ادعای سخنگوی دولت درباره بی‌اطلاعی از آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه

علی ربیعی می‌گوید در جریان تفکیک آمار کشته‌شدگان نیست

علی ربیعی بیانیه حقوق بشری اتحادیه اروپا را مداخله در امور ایران دانست - عکس از خبرگزاری ایلنا 

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت حسن روحانی، می‌گوید «آمار تفکیک شده و اسامی کشته‌شدگان اعتراضات گسترده مردمی آبان‌ماه به زودی اعلام خواهد شد». به گفته این مقام دولتی «شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است اما باید با دقت باشد».

پیش از این «جواد لاریجانی»، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در دیدار با سفرای کشورهای اروپایی گفته بود که در جریان اعتراض‌های گسترده مردمی در ایران «  ۸۵ درصد نیروهای امنیتی و ۱۵ درصد تروریست‌ها کشته شده‌اند». علی ربیعی در واکنش به آمار جواد لاریجانی گفته بود که «من از آمارهای دبیر ستاد حقوق بشر اطلاعی ندارم، قرار است با وزارت کشور آمارها جمع‌بندی شود و در نهایت آمار را دادستانی باید ارائه دهد». 

این در حالی‌ست که تاکنون و با گذشت بیش از یک ماه از حوادث خونین آبان‌ماه هیچ‌یک از نهادهای رسمی جمهوری اسلامی آماری از تعداد کشته‌شدگان و مجروحین اعتراض‌های سراسری در بیش از ۲۱ استان ایران اعلام نکرده‌اند. 

سخنگوی دولت که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در پاسخ به این پرسش که آیا در اعلام این آمار تاخیر بیش از حدی انجام نشده است، مدعی شد: «من در جریان تفکیک آمار نیستم و نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد اما این آماری که اعلام شده بسیار غلوآمیز است و من آن را به شدت تکذیب می‌کنم.»

در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که در جریان اعتراضات مردمی در ایران ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. در گزارش رویترز آمده بود که رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به شدت گرفتن خشم معترضین ایرانی و احساس نگرانی از سقوط نظام، دستور داده تا از هر اقدامی برای مقابله با معترضان دریغ نشود. منابع گزارش رویترز سه نفر از مقامات نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی معرفی شده بودند. 

علی ربیعی با اشاره به این گزارش، خبرگزاری رویترز را یکی از «سازمان‌های شناخته‌شده و دروغگو» دانست که به انتشار این دروغ‌ها عادت دارند و به انسان‌ها نگاه فله‌ای می‌کنند».

پیش از اظهارات ربیعی دیگر رسانه‌های حکومتی از جمله صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز گزارش رویترز را جعلی و فاقد اعتبار دانسته بودند. باشگاه خبرنگاران جوان از قول یک مقام نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «هیچ جلسه‌ مشترکی میان آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت در روز ۲۶ آبان، و حتی پس از آن در مورد آشوب‌ها تشکیل نشده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز سازمان عفوبین‌الملل در آخرین گزارش خود درباره آبان‌ماه خونین ۹۸ در شهرهای ایران نوشته بود که دست‌کم ۳۰۴ نفر از معترضان ایرانی در جریان برخورد شدید نیروهای امنیتی کشته شدند. 

علی ربیعی هم‌چنین با غیرقابل اعتنا دانستن بیانیه‌ها و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری مدعی‌شد که دولت جمهوری اسلامی «مسائل داخلی خود را کتمان نمی‌کند».

به گفته این مقام امنیتی «ابعاد حادثه آبان ماه معلوم خواهد شد، اما آن سازمان‌های حقوق بشری سیاست‌های دوگانه دارند و برخی اتفاقات را اصلا نمی‌بینند».

 علی ربیعی با اشاره به  بیانیه حقوق بشری اتحادیه اروپا درباره آبان ۹۸ در ایران گفت که «ما درباره این مسائل از آن سازمان‌ها حساس‌تر هستیم و آن بیانیه را مداخله در امور داخلی خود می‌دانیم. جاری شدن خون از بینی حتی یک ایرانی درد همه ماست».

سخنگوی دولت حسن روحانی در حالی این سخنان را می‌گوید که براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی و در قوانین مربوط به حوزه رئیس قوه مجریه آمده که رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و در حضور نمایندگان مردم در خانه ملت باید سوگند یاد کند که « از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ كه‏ قانون‏ اساسی برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏ حمايت‏ كنم ».

به تعبیری دولت نه تنها موظف به اطلاع‌رسانی شفاف درباره چنین حادثه‌ایی‌ست بلکه ارگان‌های تحت امرش چون «نیروی انتظامی» حافظ جان و مال مردم هستند.  

این در حالی‌ست که حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت بدون اشاره به وقایع خونین آبان‌ماه گفته است که «مردم باید خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشور و حضور پای صندوق آراء آماده کنند».

بیشتر از