حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع حزب‌الله

دولت ترامپ شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را مقصر حمله به مجتمع نظامی می‌داند

در نتیجه حمله جنگنده‌های آمریکا چهار تن از افراد حزب‌الله کشته شده‌اند - Omar HAJ KADOUR / AFP

وزارت دفاع آمریکا تایید کرده که نیروهای آمریکایی دست به «حملات دقیق دفاعی» علیه پنج منطقه تحت کنترل نیروهای حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی ‌تحت حمایت ایران زده اند.

دولت ترامپ این گروه را - که به کتائب حزب‌الله معروفند، مسئول آتشباری موشکی روز جمعه علیه یک محوطه نظامی ‌در نزدیکی کرکوک، واقع در شمال عراق عنوان کرده است. در جریان این حمله، یک پیمانکار وزارت دفاع آمریکا کشته شده و چند سرباز آمریکایی و عراقی مجروح شدند.

مقامات آمریکا روز یکشنبه گفتند حمله تلافی‌جویانه آمریکا سه منطقه متعلق این گروه شبه‌نظامی ‌در عراق و دو منطقه دیگر در سوریه - از جمله یک انبار اسلحه و پایگاه‌های فرماندهی و کنترل آن را هدف قرار داده است.

مرکز فرماندهی مشترک عراق نیز در ساعات پایانی روز یکشنبه اعلام کرد در نتیجه سه حمله جنگنده‌های آمریکا علیه مقر تیپ نظامی حزب‌الله در مرز عراق و سوریه، چهار تن از افراد حزب‌الله کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاناتان‌هافمن، دستیار مارک اسپِر، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای گفت حملات نیروهای آمریکایی علیه حزب‌الله، توانایی آن‌ها را برای حملات آینده‌شان به هدف‌های آمریکا و متحدان عراقی‌اش محدود می‌کند. 

آقای‌هافمن افزود: «ایران و شبه‌نظامیان تحت‌حمایتش - کتائب حزب الله، باید دست از حمله علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف برداشته و به حق حاکمیت عراق احترام بگذارند تا عملیات دفاعی دیگری (علیه آن‌ها) صورت نگیرد.»

گفته می‌شود در حملات روز جمعه، بیش از ۳۰ موشک سبک به سوی پایگاه کرکوک شلیک شده بوده که محل اسقرار نیروی ضربتی مشترک آمریکا و عراق - با هدف مبارزه داعش، بوده است.

لیندزی گراهام، سناتور هوادار ترامپ، در واکنش به این حملات گفت: «خوشحالم که نیروهای آمریکا در واکنش به حمله علیه سربازان آمریکایی و عراقی، به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران حمله کرده‌اند. تنها زبانی که ایران می‌فهمد، زبان زور است.» 

تیپ نظامی حزب‌الله عراق که نیرویی متفات با حزب‌الله لبنان است، زیر چتر نیروی شبه نظامی ‌موسوم به حشد الشعبی عمل می‌کنند. بسیاری از آن‌ها از ایران حمایت می‌کنند.

گروه کتائب حزب‌الله، تحت رهبری ابو مهدی ال مهندس، یکی از قدرتمند ترین مردان عراق است. او در یک مرحله با نیروهای آمریکا مبارزه کرده و اکنون معاون گروه حشد الشعبی است.

در سال ۲۰۰۹، وزارت خارجه آمریکا او را با شاخه قدس سپاه پاسداران ایران مرتبط دانست که دولت ترامپ، در اوایل سال جاری آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. 

© The Independent