آرزوهای کودکان بازمانده از تحصیل در ویرانه‌های موصل

پس از داغ‌های به جا مانده از جنگ، آیا امیدی برای کودکان موصل هست؟

تبرک شش ساله:« دوست ندارم دوباره جنگ بشود. دوست دارم همین الان درس خواندن را شروع کنم. دلم می‌خواهد در آینده معلم بشوم.» - Paddy Dowling

عراق را اغلب زادگاه تمدن می‌نامند. اما امروز در دومین شهر آن، موصل، آن عظمت تاریخی به حدود ۸ میلیون تن آت وآشغال به جا مانده از جنگ، فروکاسته شده است. در چشم‌اندازی که حال و هوایی آخرالزمانی دارد، خرابه‌های ۵ هزار خانه جاخوش کرده است.

از آن سوی ده‌ها منطقه محصور و نوارهای زردفام دور آن‌ها با هشدار «بمب منفجر نشده»، که در سوز صبحگاهی شلاقی، می‌جنبند و صدای خش‌خش‌شان بلند است، هیکل پسربچه تنهایی نمایان می‌شود. از میان کوه‌های نخاله، شیشه‌های شکسته و  فولادآلات کج و معوج، انگار که در حال رقص باشد، راه می‌گشاید تا به دبستان الاخلاص در محله نبی جرجیس برسد. اسامه ۱۱ سال دارد و به کلاس ششم اشاره می‌کند که قبلاً در آن درس می‌خواند.

 

اکنون بر نیمکت قدیمش نشسته است. در همان جایی که پنج سال قبل، تمام کلاس‌ها برقرار بود. تعریف می‌کند که وقتی که داعش در ژوئن ۲۰۱۴ شهر را اشغال کرد و مدرسه‌ها تعطیل شد، چقدر او و همکلاسی‌هاش غمگین شدند. بعد از سقوط حکومت خودکامه عراق در سال ۲۰۰۳، عراقی‌ها امید زیادی داشتند که در دوران جدید، مردم‌سالاری برقرار شود و حقوق بشر رعایت شود، اما متوجه شدند که برقرار کردن مردم‌سالاری ساده نیست. در سال ۲۰۱۴، با شکل جدیدی از خودکامگی مواجه شدند که بعد از فتح موصل به  دست داعش، و در دوران خلافت اسلامی خودخوانده آن گروه پا گرفت. دست‌اندرکاران این حکومت جدید هم نوید آزادی و رفاه می‌دادند، اما موصل و نسل آینده کشور را به عصر ظلمات برگرداندند.

پایین آمدن ویران‌گر سطح زندگی و موج بی‌کاری در کنار سیاست‌های محدودکننده و قساوت‌های وحشت‌ناک حکومت داعش، سبب شد که نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان موصل از این شهر کوچ کنند.

کودکانی چون اسامه، تعطیل شدن مدرسه‌ها را به چشم دیدند. زمام‌داران تازه، مسلک کاملا جدیدی داشتند. درس‌هایی مثل تاریخ، فلسفه، موسیقی و هنر را ممنوع کردند.  تفسیر سخت‌گیرانه‌‌شان را از شریعت اسلام برقرار کردند، و بر آموزشِ به‌کارگیریِ اسلحه تمرکز کردند. معلمان را مجبور می‌کردند که در دوره‌های بازآموزی شرکت کنند و آن‌هایی که به این کار تن نمی‌دادند و از بیعت با حکومت داعش خودداری می‌کردند، دچار شکنجه یا سرنوشتی بدتر از آن می‌شدند.

طبق یک  بررسی آماری بر روی ۴۵۱ خانوار غرب موصل، قبل از ورود داعش ۸۸ درصد کودکان به مدرسه می‌رفتند، اما پس از آن فقط ۲ درصد از کودکان باقی مانده، به مدرسه ‌رفتند. تقریباً تمامی خانواده‌هایی که بعد از ژوئن ۲۰۱۴ در موصل باقی ماندند، از ترس آن که مبادا بلایی بر سر بچه‌هاشان بیاید یا شست‌وشوی مغزی شوند، فرزندان‌شان را از رفتن به مدرسه بازداشتند.

طبق اعلام اداره آموزش و پرورش ناحیه نینوا که موصل هم جزو آن است، در دوران جنگ حدود ۱۳۰ مدرسه کاملاً از بین رفت و ۳۵۰ مدرسه به بازسازی نیاز دارند.

یونسکو و برنامه جهانی «آموزش کودک» (EAC) که مجری آن، بنیاد «آموزش بالاتر از هر چیز»(EAA) است، برای کمک به کودکان مواجه با موانع تحصیل، از جمله جنگ، در عراق همکاری می‌کنند.

در دوره‌های آن‌ها که برنامه «شتاب در یادگیری» (ALP) نام دارد، سه سال تحصیلی را در یک سال به صورت فشرده ارایه می‌کنند تا کودکانی که از تحصیل محروم شده بودند، بتوانند بی‌هیچ مشکلی جریان عادی تحصیل را از سرگیرند. 

استفانیا جیانینی، قائم‌مقام دبیرکل آموزش یونسکو، می‌گوید: «مشارکت ما با برنامه آموزش کودک (EAC) در عراق فقط  معطوف به آموزش دادن کودکان محروم از تحصیل نیست، بلکه می‌خواهیم محیطی ایمن برای یادگیری و آموزگارانی آموزش دیده فراهم کنیم، و نظام آموزشی مستحکمی ایجاد کنیم.»

او می‌افزاید: «در این طرح در عرض سه سال ۳۷ هزار کودک محروم از مدرسه را زیر پوشش قرار دادیم، بیش از ۱۰۰۰ معلم را آموزش دادیم، ۳۴۶ مرکز شتاب در یادگیری ایجاد کردیم، و بیش از ۱۰۰ مدرسه را بازسازی کردیم. در چارچوب این همکاری، به دولت عراق کمک کردیم تا چارچوبی برای برنامه تحصیلی ملی فراهم آورد و راهبردی ملی برای آموزش معلمان تدوین کند. با اتکا به همین دست‌آوردها است که در مرحله کنونی، برای تحت پوشش قرار دادن ۱۵۰ هزار کودک محروم از مدرسه که بسیاری از آن در داخل کشور آواره شده‌اند، هدف‌گذاری کرده‌ایم و می‌خواهیم  قابلیت تمام دست‌اندرکاران آموزش فراگیر باکیفیت را افزایش دهیم. این مشارکت، به لطف استمراری که در طی یک دهه داشته است، مصداقی از امکان‌پذیر بودن رویکردهای پایدار و مستحکم در موقعیت‌های بحرانی بغرنج است.»

برای کودکانی نیز که مجبور هستند در طول هفته برای کمک به معیشت خانواده کار کنند، کلاس‌های آخرهفته شتاب در یادگیری بر پا کرده‌اند که از رگ‌های حیاتی آموزش است.    

موزا بنت ناصر، رئیس و مؤسس بنیاد آموزش بالاتر از هر چیز(EAA)، ماه پیش در  ژنو در هم‌اندیشی اجتماعی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «درگیری‌های مسلحانه طولانی، نابودی بازگشت‌ناپذیر آموزش و پرورش را در پی داشته است. بگذارید به روشنی بگویم که منظور من، صدمات جانبی نیست. منظورم تخریب عمدی آموزش و پرورش است. تهاجم عمدی به حقوق اساسی انسان‌ها... آموزش و پرورش که از بین برود، ملت هم از بین می‌رود. اگر این موج را برنگردانیم، همچنان بهای گزافی خواهیم پرداخت.»

بازسازی موصل و زدودن مین‌ها و بمب‌های کنار جاده‌ای از این منطقه ده‌ها سال طول می‌کشد. جهانیان نمی‌توانند عراق را به قبل از  وقایعی برگردانند که در آن رخ داده است، و اسامه و سایر کودکان را به آن سال‌های از دست رفته برگردانند. اما می‌توانند دست در دست هم، با مشارکت‌هایی چون مشارکت بین یونسکو و بنیاد آموزش بالاتر از هر چیز(EAA)، آینده روشن‌تری برای آن‌ها فراهم کنند.

© The Independent