تکاور دریایی ایالات متحده «فردی شدیدا شرور» توصیف شده است

محاکمه گلاگر دردناک‌ترین اتفاق برای تکاوران نیروی دریایی آمریکا در ۲۰۱۷ بود

ادوارد گلاگر و همسرش پس از جلسه تبرئه شدن از اتهام قتل جولای ۲۰۱۹ / Sandy Huffaker / AFP

یکی از فرماندهان تکاوران نیروی دریایی ایالات متحده که به جرایم جنگی متهم شده بود و اخیرا در مارالاگو مهمان دونالد ترامپ بود و به خاطر وی به مقام خویش بازگشته، توسط همرزمان خویش به عنوان فردی «سمی» و «شدیدا شرور» توصیف شده است.

ادی گلاگر بعد از محاکمه به خاطر قتل یک زندانی ۱۷ ساله داعش از اتهام قتل وی تبرئه شد ولی به عکس گرفتن با جنازه وی محکوم شد. به همین خاطر مقامات ارتش درجه نظامی وی را تنزل دادند تا آن که آقای ترامپ که ادی گلاگر را به مجتمع خود در فلوریدا دعوت کرده است، در این ماجرا دخالت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر شهادتی که به بازپرسان پرونده جنایات جنگی ارائه شده و به دست نیو یورک تایمز رسیده است، اکنون مشخص شده همکاران سابق این مرد که روزی فرمانده ایشان در تیم ۷ جوخه آلفا بود او را به طرق مشمئزکننده‌ای توصیف کرده‌اند.

کرگ میلر، مامور ویژه رتبه اول، درباره آقای گلاگر گفت: «این مرد شدیدا شرور است.»

یکی دیگر از اعضای جوخه، کوری اسکات، مامور ویژه رتبه اول گفت آقای گلاگر «هیچ مشکلی با کشتن هر کسی که حرکت می‌کرد، نداشت.» مامور ویژه رتبه اول جاشوا ورینز نیز به بازپرسان گفت: «این مرد فردی سمی بود.»

محاکمه آقای گلاگر بر سر اتهامات مطرح به خاطر اقدامات وی در عراق در سال ۲۰۱۷ یکی از دردناک‌ترین اتفاقات برای تکاوران نیروی دریایی بود که یکی از پرشکوه‌ترین و مشهورترین گروه‌های ارتش کشور هستند.

برای بعضی آقای گلاگر ۴۰ ساله پا را فرای مرزهای قابل قبول حتی در بحبوحه بحران و خشونت جنگ گذاشته است. و برخی دیگر وی را چیزی جز قهرمان نمی‌بینند.

آقای ترامپ، فرمانده کل قوای کشور، کاملا در دسته دوم قرار داشت و وقتی نیروی دریایی قصد تنزل درجه آقای گلاگر و بازپس گرفتن مدال افتخار وی را داشت، مدال افتخاری که به تکاوران دریایی که حائز شرایط آن هستند اعطا می‌شود، رئیس‌جمهور علنا در این ماجرا دخالت کرد.

آقای ترامپ در توییتی در ماه نوامبر نوشت: «نیروی دریایی مدال افتخار جنگجو و تکاور دریایی، ادی گلاگر را پس نخواهد گرفت. رسیدگی به این پرونده از آغاز خیلی بد بود. سر کارتان برگردید.»

نیویورک تایمز می‌گوید مدارکی که به دست آورده، حاوی هزاران پیامک کوتاه از تکاوران دریایی به یکدیگر درباره اتفاقات صورت گرفته و روند محاکمه است. گرچه آقای گلاگر در شبکه خبری فاکس به مافوقان خویش در ارتش حمله کرده است، اعضای جوخه وی از اظهار نظر علنی درباره او خودداری کردند.

آقای میلر گفت با اکراه مجبور شده کنار سایر سربازان ایالات متحده بالای جنازه یکی از زندانیان داعش ایستاده و عکس بگیرد در حالی که آقای گلاگر موهای جنازه را بالا کشیده و چاقوی شکاری را زیر گلویش نگاه داشته است.

آقای میلر به بازپرسان گفت: «به نظرم ادی به آن عکس افتخار می‌کرد و کلا این کارها بخشی از جذابیت ارتش برای وی بود.»

در طول تعطیلات، آقای گلاگر مهمان آقای ترامپ در مجتمع وی در ایالت فلوریدا بود.

عکس‌هایی که در حساب اینستاگرام آقای گلاگر منتشر شد وی و همسرش، اندریا، را لبخند بر لب کنار آقای ترامپ و بانوی اول ملانیا، نشان می‌دهد.

توضیح یکی از عکس‌ها نوشت: «بالاخره فرصت این را یافتیم که با ارائه هدیه کوچکی از یکی از ماموریت‌های ادی به موصول به رئیس‌جمهور و همسر بی‌نظیرشان، از نزدیک از ایشان تشکر کنیم.»

در ماه نوامبر آقای گلاگر درباره محاکمه خویش به شبکه خبری فاکس گفت: «تمام این محاکمه به خاطر غرور و تلافی‌جویی است، این محاکمه هیچ ربطی به نظم مناسب و درخور ارتش ندارد.»

آقای ترامپ در ۱۵ نوامبر مجازات آقای گلاگر را لغو کرده و وی را به مقام سابق بازگرداند چرا که این تکاور دریایی و دو افسر دیگر ارتش را مورد عفو قرار داد. بعدتر هم وقتی نیروی دریایی می‌خواست مدال افتخار آقای گلاگر را باز پس گیرد رئیس جمهور دوباره دخالت کرد. آقای گلاگر با درجه سابق خویش در تاریخ ۳۰ نوامبر بازنشسته شد.

رئیس جمهور توییت کرد: «با او خیلی بدرفتاری شده بود ولی علی‌رغم آن نهایتا از تمام اتهامات اصلی تبرئه شد.»

© The Independent