تهدید جمهوری اسلامی در آستانه سال ۲۰۲۰

دونالد ترامپ: ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت

در آخرین ساعات سال ۲۰۱۹ میلادی رئیس جمهور آمریکا در توئیتی بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را مسبب تمامی خسارت‌های وارده به سفارت آمریکا در عراق معرفی کرد و نوشت که «ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت».

رئیس جمهور آمریکا که هم‌زمان با یورش معترضین به سفارت آمریکا در بغداد چندین توئیت جنجالی در محکومیت نیروهای نزدیک به ایران منتشر کرد که در همه آن‌ها تیغ تیز تهدیدش متوجه نیروهای ایرانی بود. 

ترامپ در آخرین توئیت خود نوشت که خطابش به مقامات ایرانی نه یک «هشدار» که یک «تهدید» است. او هم‌چنین در پایان توئیت خود سال نو را هم تبریک گفت. 

رئیس جمهور آمریکا پیش از این هم در توئیتی نوشته بود که «به میلیون‌ها نفری که در عراق خواهان آزادی هستند و نمی‌خواهند تحت تسلط و کنترل ایران باشند، می‌گویم الان وقتش است!»

در پی حمله به سفارت آمریکا در عراق، دونالد ترامپ با نخست وزیر عراق هم تلفنی صحبت کرده و از سوی دیگر پنتاگون از تقویت نیروهای آمریکایی در ساختمان سفارتخانه خبر داده است. پنتاگون با انتشار ویدیویی از اعزام یک واحد از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا از کویت به عراق خبر داد.  

دونالد ترامپ از مقامام‌های عراقی خواسته بود که برابر حمله معترضین به سفارت از این سفارت‌خانه محافظت کنند. 

گزارش‌ها می‌گویند که معترضین عراقی که بسیاری‌شان ملبس به لباس نظامی بودند در حالی که پرچم‌های «حشد شعبی» را در دست داشتند به منطقه سبز بغداد وارد شدند. منطقه‌ای که بسیاری از ساختمان‌های مهم دولتی عراق نیز در این منطقه است. 

جنجال‌ها درباره حمله معترضین عراقی به سفارت آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۹ میلادی، رودرروی جمهوری اسلامی با آمریکا را به سطح جدیدی کشانده است. رویارویی که پس از حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع نیروهای حشد شعبی تحت حمایت جمهوری اسلامی شکل تازه‌ای به خود گرفت و ابعاد آن در این چند روز بسیار پیچیده‌تر از قبل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی این اتهامات را «فرافکنی آشکار و سبُک» خواند.

موسوی در واکنش به حوادث این چند روز در عراق گفت: «وقاحت اعجاب آور مقامات آمریکایی در حدیست  که پس از به خاک و خون کشیدن حداقل 25 نفر و تعداد زیادی مجروح از مردم عراق، وارد ساختن خسارات مادی و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور اینک در یک فرافکنی آشکار و سبُک، اعتراض مردم عراق به این اقدامات سبعانه خود را به جمهوری اسلامی ایران منتسب می کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که «آمریکایی‌ها از یکسو آزاد منشی و استقلال طلبی ملت عراق را نادیده گرفته و از سوی دیگر نقش خود در حمایت از صدام و خلق داعش و به دنبال آن قتل و غارت مردم عراق را فراموش کرده‌اند» تمامی اتهامات آمریکا مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی از معترضین عراقی و حمله آن‌ها به سفارت را تکذیب کرد و نسبت به هرگونه واکنش «نسنجیده و اشتباه»  در محاسبه از سوی مقامات آمریکایی هشدار داد.