واکنش‌ها به بازداشت خانواده «پویا بختیاری»

وزیر خارجه آمریکا بازداشت خانواده پویا بختیاری را محکوم کرد

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان‌ماه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان باخت و مراسم چهلم او قرار است پنجم دی‌ماه برگزار شود 

در آستانه روز پنج دی‌ماه، که مصادف است با چهلمین روز کشته‌شدن معترضان ایرانی، اخبار زیادی از تحمیل فشارها بر خانواده جان‌باختگان به گوش می‌رسد. پس از آنکه روز گذشته اخباری مبنی بر بازداشت خانواده «پویا بختیاری» منتشر شد، امروز هم خبرهایی از جزئیات دستگیری برخی دیگر از بستگان این خانواده به گوش رسید. 

بهمن صادقی‌نور، پسردایی پویا بختیاری، به تلویزیون ایران اینترنشنال گفت: «طی هجوم مأموران وزارت اطلاعات به منزل خانواده پویا بختیاری و انجام بازداشت گسترده، والدین و تعدادی از بستگان این خانواده از جمله پسرعموی ۱۱ ساله او و پدربزرگ و مادربزرگش نیز دستگیر شده‌اند.»

پیش‌تر شماری از مادران و اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان سیاسی و مدنی چهار دهه اخیر در جهت  همبستگی با خانواده «پویا بختیاری» پیشنهاد کردند پنجم دی‌ماه «روز ادای احترام به قربانیان آبان ماه» نامگذاری شود.

مقامات امنیتی ایران با نزدیک شدن به روز پنجم دی‌ماه راهکار‌های پلیسی و امنیتی خود را برای ممانعت از برگزاری مراسم چهلمین روز کشته‌شدگان به کار بسته‌اند. 

بنابر گزارش‌ها مأموران امنیتی، شب گذشته، شماری از فعالان سیاسی و مدنی را که برای ابراز همدردی به خانه پویا بختیاری رفته بودند، برای مدتی بازداشت و بازجویی کردند.

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری را به شدت مورد انتقاد قرار داد. 

مایک پومپئو روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در توئیتی نوشت: «ایالات متحده آمریکا قویا بازداشت والدین بختیاری را تقبیح می‌کند و خواستار آزادی فوری آنهاست».

پمپئو نوشته که «اکنون نوبت جامعه بین‌المللی است تا همراه هم در کنار مردم ایران بایستند و رژیم [جمهوری اسلامی] را پاسخگو کنند».

«سازمان عفو بین‌الملل» نیز در صفحه رسمی توئیتر خود خواهان آزادی «فوری و بدون قید و شرط» والدین پویا بختیاری شد. در این توئیت آمده که این دو نفر صرفا خواستار اجرای عدالت درباره مرگ فرزندشان بوده‌اند.

این سازمان حقوق‌بشری پیش‌تر و با شروع اعتراضات مردمی در شهرهای ایران آمار کشته‌شدگان ایرانی را منتشر کرد. طبق آخرین برآورد این سازمان دست‌کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراض‌های مردمی کشته شده بودند. هرچند که این سازمان اعلام کرده بود که بی‌شک تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این بوده است.

بهرام بیضایی، فیلمساز و نمایشنامه نویس برجسته ایرانی نیز که متولد پنجم دی‌ماه است، در نامه‌ای به «کانون کارگردانان سینما هنر و تجربه، موزه‌ی سینما» درخواست کرده است به دلیل هم‌زمانی روز تولدش با چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ برای او هیچ مراسمی گرفته نشود.

بهرام بیضایی نوشته است: «تولد اتفّاقى من در پنجم دى، سال‌ها پيش با مرگ اكبر رادى، نمايشنامه نويس سياه شد و سپس با فاجعه قربانيان زلزله بم سياه‌تر و در هم‌زمانى با چهلم قربانيان وقايع خونبار و باورنكردنى اخير جايى براى سياه‌تر شدن در آن نمانده است.»

فراخوان مادران کشته‌شدگان سیاسی در چهاردهه حکومت جمهوری اسلامی، ابعاد تازه‌ای به مبارزه علیه ظلم بی‌وقفه جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های جان‌باختگان سیاسی در ایران بخشید. اتحاد و گردهم‌ آمدن این خانواده‌ها و هم‌چنین جسارت آنان در بیان رنج و ظلم اعمال شده بر آنها و شرح تلخ از دست دادن فرزندان باعث شده است تا مقامات جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری نگران آشکار شدن شدت سرکوب و جنایت خود باشند. 

هرچند که مقامات جمهوری اسلامی هنوز از ارائه آمار دقیق کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث آبان‌ماه خونین طفره می‌روند و در عین‌حال مدام در مقام انکار آمارهای سازمان‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌شوند اما روزبه‌روز به تعداد خانواده‌هایی که بی‌پروا درباره فرزندان از دست رفته‌شان با رسانه‌ها صحبت می‌کنند افزوده می‌شود. 

بیشتر از