مسیحیان مصلوب نظام جمهوری اسلامی‌

بر اساس قرآن هیچ تفاوتی میان پیامبران الهی نیست

کریسمس در ایران آن‌قدرها گسترده برگزار نمی‌شود و بیشتر جنبه درون‌گروهی دارد - کلیسا وانک اصفهان، عکس از ایسنا

 این روزها در اغلب کشورهای دنیا حتی در کشورهای اسلامی هم حال و هوای شهرها متفاوت است. آذین شهرها و تکاپوی مردم همه برای آنست که جشن میلاد مسیح و پس از آن آغاز سال نو میلادی خواهد بود. در این میان اما مسیحیان ایران بیش از چهار دهه است که نتوانسته اند مانند دیگر پیروان آئین حضرت مسیح در سراسر دنیا مناسک مذهبی خود را به جا آورند. مناسکی که تفاوت های چندانی با آنچه که در میان ایرانیان رایج است، ندارد. از تکاپو برای خرید های سال نو تا شیرینی پزی و آمدن بابانوئل و هدیه هایش برای بچه ها یا درخت کریسمس که نمادی از حیات بشری است، همگی به نوعی در فرهنگ ایرانیان باستان وجود داشته است. اگر از منظر دین اسلام هم به جشن میلاد حضرت مسیح هم نگاه کنیم قطعا در آئین اسلامی هم به پاسداشت چنین جشنی توصیه شده است. در قرآن هم به صراحت آمده است "لانفرق بین احد من رسله" یعنی " ما هیچ فرقی بین پیامبران مان نمی گذاریم." اما آیا سران جمهوری اسلامی که مدعی حکومت دینی مبتنی بر قرآن و همچنین سیره پیامبران و جانشنین آنها هستند ، واقعا به این آیات اعتقادی دارند؟

در دو انجیل ( متی و لوقا ) از چهار انجیل معتبر به تولد حضرت عیسی اشاره شده است اما در قرآن تولد ایشان با اندکی تفاوت بیان شده است. اینکه ایشان دقیقا در 25 دسامبر متولد شده اند یا 6 ژانویه، هم مانند تولد حضرت محمد که براساس برخی روایات روز دوازدهم و برخی دیگر هفدهم عام الفیل بوده است دقیقا مشخص نیست. اما مسلمانان و به طور خاص شیعه ها عیسی مسیح را پیامبر صاحب کتاب و شریعت خدا می دانند که احترام و تکریم واجب است. اما با این اوصاف نگاهی تاریخی به برخوردهای سران جمهوری اسلامی با پیروان آئین مسیحیت نشان می دهد ، نگاه مذهبی مسئولان رژیم به مسیحیان نه فقط بر مبنای دین اسلام نبوده است بلکه کاملا ابزاری بوده و هرچه از انقلاب گذشته رهبران جمهوری اسلامی از مسیحیان و نیز سایر ادیان فاصله بیشتری گرفته اند.

آِیت الله خمینی و پیروان آئین مسیحیت

آقای خمینی چند ماه پیش از پیروزی انقلاب در ۱۸ آبان ۵۷ درباره حقوق اقلیتهای مذهبی در حکومت آینده ایران می گوید: "دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیتهای مذهبی آزادی به طور کامل هست و هر کس می تواند اظهار عقیده خودش را بکند." اما پس از قدرت گرفتن روحانیون در جمهوری اسلامی نه فقط چنین اتفاقی رخ نداد بلکه از همان روزهای اول انقلاب مسیحیان بسیاری مانند کشیش قربانی ، کشیش حسین سودمند و ... به قتل رسیدند و نوکیشان هم بازداشت ، محاکمه و مجازات شده اند. اما همه این اتفاقات در حالی رخ می داد که آیت الله خمینی همه ساله به مناسبت میلاد حضرت مسیح پیام می داد و این پیام هم از تلویزیون قرائت می شد. در این پیام ها هم پس از جمله تبریک از مسیحیان دنیا ( بغیر از ایران ) خواسته می شد علیه حاکمان خود قیام کنند.

آیت الله خامنه ای و پیروان آئین مسیح

آقای خامنه ای پس از به قدرت رسیدن دو رویه درقبال پیروان آئین مسیحیت در پیش گرفت. او در سالهای نخست پس از به قدرت رسیدن ازسال 1368 تا سال 1372 همانند آقای خمینی به مناسبت سال نو میلادی پیام تبریک ارسال می کرد. او هم به مانند سلف خویش سران کشورهای مسیحی را ظالم می دانست و خواهان آن بود که پیروان مسیحیت علیه آنها قیام کنند. این پیام ها از سال های بعد که پایه های حکومتش محکمتر شد دیگر منتشر نشدند تا اینکه از دیروز پس از سالها در شب میلاد حضرت مسیح در توئیتر چندین پیام را به انگلیسی و فقط یک پیام به فارسی منتشر کرد که محتوای متفاوتی داشتند. خامنه ای در توئیتر فارسی نوشت: در اسلام هرکس عصمت عیسی مسیح و حضرت مریم را منکر شود ، از اسلام خارج است احترام ما به مسیحیت اینگونه است .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اما در توئیت های انگلیسی محتوای توئیت های خود را به مبارزه عیسی مسیح با (استکبار جهانی و شیاطین) در صورت حضور در عصر کنونی اختصاص داد. او از این فرصت هم برای حمله به کشورهای غربی استفاده کرد که در روزهای پس از ناآرامی های آبان ماه وی و حکومت او را به سرکوب مردم متهم کرده اند.  البته او برای اینکه نمایشی از مماشات با سایر ادیان را ارائه کرده باشد هر از گاهی تحت تدابیر شدید امنیتی به دیدار برخی خانواده های پیر ارامنه ایرانی می رود که فرزندان شان در جنگ ایران و عراق کشته شده اند. او در این دیدارها که اخیرا هم تصاویر و داستان یکی از آنها را توئیتر منتشر کرده است از دستان ارامنه که هنوز هم مذهبی های تندرو آنها را "نجس" می دانند خوردنی می گیرد و برخوردی دوستانه از خود نشان می دهد اما در بیرون از آن خانه بر اساس قوانین سخت گیرانه ای که مجلس و شورای نگهبان منصوب او وضع می کنند هر کس به دین مسیحیت که براساس آیات قرآنی هیچ تفاوتی بین پیامبران نیست بگرود مرتد اعلام شده و اعدام می شود. سالهاست در تلویزیون جمهوری اسلامی که رسانه ملی نامیده می شود هیچ برنامه ای که به آئین مسیحیت مربوط باشد نمایش داده نمی شود. سالهاست در جمهوری اسلامی مناسک مذهبی مسیحیان تحت تدابیر شدید و کنترل های دستگاههای امنیتی برگزار می شود . بر اساس آمارها بیش از 120 هزار پیرو مسیحیت در ایران زندگی می کنند. آنها در مجلس ایران نماینده دارند و ظاهرا بر اساس اصل سیزدهم قانون اساسی آزاد هستند فعالیت داشته باشند اما در همین نظام چندین کلیسا مانند کلیسای آشوری تبریز که همین چند ماه پیش پلمپ شد اجازه فعالیت ندارند.

جشن کریسمس در ایران

کریسمس در ایران آنقدرها گسترده برگزار نمی شود و بیشتر جنبه درون گرایانه دارد و به محله های به اصطلاح ارمنی نشین تهران، اصفهان و آذربایجان های شرقی و غربی محدود می شود. البته در این میان برگزاری جشن شادی و شکرگزاری در روز میلاد مسیح برای بعضیها جرم است و آن نوکیشان مسیحی هستند.

با این حال در سالهای اخیر برگزاری کریسمس و جشن های شبیه به آن بین جوانان ایرانی بسیار رایج شده است که برخی آن را نوعی اعتراض به محدودیتهای اعمال شده از سوی حکومت می دانند .این محدودیتها در حالیست که جامعه شناسان می گویند باید در دنیای مدرن مدافع تنوع فرهنگی باشیم. چرا که همه فرهنگها با ارزش هستند. اما در حقیقت آنچه که اتفاق افتاده است مصلوب شدن سایر ادیان توسط حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران است که اجازه هیچگونه فعالیتی که در اصل سیزدهم قانون اساسی آمده است، ندارند. بر اساس آن "ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي تنها اقليت‌هاي ديني شناخته می‌شوند كه در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آئين خود عمل مي‌كنند."

بیشتر از