چهارهزار نفرخواهان منع پخش این سریال جنجال برانگیز شدهاند-messiah netflix

کمیسیون سلطنتی فیلم اردن (آر اف سی) از «نتفلیکس» خواسته پخش سریال آمریکایی جنجال برانگیزی را که قرار است در هفته جاری در اردن پخش شود، متوقف کند.

داستان سریال «المسیح» درباره یک مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست (میشل موناهن) که ماموریتش تحقیق درمورد مردی (مهدی دهبی) به نام المسیح است. المسیح که مدعی است توسط یک موجود برتر به زمین فرستاده شده، گروهی هوادار متعهد به دور خود جمع کرده است. 

در بیانیه کمیسیون آمده: « با توجه به محتوای این فیلم، آر اف سی رسما از مدیریت نتفلیکس خواسته از پخش این سریال در اردن خودداری کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «داستان و شخصیت‌های آن کاملا غیرواقعی است، با وجود این آر اف سی معتقد است محتوای این سریال می‌تواند به عنوان تجاوز به تقدس مذهب تعبیر و تفسیر شود که احتمالا با قوانین کشور مغایرت دارد.» 

در این بیانیه گفته شده: «آر اف سی ضمن حفظ ارزش‌هایش، از جمله احترام به آزادی خلاقیت - به عنوان یک نهاد ملی و مسئول - نمی‌تواند پیام‌هایی که از قوانین اصلی کشور تخطی می‌کند پذیرفته یا نادیده انگارد.»

سریال «المسیح» با اجازه قبلی کمیسیون و بر مبنای بخش‌هایی از داستان فیلم در اردن فیلمبرداری شده است. 

نتفلیکس نیز در واکنش، در بیانیه ای گفته: «مسیح یک داستان تخیلی است که سناریوی آن روی یک شخصیت یا مذهب (خاص) تمرکز نمی‌کند. تمام تولیدات نتفلیکس حامل میزان تایید تماشگران و اطلاعاتی است که به بیننده امکان می‌دهد بر مبنای مناسب بودن آن برای خود و خانواده‌شان تصمیم بگیرند.»

سریال المسیح هم اکنون با امضای ۴۰۰۰ نفر که خواهان منع پخش آن شده‌اند، جنجال برانگیز شده است. در عرض‌حال معترضان آمده که این سریال حاوی «تبلیغات شیطانی و اسلام‌ستیز» است. 

این فیلم همچنین در ماه دسامبر هدف انتقادات کاربران عرب‌زبان توییتر قرار گرفت که کاربران آن ادعا کردند پس از ترجمه نام مسیح برای شخصیت اصلی فیلم، پیام واقعی داستان آن را کشف کرده‌اند.

در تفسیر اسلام از روز قیامت، «المسیح الدجال» شخصیتی شیطانی و ضد مسیح است که ترجمه آن به عربی «مسیح دروغین، دروغگو و فریبکار» معنی می‌دهد.

قرار است سریال «مسیح» در روز اول ژانویه روی اکران برود.

© The Independent

بیشتر از فیلم