ولادیمیر پوتین لهستان را به همدستی با هیتلر در جنگ جهانی دوم متهم کرد

این در حالی است که روسیه یکی از عوامل آغاز جنگ جهانی دوم بوده است

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در حال سخنرانی در جلسه هیئت وزارت دفاع روسیه، مسکو، 24 دسامبر 2019 -Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS 

در پی انتشار یک قطعنامه، پارلمان اروپا که روسیه را یکی از عوامل آغاز جنگ جهانی دوم عنوان کرده است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، لهستان را به یهودستیزی و همدستی با آدولف هیتلر متهم کرده است.

آقای پوتین قطعنامه پارلمان اروپا را که روسیه را برای امضای پیمان عدم تجاوز سال ۱۹۳۹ با آلمان نازی سرزنش می‌کند، «هجو محض» توصیف کرده است. تنها چند روز پس از امضای آن پیمان، جنگ جهانی دوم (با تهاجم آلمان نازی به بخش‌هایی از اروپا) رسما آغاز شد. 

آقای پوتین در جمع فرماندهان و افسران ارشد ارتش، همچنین گفت، اتحاد جماهیر شوروی (وقت) به دنبال انعقاد پیمان عدم تجاوز میان دیگر کشورهای اروپایی و هیتلر، ناگزیر از امضای معاهده «مولوتف-ریبنتروپ» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مقابل، ضمن اشاره به پیمان سال ۱۹۳۸ مونیخ که به هیتلر اجازه می‌داد تا کشور چکسلواکی (چک و اسلواکی کنونی) را ضمیمه آلمان کند، آن را نمونه‌ای از «همدستی» غرب با آلمان نازی دانست.

این تازه‌ترین انتقادات در رشته حملات لفظی است که طی آن، رهبر روسیه قویا موضع‌گیری غرب را در ارتباط با پیمان عدم تجاوز شوروی با آلمان نازی، رد می‌کند. به دنبال امضای آن پیمان بود که نیروهای شوروی تنها دو هفته پس از هجوم ارتش آلمان به لهستان، در نخستین روز سپتامبر ۱۹۳۹، آن کشور را از جبهه شرق مورد حمله قرار دادند.

هیتلر و جوزف استالین، دیکتاتور شوروی، سپس لهستان و کشورهای حوزه بالتیک را طبق معاهده محرمانه «مولوتف-ریبنتروپ» میان خود تقسیم کردند.

اما آقای پوتین با استناد به اسنادی که نشان می‌دهد سفیر لهستان در برلین از طرح هیتلر برای اخراج یهودیان از اروپا تجلیل کرده بوده است، گفت که کشورهای غربی با هیتلر همدستی کردند.

پرزیدنت پوتین با لحنی خشم‌آلود سفیر لهستان را «آشغال» و «خوک یهودستیز» توصیف کرد، و افزود:«او (سفیر لهستان) با نظرات یهودستیز هیتلر اعلام همبستگی کامل کرد.»

روز جمعه، اظهارات مشابه آقای پوتین در مورد لهستان موجب شد تا دولت لهستان او را به تکرار تبلیغات «از نوع تبلیغات اتحاد جماهیر شوروی» متهم کند.

ورشو اظهارات آقای پوتین را «نگران کننده و باورنکردنی» توصیف کرد.

قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا که آقای پوتین به آن اشاره داشت، می‌گوید که پیمان سال ۱۹۳۹ میان شوروی و آلمان نازی «راه را برای آغاز» جنگ جهانی دوم هموار کرد.

در آن قطعنامه آمده است که آن پیمان، آغازی بود برای تقسیم اروپا میان «دو رژیم خودکامه» آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی. 

بسیاری از مورخان این نظریه را رد کرده‌اند که ورشو مسئول حمله هیتلر بوده است و لهستان را یکی از عمده‌ترین قربانیان جنگ جهانی دوم می‌دانند. 

اسلاومیر دبسکی، مدیر انستیتوی امور بین‌المللی در لهستان، در واکنش به اظهارات مشابه آقای پوتین در ماه اوت، به نشریه گاردین گفت:«مشکل اینجاست که پوتین می‌گوید الحاق کشورهای حوزه بالتیک، حمله به لهستان، تجاوز به رومانی و فنلاند، هیچیک مسئله عمده‌ای نبوده و فصلی عادی از تاریخ است.»

«باید از خودمان بپرسیم که چرا این رویدادهای تاریخی را به یاد می‌آوریم؛ نه به خاطر آن که این سیاستمداران مورخند، بلکه به دلیل آن که به جامعه کنونی‌مان این پیام را بفرستیم که چه چیز درست است و چه چیز غلط.»

© The Independent