روند انتخاب نخست وزیر عراق با چالش های تازه رو به رو شده است

حمله به مواضع حزب الله عراق، دستاورد های سیاسی اخیر را آسیب پذیر می کند

نیروهای حشد الشعبی، نزدیک به جمهوری اسلامی، در حال حمله به سفارت آمریکا در بغداد- ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹- AFP

حمله هوایی ایالات متحده بر مواضع نیروهای حزب الله عراق در استان انبار و در نزدیکی مرز سوریه که شامگاه روز یک شنبه گذشته صورت گرفت، روند انتخاب نخست وزیر عراق را بیشتر از پیش با دشواری رو به رو کرده است. پس از شلیک چندین موشک به پایگاه نظامی در شهر کرکوک که منجر به کشته شدن یک افسر بازنشسته آمریکایی شد، ایالات متحده اقدام به حمله علیه نیروهای وابسته به سازمان بسیج مردمی در عراق کرد. منابع آمریکایی عقیده دارند که حمله موشکی اخیر از سوی نیروهای حزب الله عراق که وابسته به سازمان بسیج مردمی می باشد، صورت گرفته است.

در پیوند به این تحول، ناظران سیاسی اظهار داشتند که دولت عراق در برابر دو حمله اخیر، واکنش متفاوتی داشته است، در حمله نخست که منجر به کشته شدن یک آمریکایی شد، دولت عراق سکوت اختیار کرده و واکنش خاصی از خود نشان نداد. در حالی که بغداد در قبال حمله هوایی آمریکا بر مواضع نیروهای حزب الله عراقی ابراز نگرانی کرده و شورای امنیت ملی عراق به منظور پیگیری این موضوع، جلسه اضطراری تشکیل داد و دولت عراق در یک تماس تلفنی با وزیر دفاع ایالات متحده، مخالفت خود را با این حمله ابراز کرد.

اغلب جناح های سیاسی در عراق، حمله اخیر ایالات متحده را نکوهش کرده و اقدام آمریکا را نقض صریح حاکمیت ملی عراق تلقی کردند. اما نزار حیدر، پژوهشگر عراقی معتقد است که زمانی نقض حق حاکمیت ملی آغاز شد که "دولت عراق به شبه نظامیان اجازه داد تا تعهدات خود را با دیگران نقض کنند."

در پی حمله موشکی به پایگاه نظامی در کرکوک، هنوز برخی از کارشناسان پیش بینی می کردند که ممکن است این حمله از سوی داعش صورت گرفته باشد، اما دیری نگذشت که شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران مسئولیت این حمله را به دوش گرفته و تنش میان تهران و واشنگتن را بار دیگر به اوج رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر جمعه گذشته، 27 دسامبر 2019، حدود 30 موشک به سمت پایگاه نظامی "کی وان" در نزدیکی شهر کرکوک در شمال عراق شلیک شد و در نتیجه شماری از نظامیان حاضر در این پایگاه زخمی شده و یک افسر بازنشسته آمریکایی جان خود را از دست داد. هرچند این حمله از سوی شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران علیه منافع ایالات متحده تازگی نداشت، اما کشته شدن یک افسر آمریکایی، اهمیت این حمله را برای هر دو جانب بالا برده است، زیرا به رغم وجود تنش های زیاد میان تهران و واشنگتن در قلمرو عراق، اما سال ها است که نظامیان آمریکایی در عراق شاهد چنین اتفاقی نبوده اند.

بسیاری از کارشناسان نظامی، کشته شدن شهروند آمریکایی توسط شبه نظامیان وفادار به ایران در عراق را به عنوان مرز میان جنگ و صلح تلقی می کنند، بنابر این، هیچ کسی در مورد این که آمریکا دست به حمله متقابل می زند، تردید نداشت، تفاوت دیدگاه ها تنها در باره زمان حمله و میزان واکنش واشنگتن به تهاجم موشکی نیروهای بسیج مردمی بود.

در همین حال، ناظران می گویند، در گذشته ایالات متحده بارها هشدار داده بود که واشنگتن هرگونه حمله از سوی شبه نظامیان وفادار به ایران را علیه منافع و پایگاه های خود در عراق بی پاسخ نخواهد گذاشت، اما دولت عراق همه ای هشدارها را نادیده گرفته و حاضر به اتخاذ اقدامات لازم نشد.

یک مقام آگاه عراقی عقیده دارد که بغداد احتمالا به پرسش های نظامیان آمریکایی در مورد مواضع گروه های مسلح که حمله موشکی عصر جمعه گذشته را انجام داده بودند، پاسخ کافی نداده است. این مقام عراقی همچنان تأکید کرد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی بغداد انتظار نداشته است که واشنگتن در شرایط حساس کنونی که رایزنی ها برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق ادامه دارد، دست به حمله علیه مواضع شبه نظامیان وفادار به ایران بزند.

از سوی دیگر، ائتلاف فتح در پارلمان عراق که از طرفداران ایران تشکیل شده است، ضمن محکوم کردن حمله آمریکا علیه مواضع گردان های حزب الله عراقی، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشور شده است. هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح گفت حمله آمریکا علیه نیروهای امنیتی در منطقه القائم، نقض صریح حاکمیت ملی عراق است و ملت عراق این جنایت آشکار را به شدت نکوهش می کند. وی افزود: ما در حالی که این حمله را محکوم می کنیم، از تمام نیروهای ملی و جناح های سیاسی در مجلس شورا می خواهیم تا به منظور خروج نیروهای خارجی از کشور، به صورت جدی تصمیم بگیرند.

همچنان جنبش عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی، که به عنوان بخشی از ائتلاف فتح محسوب می شود، با اشاره به حمله اخیر آمریکا علیه مواضع گردان های حزب الله عراقی، گفته است که حضور نظامی آمریکا دیگر برای ملت عراق قابل تحمل نیست و لازم است برای خروج تمام نیروهای خارجی از کشور، اقدامات لازم اتخاذ شود.

به باور بسیاری از ناظران، موضع گیری تند ائتلاف فتح در برابر حمله هوایی آمریکا علیه مواضع نیروهای وابسته به بسیج مردمی می تواند به عنوان نقطه عطفی در تحولات عراق باشد، زیرا در پی تداوم اعتراضات مردمی، توجه همگان معطوف به خواسته های معترضان بود، اما افزایش تنش با ایالات متحده، می تواند اوضاع عراق را دگرگون کند. بعید نیست که برخی از گروه های مسلح وفادار به ایران، با بهره برداری از موضع گیری های اخیر و بر انگیخته شدن خشم رهبران سیاسی در برابر تهاجم آمریکا، دست به حمله علیه منافع و پایگاه های آمریکا در عراق بزنند.

در همین حال، شماری از رهبران سازمان بسیج مردمی ادعا می کنند که ایالات متحده با سوء استفاده از نابسامانی های عراق سعی دارد حضور نظامی خود را در کشور گسترش دهد. این رهبران می افزایند که شمار نیروهای آمریکایی در کشور در چند ماه گذشته افزایش یافته و تعداد سربازان آمریکایی در غرب و شمال عراق افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

ناظران می گویند: تهران و متحدان عراقی آن باور دارند که نفوذ ایالات متحده در عراق از حد تعیین شده فرا تر رفته و واشنگتن از تمام خطوط قرمز در قلمرو عراق تجاوز کرده است و نیروهای آمریکایی در وضعیتی قرار گرفته اند که احتمال می رود آتش جنگ میان ایران و آمریکا در هر لحظه شعله ور شود.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه