بیگ بن شب سال نو میلادی به‌ صدا در می‌آید

احتمال دارد زنگ بیگ بن در پایان ماه ژانویه به مناسبت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم زده شود

ساعت معروف «بیگ بن» در برج الیزابت ساختمان پارلمان بریتانیا قرار دارد- Tolga AKMEN / AFP

زنگ ساعت معروف «بیگ بن» در برج الیزابت ساختمان پارلمان بریتانیا، برای نخستین بار پس از یک بازسازی دوساله به مناسبت سال نوی مسیحی به صدا درخواهد آمد. 

قرار است زنگ بیگ بن به دنبال برداشته شدن داربستی که بخش شمالی برج الیزابت را می‌پوشاند، در نیمه شب ۳۱ ام دسامبر و اول ژانویه، لحظه ورود به سال ۲۰۲۰ را اعلام کند. 

برج ۹۶ متری الیزابت که در میان مهمترین بناهای بریتانیا قرار دارد، در طول دو سال گذشته در میان داربست‌های متعدد بازسازی شده و چهار عقربه ساعت و شبکه های فلزی آن رنگ خورده و قطعات سنگ اطراف آن تمیز و مرمت شده است.

در ماه مارس، بخش‌هایی از داربست اطراف بیگ بن برداشته شد تا صفحه تازه رنگ خورده آبی ساعت که مطابق با طرح اولیه آن است، به نمایش گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صفحه ساعت که رو به شمال است در ابتدا در سال ۱۸۵۹ با رنگ آبی تیره  پوشیده شده بود، اما به خاطر آلودگی هوا و به مرور زمان سیاه شده بود و به همین دلیل در بازسازی‌های دهه ۱۹۸۰ رنگ مشکی خورد.

در این مدت، زنگ بیگ بن که از سال ۲۰۱۷  به خاطر تعمیر و بازسازی ساکت بوده، تنها در رویدادهای ویژه از جمله یادبود جنگ‌های جهانی اول و دوم و شب سال نو به صدا در می آمد.

احتمال دارد زنگ بیگ بن در پایان ماه ژانویه به مناسبت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم زده شود. سِر لیندزی هوُیل، رئیس جدید مجلس عوام بریتانیا گفته است که اگر نمایندگان پارلمان بخواهند تاریخ برگزیت را با زنگ بیگ بن همراه کنند، «بر سر راه تصمیمشان نخواهد ایستاد.» 

گروهی متشکل از بیش از ۵۰ نماینده پارلمان از پیشنهاد به صدا درآوردن بیگ بن در ساعت ۱۱ شب ۳۱ ام ژانویه حمایت کرده‌اند.

در اوایل سال جاری، جان برکو، رئیس سابق مجلس عوام چنین پیشنهادی را برای تاریخ برگزیت که پیش از تعویق برای ۲۹ ام ماه مارس تعیین شده بود، رد کرد. 

قرار است در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه، کارشناسان ساعت و مهندسان صدا زنگ بیگ بن را مورد آزمایش قرار دهند. پارلمان بریتانیا اعلام کرده که زنگ بیگ بن در نیمه شب ۳۱ ام دسامبر در جریان پخش برنامه های بین‌المللی بی  بی سی به صدا در خواهد آمد.

در ماه اوت سال ۲۰۱۷ که بیگ بن به خاطر تعمیر و مرمت خاموش شد، نمایندگان و کارکنان پارلمان در خارج از برج الیزابت گرد آمدند تا بر اهمیت این رویداد تاکید کنند. استیون پاوند که در آن زمان نماینده پارلمان از حزب کارگر بود به مزاح گفت نمایندگان «با خم کردن سر و امید در دل» در این رویداد شرکت کردند.

نماینده سابق ناحیه ایلینگ شمالی با به صدا درآمدن زنگ بیگ بن گریست.

مرمت کل برج الیزابت با هزینه ۶۱ میلیون پوند تا سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

سپس تعمیر و بازسازی تمام ساختمان پارلمان که با برق کشی کهنه، نم دیوارها و استفاده از ماده سرطان‌زای «اسپستوس» در ساختمان آن، محلی بالقوه خطرناک محسوب می‌شود، با یک بودجه ۴ میلیارد پوندی آغاز خواهد شد.

© Reuters

بیشتر از جهان