پیام کریسمس ملکه انگلستان؛ تجلیل از جوانان فعال در حوزه محیط زیست

«تلاش نسل جدید برای حفاظت از محیط زیست شگفت زده‌‌ام کرده است»

ملکه انگلستان در قصر ویندسور، ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹- Steve Parsons / POOL / AFP

ملکه انگلستان در پیام سالیانه‌اش به مناسبت عید کریسمس از جوانان به خاطر «هدفمندی»شان در ارتباط با مسائل محیط‌ زیستی تجلیل کرد. سالی که پشت سر گذاشته می‌شود، سال فعالیت‌های محیط زیستی است، و به عنوان سالی به یاد آورده می‌شود که کودکان دبستانی در پیروی از گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی، وارد کارزار حفاظت از محیط زیست شدند و دست به اعتصاب زدند.

ملکه الیزابت در ۶۷مین نطق روز کریسمس خود، مبارزات نسل جدید در مورد تغییرات اقلیمی و بحران محیط زیست را با کار مردان و زنان نسل خودش مقایسه کرد که می‌بایست خرابی‌های پس از جنگ جهانی دوم را ترمیم می‌کردند. اما سال ۲۰۱۹ برای ملکه، تحت‌الشعاع اتهاماتی قرار گرفت که علیه فرزندش، شاهزاده اندرو، و دوستی او با جفری اپستین، قاچاقچی جنسی کودکان، اقامه شده است.

ملکه انگلستان در اشاره به ۷۵مین سالگرد نبرد نرماندی، گفت: «از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، بسیاری از سازمان‌های خیریه، گروه‌ها و نهادها، در راه برقراری صلح و اتحاد در جهان تلاش کرده‌اند و آن‌هایی را که در سوی مخالف ایستاده بودند، به سوی خود آورده‌اند.»

وی افزود: «ما با خواستمان برای پشت سر گذاشتن اختلافات گذشته و حرکت به جلو، به آن آزادی و دموکراسی ارج نهاده‌ایم که با بهایی بسیار سنگین به دست آمده است... ممکن است چالش‌هایی که امروز بسیاری با آن رو‌به‌رویند، با مشکلاتی که نسل من با آن روبه‌رو بودند تفاوت داشته باشد، اما این که چگونه نسل جدید با همان هدفمندی مسائلی چون حفاظت از محیط زیست و آب و هوا را دنبال می‌کند، شگفت زده‌ام کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره ملکه انگلستان به فعالیت‌های اقلیمی است که در پی تلاش‌های گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست صورت گرفت، و با سرزنش رهبران جهان برای امتناع از اعمال سیاست‌های حفظ محیط زیست، شهرت جهانی یافت. تونبرگ در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «مردم در رنجند. مردم می‌میرند و کل چرخه محیط زیست از هم می‌پاشد. به رغم این، شما از ما جوان‌ها توقعِ امید دارید. به چه جرات؟» 

در زمینه نطق تلویزیونی ملکه، تصاویر اعضای خاندان سلطنتی به استثنای شاهزاده اندرو دیده می‌شد. در پی گره خوردن زندگی حرفه‌ای شاهزاده اندرو به جفری اپستین، وی از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کرد.

اگرچه ملکه ۹۳ ساله انگلستان مستقیما به این مسئله اشاره نکرد، اما سایه این بزرگترین رسوایی در دوره سلطنت او، بر نطق سالیانه‌اش احساس می‌شد.

ملکه انگلستان همچنین ضمن اشاره به بحران سیاسی اخیر، گفت: «گام‌های کوچکی که با اعتقاد و امید برداشته شود، می‌تواند به اختلافات کهنه و مزمن چیره شود و هماهنگی و همدردی و درک به ارمغان آورد.»

او افزود: «این راه، البته، همیشه هموار نیست و در مواقعی در طول سال با فراز و نشیب همراه بوده است، اما گام‌های کوچک می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند.»

ملکه انگلستان به شادی و سرور هم اشاره کرد و گفت که تولد آرچی، فرزند هری و مگان، که هشتمین نتیجه ملکه و همسرش شاهزاده فیلیپ است، قلب آن‌ها و خاندان سلطنتی را روشن کرده است. آرچی، ۲۰۰ سال پس از ملکه ویکتوریا متولد شده است.

© The Independent