غنی: خشونت در برابر زنان «مردانگی» نیست

حکومت افغانستان مصمم به اجرای قانون اساسی درباره حقوق زنان است

شرکت زنان افغان در تظاهرات ضد خشونت علیه زنان در کابل ۱۳ فوریه ۲۰۱۴ - AFP PHOTO/SHAH Marai

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در دیدار با شماری از زنان استان بدخشان گفته است خشونت در برابر زنان - به ویژه زنان افغان، «مردانگی» نبوده، بلکه ضعف و مشکل روانی خشونت‌گران را نشان می‌دهد. او گفت: «ما به زنان افغان احترام می‌گذاریم و به حقوقی که قانون اساسی افغانستان، برای آن‌ها وضع کرده است احترام گذاشته و در اجرای آن مصمم هستیم. ما در این راستا تلاش بیشتری نیز خواهیم کرد تا همه زنان افغان، در سراسر کشور از حقوق اساسی خود بهره‌مند شوند.»

رئیس جمهوری افغانستان، روز پنج‌شنبه، 5 دی‌ماه، همراه با چند تن از مقامات حکومتی این کشور به استان بدخشان رفت و با مقامات محلی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای غنی، در سفرش به بدخشان با شماری از زنان این استان نیز دیدار کرد و درباره موضوعاتی از جمله خشونت در برابر زنان کشور و سهم آنان در نظام آینده صحبت کرد و گفت: «ما پیرو دینی هستیم که هر نوع خشونت در برابر زنان را منع کرده و خشونت را عملی غیرانسانی و غیراسلامی می‌داند. ما نیز می‌گوییم که خشونت در برابر زنان یک عمل غیرانسانی و غیراسلامی است و نباید در برابر زنان، خشونت به خرج داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود:«حکومت افغانستان مصمم به اجرای قانون اساسی در تمام بخش‌ها، به ویژه حقوق زنان در کشور است و در این بخش از هیچ نوع سعی و تلاشی دریغ نخواهد کرد. زنان افغان نیز همانند مردان این کشور دارای حقوق و مسئولیت‌های مساوی هستند، ما نیز به حقوقی که قانون برای آن‌ها قائل شده است احترام می‌گذاریم و تلاش ‌می‌کنیم مشکلاتی را که بر سر راهشان وجود دارد مرتفع سازیم.»

آقای غنی از کارکرد چندین ساله‌ زنان بدخشان در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استقبال کرد و گفت: «زنان افغان، به ویژه زنان بدخشان، در سال‌های گذشته نشان دادند که دارای توانایی‌ها و استعدادهای فوق‌العاده هستند و می‌توانند کارهای بزرگی در تمام عرصه‌ها انجام دهند. ما نیز پیشنهاد می‌کنیم حضور زنان در ادارات دولتی این استان، بیشتر شود.»

آقای غنی افزود: «یک زن باسواد می‌تواند 5 نسل بعدی خود را - نسبت به یک مرد باسواد، تغییر مثبت دهد.» او با اشاره به تحقیقات جامعه جهانی در این بخش، گفت: «تحقیقات جهانی نشان داده است که با سرمایه‌گذاری روی کودکان دختر، پنج نسل آینده او می‌تواند تغییر مثبت کند و سرمایه‌گذاری روی یک کودک پسر ، یک نسل را تغییر خواهد داد.»

او خود را برای حاضرین مجلس مثال زد و گفت: «شما من را ببینید! مادربزرگ من باسواد بود؛ علاوه بر من تمام نوه‌های او با سواد هستند. این نشان می‌دهد که زنان توانایی‌های بیشتری دارند و می‌توانند کارهای بزرگی در زندگی انجام دهند.»

غنی تاکید کرد: «زنان افغان، باید در برابر جایگاه‌های شخصی خود مسئولیت داشته باشند. حکومت افغانستان نیز در پنج سال گذشته برای شماری از زنان افغان، اسناد رسمی ازدواج و حقوقی صادر کرد تا بتوانند به حقوق اساسی و قانونی خود دست پیدا کنند و این روند ادامه دارد.»

رئیس جمهوری افغانستان در پایان سخنانش گفت: «تیم دولت ساز، تصمیم دارد در حکومت آینده مانند شواری امنیت ملی، شورایی از زنان افغان نیز ایجاد کند و این شورا بتواند به اساسی‌ترین مشکلات زنان و هماهنگی آنان در سراسر کشور بپردازند و در مسائل بنیادی کشور سهیم باشند.»

سخنان رئیس جمهوری افغانستان، درباره مساوات حقوق زنان افغان و سهم آن‌ها در نظام آینده، در حالی ابراز می‌شود که زنان این کشور بارها به تبعیض جنسیتی و عدم حضور معنی‌دار‌شان  در حکومت‌های گذشته و کنونی اعتراض کرده‌اند. آن‌ها تاکید دارند سهم زنان باید در حکومت افغانستان واقعی و معنی‌دار باشد و بتوانند در مسائل مهم سیاسی کشور- نه به صورت نمادین، نقش فعال و تاثیرگذاری داشته باشند.

بیشتر از