بمباران ادلب از سوی نیروهای حکومتی سوریه ۸۰ هزار نفر را آواره کرد

ترکیه می‌گوید توان رسیدگی به موج جدید آوارگان را ندارد

ترکیه هشدار داده است که توانایی پذیرش یک موج دیگر از آوارگان سوری را ندارد. حملات سنگین هوایی بیش از ۸۰ هزار نفر دیگر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است.

نیروهای ارتش سوریه که از طرف روسیه حمایت‌ می‌شوند، با هدف بازپس گیری استان ادلب در شمال غربی سوریه، پیشروی بیشتری در این منطقه داشته‌اند. ادلب آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان مخالف رژیم بشار اسد است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه،‌ می‌گوید در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار غیرنظامی در نتیجه بمباران‌های هوایی از استان ادلب به سوی ترکیه در حال گریزند. 

از آغاز حملات در ماه آوریل، هزاران نفر در تلاش یافتن مامنی امن به ترکیه گریخته‌اند.

آقای اردوغان هشدار داد که اروپا با تکرار بحران مهاجر در سال‌های ۲۰۱۵ روبرو خواهد شد مگر آن که به خاموش شدن آتش خشونت در منطقه کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود ترکیه به کمک روسیه نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا به بمباران‌ها در ادلب پایان دهد.

منابع «مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه» که مقر آن در بریتانیاست، و همچنین گروه «دفاع مدنی» سوریه‌ می‌گویند دستکم یک غیرنظامی در آتشباری‌ها و حملات هوایی روز یکشنبه در ادلب کشته شده است.

همچنین گزارش شده گروه دیگری از مردم در راه گریز از شهر استراتژیک «معره نعمان» بر اثر بمباران جنگنده‌های روسی کشته شد‌ه‌اند.

گروه‌های امداد‌ می‌گویند در این حمله دستکم هشت غیرنظامی از جمله سه زن و دو کودک کشته شدند.

هم روسیه و هم ارتش سوریه که به بشار اسد وفادار است، اتهام بمباران بی مهابای مناطق غیرنظامی را تکذیب کرده و‌ می‌گویند هدفشان مبارزه با افراطی‌های اسلامی وابسته به القاعده است.

ارتش سوریه‌ می‌گوید بیش از ۲۰ روستا و ارتفاعات منطقه را به تصرف درآورده و به ۱۲ پست نگهبانی که ترکیه در شمال غربی سوریه مستقر کرده نزدیک‌ می‌شود. استقرار این پست‌های نگهبانی در سال ۲۰۱۷ با تهران و مسکو به هدف جلوگیری از جنگ گسترده در ادلب توافق شد.

گروه‌های امداد و سازمان ملل متحد به نقل از ساکنان منطقه‌ می‌گویند بسیاری از روستاها در نتیجه کارزاری که بیش از ۵۰۰ هزار نفر را از خانه‌هایشان بیرون رانده، تبدیل به بیابان شده است.

حملات جاری به دنبال شکسته شده آتش بسی از سر گرفته شده که در ماه اوت به توافق رسید.

سازمان غیردولتی موسوم به «اتحادیه درمان و امداد پزشکی» مستقر در آمریکا هشدار داده که ده‌ها هزار غیرنظامی که مجبور به فرار شد‌ه‌اند، در آغاز فصل زمستان با شرایطی دشوار رویارویند. 

این سازمان گفت تسهیلات پزشکی که به دنبال یک سال حمله بشدت کاهش یافته، به زحمت توان رسیدگی به موج جدید مجروحین را دارد. از ماه آوریل تاکنون، دستکم ۶۸ مرکز درمانی مورد حمله قرار گرفته است.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent