محب: صلح باید پایان تمام جنگ‌ها در افغانستان باشد

در کنار اجماع ملی در کشور باید اجماع منطقه‌ای و جهانی صورت گیرد

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در حال سخنرانی در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل - Don Emmert / AFP

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، در دیدار با شماری از اعضای بنیاد صلح در کابل گفته است که تامین صلح در افغانستان، باید باعث ختم تمام جنگ‌ها در کشور شود و افغان‌ها نباید تحت عنوان روند صلح ، از هم پاشیده شوند.

روز دوشنبه، نه دی‌ماه، حمدالله محب، مشاور شواری امنیت ملی افغانستان، در دیدار با اعضای بنیاد صلح گفت: «همه شهروندان افغانستان خواهان صلح و تامین ثبات دائمی در کشورشان هستند و باید صلحی به وجود بیاید که بر تمام جنگ‌های کنونی کشور نقطه پایان بگذارد و افغان‌ها را بیش از گذشته متحد بسازد، نه اینکه باعث جدایی، نفاق و جنگ دوباره در کشور شود.»

آقای محب تاکید کرد: «تامین صلح در افغانستان، نیاز جدی همه ماست تا باعث ختم جنگ، ثبات دائمی و اتحاد بیشتر افغان‌ها در کشور شود و دیگر راه برای ادامه جنگ وجود نداشته باشد. نه آن صلحی که اتحاد مردم افغانستان را از بین ببرد و جنگ و خون‌ریزی دوباره در این کشور ادامه پیدا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محب افزود: «برای تامین صلح در کشور، اجماع ملی نیاز است که با راه اندازی یک بحث ملی با همه طرف‌های دخیل این روند، آگاهی لازم درباره آن نیز ارائه شود. در کنار اجماع ملی در کشور باید اجماع منطقه‌ای و جهانی صورت گیرد و با در نظر داشت تمام موارد مهم و اساسی، اقدامات لازم انجام شود.»

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، نیز هفته گذشته درباره صلح، چنین گفت: «صلح یک روند ملی است - نه دولتی، که افرادی آن را را در گروه خود قرار دهند. اگر چنین گروگان‌گیری صورت گیرد، ما هرگز به صلح دست نخواهیم یافت و کسانی که تلاش دارند چنین کاری بکنند، باید بدانند که آن‌ها نه تنها صلح نمی‌خواهند، که مانع اصلی صلح در کشور نیز هستند.»

آقای خلیلی هشدار داد: « اگر بعضی‌ها تلاش کنند که روند صلح را در اختیار گروه خود بگیرند، صلح هیچگاه در افغانستان تامین نخواهد شد، بلکه کشور را بیشتر از گذشته به بحران خواهند برد.»

رئیس شورای عالی صلح این کشور همچنین افزود: «اکنون فرصت خوبی برای پیش‌برد مذاکرات بین‌الافغانی با اشتراک احزاب تاثیرگذار سیاسی، گروه طالبان و نمایندگان مخالف نظام کنونی به وجود آماده و باید از این فرصت استفاده بهینه شود.»

نعیم‌هاشمی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره گفت‌وگوهای صلح به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، مردم افغانستان، بارها به حکومت و گروه طالبان، اعلام کردند که ما خواهان صلح و تامین ثبات دائمی در کشور هستیم، اما گوش‌ شنوایی نبود و اکنون هم نیست. این‌ها فقط شعار می‌دهند و وقت تلف می‌کنند. شما دیدید که هر بار مذاکرات میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان، به پایان می‌رسد، باز هم هردو طرف عامدانه موانعی ایجاد می‌کنند و این روند را ماه‌ها به تاخیر می‌اندازند. فکر می‌کنند که مردم نمی‌دانند؛ مردم خوب می‌دانند اما کاری از دست‌شان ساخته نیست.»

آقای‌هاشمی ادامه داد: «درباره تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان به صراحت می‌گویم که در این مورد اجماع ملی و بین‌المللی به وجود آمده و فقط میان آمریکا و طالبان، اجماع نیست. اگر این دوطرف واقعآ خواستار صلح باشند، یک هفته بیشتر وقت نیاز نیست تا صلح تامین شود.»

مرسل عزیزی، دانشجو، می‌گوید: «تا زمانی که هزارها افغان دیگر کشته نشود، آمریکا و طالبان صلح نخواهند کرد. آن‌ها مردم را فریب می‌دهند؛ یک روز گفت‌وگو روز بعد توقف. چرا؟ به خاطر چه؟! اگر واقعآ شما خواستار صلح هستید، گفت‌وگو نیاز به ماه‌ها و سال‌ها. اما نمی‌خواهند. من واقعآ از شنیدن درباره این روند خسته شده‌ام؛ چون می‌دانم جز دروغ گفتن کار دیگری نمی‌کنند.»

گفته‌های مشاور شورای امنیت ملی افغانستان درباره مذاکرات صلح و ایجاد اجماع ملی و منطقه‌ای در حالی ابراز می‌شود که نمایندگان گروه طالبان، بارها تاکید کرده‌اند که این گروه در مورد صلح برای افغانستان، فقط با ایالات متحده آمریکا صحبت خواهند کرد، نه حکومت افغانستان.

طالبان، تا کنون 9 دور مذاکرات رسمی درباره صلح برای افغانستان و ختم جنگ در این کشور با آمریکاییان انجام داده‌، اما به نتیجه‌ای مورد رضایت دو طرف نرسیده‌اند. گفته می‌شود هم‌اکنون نیز این مذاکرات در دوحه قطر، به طور غیر رسمی میان دو طرف جریان دارد.

بیشتر از