اکثر بریتانیایی‌ها می‌خواهند حزب کارگر به راست میانه متمایل شود

رای‌دهندگان می‌خواهند رهبر آینده حزب کارگر برنامه‌های جرمی کوربین را کنار بگذارد

 کوربین پس از رهبری حزب کارگر در یکی از سنگین‌ترین شکست‌های انتخاباتی از سمت خود کنار می‌رود/TOLGA AKMEN / AFP

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که رای‌دهندگان بریتانیایی خواهان آن هستند که رهبر آتی حزب «کارگر» به طور قاطع برنامه‌های «جرمی کوربین» را کنار بگذارد. با این وجود، هنوز هیچ نامزد احتمالی که بتواند جانشین کوربین شود، نظر مردم را به خود جلب نکرده است. 

یافته‌های نظرسنجی موسسه پژوهشی «بی ام جی» که به سفارش «ایندیپندنت» انجام شد، نشان داد که رای‌دهندگان بر این باورند که حزب کارگر باید رویکرد کنونی‌اش را درباره مالیات، تخصیص بودجه عمومی، و امنیت ملی، کنار بگذارد و به سمت یک سیاست میانه تغییر مسیر دهد. این درحالی است که کوربین در جریان کارزار انتخابات عمومی مدعی شده بود که «برنده بحث» درباره سیاست‌های کشور بوده است. نتایج این پژوهش، صحت ادعای وی را با تردید مواجه کرده است.  

بخش بزرگی از مردم می‌خواهند که رهبر آینده حزب کارگر، سیاست‌های افراطی، از جمله افزایش مالیات‌ها و تخصیص بودجه عظیم در بخش عمومی، شامل استقراض ۵۰۰ میلیارد پوندی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را کنار بگذارد.

کوربین پس از رهبری حزب کارگر در جریان مفتضحانه‌ترین شکست انتخاباتی این حزب در طول ۸۵ سال گذشته، پیش از موعد از سمت خود کنار خواهد رفت. وی با وجود آن که حزبش ۵۹ کرسی پارلمان را از دست داد، معتقد بود که که حزب کارگر «برنده بحث» انتخاباتی بوده است. اما پژوهش «بی ام جی» نشان داد که برنامه‌های اقتصادی و مواضع کوربین درباره مسایل امنیت ملی، در میان مردم محبوبیتی ندارند.   

۴۶ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که حزب کارگر باید برنامه فعلی خود را درباره مالیات‌ها کنار بگذارد و در سیاست‌هایش تغییر ایجاد کند، در حالی که تنها ۲۷ درصد نسبت به سیاست‌های مورد نظر کوربین ابراز علاقه‌مندی کردند. همچنین، ۴۵ درصد از رای‌دهندگان خواهان حذف مواضع فعلی حزب کارگر در مورد بودجه عمومی و ملی کردن‌ها بودند، اما تنها ۲۸ درصد از سیاست حزب در این دو حوزه دفاع کردند.    

اختلاف‌ها در حوزه امنیت حتی از این هم بیشتر بود. ۴۸ درصد از مردم بر این باورند که رهبر آتی حزب باید در رویکرد کوربین در مسایل دفاعی تغییر ایجاد کند. تنها ۲۱ درصد، از سیاست‌های امنیتی کنونی حزب ابراز رضایت کردند.

با این حال، سیاست‌های کنونی حزب کارگر در حوزه سلامت، با دارا بودن اکثریت ۴۲ درصدی در برابر اقلیت ۳۳ درصدی، محبوبیت بیشتری دارد و شرکت کنندگان در نظرخواهی، خواهان ادامه این سیاست‌ها هستند. همچنین، مواضع حزب درباره تغییرات اقلیمی نیز تقریبا از محبوبیت بالایی برخوردارند.

رقابت‌‌ برای تکیه بر صندلی رهبری حزب کارگر، در ماه ژانویه برگزار خواهد شد، ولی نامزدهای احتمالی برای جانشینی کوربین، پیشاپیش خود برای این رویداد آماده کرده‌اند.

«امیلی تورنبری»، وزیر امورخارجه دولت در سایه، و «کلایو لوئیس»، وزیر خزانه داری، اعلام کردند که برای شرکت در این رقابت‌ انگیزه دارند. همچنین، «سِر کی‌یر استارمر» وزیر دیگر دولت در سایه برگزیت، «ربکا لانگ بِیلی»، وزیر دولت سایه در امور تجاری، و «لیزا نَندی»، نماینده پارلمان از  شهر «ویگان»، از شخصیت‌هایی هستند که انتظار می‌رود خود را نامزد این رقابت کنند. علاوه بر این افراد بلندپایه حزب، نمایندگانی از رده‌های پایین‌تر، همچون «دیوید لَمی»، «ایوِت کوپر» و «جس فیلیپس»، نیز چشم به شرکت در این مبارزه دارند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نکته که رای‌دهندگان خواهان چرخش سیاست از چپ به میانه هستند، باعث دردسر نامزدهای رهبری این حزب خواهد شد، چرا که حزب کارگر به احتمال زیاد خواستار آن است که رهبر آتی این حزب نیز وعده‌های چپ‌گرایانه کوربین را پی بگیرد.   

به نظر می‌رسد که برخی از نامزدها، همچون فیلیپس و کوپر، که خواهان کنارگذاشتن رویکرد کوربین هستند، به احتمال زیاد از سوی اعضای جناح چپ حزب برگزیده نشوند. «رابرت استراترز»، مدیر پژوهش موسسه «بی‌ ام جی»، گفت: «همزمان ورود حزب کارگر به دوره بازنگری خود، این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم خواستار آنند که رهبر آتی حزب کارگر تغییرات گسترده‌ای را در خط مشی آن ایجاد کند.»  

به گفته استراترز، از میان حوزه‌های مورد بحث، بخش سلامت و تغییرات اقلیمی جزو حوزه‌هایی هستند که در آن، رای‌دهندگان بیشتری با مواضع کوربین هم‌نظرند. به عنوان نمونه، در حوزه سلامت نزدیک به نیمی از مردم، از جمله سه چهارم کسانی که در انتخابات اخیر از حزب کارگر حمایت کردند، بر این باورند که رهبر آینده حزب کارگر باید رویکردی مشابه سیاست کوربین را پی بگیرد.

مدیر این موسسه پژوهشی در ادامه افزود: «بخش‌های حساس، عبارتند از حوزه‌های مربوط به دفاع، مالیات و ملی کردن. بسیاری معتقدند که رهبر آتی حزب کارگر باید که در این زمینه‌ها، مسیر کنونی را تغییر دهد. در واقع، این سنجش افکار نشان می‌دهد که در زمینه دفاع و امنیت، حتی اکثریت کسانی که تا همین دو هفته پیش از حزب کارگر حمایت کردند، نیز بر این باورند که رهبر آتی حزب باید مسیر سیاست‌های فعلی را تغییر دهد.» موضوعات مربوط به دفاع و امنیت، از مباحثی بود که کوربین بر سر آنها با جناح راست حزب خود درگیر بود.   

نظرسنجی «بی ام جی» نشان داد که هنوز هیچ نامزدی نظر رای‌دهندگان را به خود جلب نکرده است.  

در پاسخ به این پرسش که چه کسی باید جانشین کوربین شود، بیشتر پرسش شوندگان «سِر کی‌یر» را برگزیدند، اما حتی وی نیز تنها حمایت ۹ درصد از رای‌دهندگان را پشت سر خود دارد. میزان حمایت برای فیلیپس ۸ درصد، و برای کوپر ۶ درصد است.  

در شکستی آشکار برای «بِیلی» که رقیب اصلی «سِر کی‌یر» به شمار می‌رود، تنها دو درصد از رای‌دهندگان خواهان جانشینی کوربین با وی هستند و از این گذشته، ۶۱ درصد پرسش شوندگان نیز گفتند که تا کنون حتی نام او را نشنیده‌اند. این متحد کوربین، پشت سر «لَمی»، نماینده پارلمان از تاتنهام، و «نندی» قرار دارد.   

«سِرکی‌یر»، با رای ۱۸ درصدی، در میان حامیان حزب کارگر هم محبوب‌ترین نامزد است. وی از فیلیپس با ۱۱ درصد و از کوپر با ۷ درصد رای جلوتر است. در میان رای‌دهندگان حامی حزب محافظه‌کار، «سِر کی‌یر» با اختلاف کمی، از «کوپر» عقب‌تر است.

این سنجش افکار نشان داد که بسیاری از اعضای عالی‌رتبه حزب کارگر برای مردم چندان شناخته شده نیستند. بالاترین میزان شناخت مردم، از کوپر بود که ۶۰ درصد گفتند وی را می‌شناسند. تورنبری، سر کی‌یر و لمی، به ترتیب با ۵۵، ۵۰ و ۴۸ درصد رای، اعضای دیگر حزب کارگر بودند که مردم آنها را می‌شناسند. این رقم برای نندی ۲۸، و برای لوئیس ۲۳ درصد بود.   

موسسه «بی ام جی»، در فاصله ۱۷ تا ۲۰ دسامبر، برای این پژوهش با ۱۵۰۶ فرد بالغ به صورت آنلاین مصاحبه کرد. داده‌های این سنجش افکار در حال بررسی است. این موسسه، عضو «شورای سنجش افکار بریتانیا»، و تابع مقررات آن است.  

© The Independent