پیدا شدن سه جسد در ساختمان سوخته بانک در جریان اعتراضات ایران

دادستان کل کشور: یک عده آشوبگر و جیره‌خوار افراد را کشته و به پای نظام تمام می‌کنند

 در جریان اعتراضات مردمی در ایران بانک‌های بسیاری در شهرهای کشور به آتش کشیده شد -ATTA KENARE / AFP

غلام‌رضا صادقی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان «بهارستان» از پیدا شدن سه جسد از زیر آوار یکی از بانک‌های «نسیم‌شهر» در پی اعتراضات خونین آبان ماه خبر داد.

غلام‌رضا صادقی در گفت‌وگو به خبرنگار تسنیم گفت که «پس از گذشته یک ماه از حوادث آبان ماه، آواربرداری یکی از بانک‌ها که در اغتشاشات اخیر فرو ریخته بود، آغاز شد‌ که در حین آواربرداری ‌یک جنازه پیدا می‌شود‌ که با حضور دادستانی و عوامل نیروی انتظامی در ادامه آوار‌‌برداری، ‌دو جنازه دیگر نیز کشف می‌شود.» به گفته این مقام مسئول این تن‌های بی‌جان زیر آوارمانده برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی فرستاده شده‌اند. 

«نسیم‌شهر» از جمله شهرهایی بود که در اعتراضات گسترده مردمی، خبرهای بسیاری از آن‌جا به گوش رسید. این شهر مرکز بخش «بوستان» در شهرستان «بهارستان» در استان تهران است. این شهر که به نام «مهاجرشهر» هم شناخته می‌شد در سال ۱۳۸۷ به «نسیم‌شهر» تغییر نام یافت. 

با آغاز اعتراضات شدید مردمی در شهرهای ایران و خصوصا شهرهای کوچک و حاشیه‌ای ایران ویدیو‌های از «نسیم‌شهر» در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که نشان از برخورد شدید نیروهای امنیتی و نظامی با مردم این شهر داشت. در برخی از تصاویر مشخص بود که نیروهای امنیتی به سمت مردم شلیک مستقیم می‌کردند. 

مقامات جمهوری اسلامی هنوز و با گذشت بیش از یک‌ماه از اعتراضات گسترده مردمی در ایران از گفتن آمار دقیق کشته‌شدگان و مجروحین اعتراضات مردمی در ایران سخنی نگفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفوبین‌الملل در آخرین گزارش خود تایید کرد که دست‌کم ۳۰۴ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند و مقامات آمریکایی نیز از احتمال کشته شدن نزدیک به هزارنفر در این اعتراضات سخن گفته‌اند. 

هم‌زمان و با نزدیک شدن به مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت کشته‌شدگان اعتراضات اخیر و مشخصا دعوت خانواده پویا بختیاری از مردم برای شرکت در این مراسم، حکومت بار دیگر خطر تکرار اعتراضات مردمی را احساس کرده است. هرچند که ماموران امنیتی خانواده «پویا بختیاری» را تحت فشار گذاشته شده تا از برگزاری این مراسم در چهلمین روز کشته شدن پویا بختیاری صرف‌نظر کند. با این‌حال این خانواده اعلام کرده است که در هر شرایط مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت فرزندشان را برگزار خواهند کرد. 

از سوی دیگر محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور، با بیان این ادعا که «دشمن توسط عوامل نفوذی خود پول خرج می‌کند تا کشور را نا‌امن کند، مدعی شد که «این پول‌ها از جانب برخی شیوخ عرب برای ایجاد نا امنی در کشور به برخی از عوامل نفوذی ‌تزریق می‌شود».

دادستان کل کشور با بیان این ادعا که «‌تعداد زیادی اسلحه‌ در انواع مختلف از عناصر اغتشاشگر ‌در مدت اخیر کشف شده است» گفت: «بیشترین آسیب‌های اخیر به نیروی انتظامی وارد شد و تعداد زیادی از کارکنان  ناجا در این حوادث زخمی و شهید شدند.»

منتظری مدعی شد که «یک عده از عناصر آشوبگر و جیره‌خوار که اسلحه دشمن را دارند افراد را کشته و به پای نظام تمام می‌کنند و در فضای مجازی و شبکه ماهواره‌ای جولان می‌دهند».

مقامات جمهوری اسلامی در تمام روزهای گذشته و با توجه به بیانیه‌های متعددی که در داخل و خارج از ایران در خصوص این اعتراضات صادر شده است، هیچ واکنش رسمی نداشته‌اند. تنها جسته و گریخته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمارهایی درباره تعداد بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی بیان کرده بودند. 

بیشتر از