انتقاد از حذف نامزدهای رنگین‌پوست دموکرات‌ها

در آخرین مناظره انتخاباتی «اندرو یانگ» تنها رنگین‌پوست روی صحنه بود

اندرو یانگ (نفر اول از چپ) در مناظره دمکرات‌ها، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹/Robyn Beck / AFP

در پرتو ادعاهایی مبنی بر حذف کاندیداهای رنگین‌پوست، از حزب دموکرات آمریکا خواسته شد تا نحوه انتخاب نامزدهای ریاست‌جمهوری خود را اصلاح کند.

این هفته در ششمین مناظره انتخاباتی حزب در شهر لوس آنجلس، اندرو یانگ کارآفرین تنها شخص رنگین‌پوست روی صحنه بود. سایر نامزدهای رنگین‌پوست شامل کوری بوکر، هولیان کاسترو، و دیوال پاتریک، هنوز مشغول رقابت هستند ولی حائز صلاحیت برای حضور در مناظره نشدند.

اکنون که تمام نامزدهای پیشتاز سفیدپوست هستند و سناتور کمالا هریس نیز به خاطر ناتوانی از تامین منابع مالی برای ادامه رقابت، مجبور به کناره‌گیری از کاندیداتوری شد، درخواست‌ها از حزب دموکرات بیشتر شده است تا روند انتخابات مقدماتی خود را اصلاح کند تا کاندیداهای رنگین‌پوست نیز بتوانند در فضایی منصفانه‌تر به رقابت بپردازند.

کریستن کلارک، رئیس کمیته وکلا برای حقوق مدنی تحت قانون، به دموکراسی نو (Democracy Now) گفت: «نکته مهم مناظره دیشب این واقعیت است که تمام نامزدهای رنگین‌پوست، جز یانگ، به خاطر قوانین و محدودیت‌های حاکم بر این روند کنار گذاشته شده‌اند.»

آقای کلارک افزود: «به نظر من اکنون وقت آن رسیده است که برای لحظه‌ای توقف کنیم و درباره نقش پول در سیاست، و نحوه رای‌دهی شدیدا نژادی‌شده در کشور خود، صحبت کنیم.»

اریکا اندیولا، افسر ارشد گروه حمایت از حقوق مهاجران، «ریسز» (RAICES)، گفت، وضعیت فعلی که نامزدها را مجبور می‌کند تا خود را برای دو ایالت اولی که رای‌دهی مقدماتی را برگزار خواهند کرد، آماده کنند، نیز چندان یاری‌بخش نیست، چرا که ساکنان دو ایالت آیوا و نیوهمپشایر اکثرا سفیدپوست هستند.

خانم اندیولا گفت: «این امر تاثیر شدیدی دارد بر نحوه آماده شدن آنان برای ایالت‌های نخست، و بیشتر آن‌ها اکنون اکثر زمان خود را در جمع رای‌دهندگان در آیوا  می‌گذرانند.»

او ادامه داد: «جمعی از مردمان لاتین هم در آیوا وجود دارد، ولی در مجموع، جمعیت مردم رنگین‌پوست این ایالت در مقایسه با ایالت‌های دیگری مانند نوادا بسیار کم است، و همین موجب تغییر منش نامزدها در نحوه بحث و صحبت درباره مطالبات انتخاباتی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین باری نیست که از حزب دموکرات درخواست می‌شود تا ایالت‌های آیوا و نیوهمپشایر را با ایالت دیگری که بیشتر نماینده کل کشور باشد، جابه‌جا کند. بعضی از مقامات ایالت تگزاس که ساکنان رنگین‌پوست پرشماری دارد، معتقدند که این ایالت باید اولین ایالتی باشد که در انتخابات مقدماتی رای می‌دهد.

ایمی آلیسون، بنیان‌گذار «شی د پیپل» (She the People)، گروهی که در راستای توانمندسازی زنان رنگین‌پوست در سیاست فعال است، ماه گذشته به ایندیپندنت گفت: «مطالبات مردم از یک کاندیدا در ایالتی که به طورعمده سفیدپوست است، با ایالتی مانند کارولینای جنوبی یا نوادا متفاوت است. این مسئله درباره نژادپرستی ساختاری است، چرا که نتیجه انتخابات آیوا تاثیر بیش از حدی بر ادامه رقابت دارد، در حالی که اصلا بازتاب دموکراسی چند‌نژادی، که بسیاری از ما بنای تاسیس آن را داریم، نیست.»

آقای بوکر و کاسترو، هر دو از روند تایید صلاحیت کمیته ملی دموکراتیک انتقاد کرده‌اند.

بعد از کنارگیری خانم هریس، آقای بوکر به خبرنگاران گفت: «پیامی که این کناره‌گیری می‌فرستد، این است که ما متنوع‌ترین عرصه رقابت در طول تاریخ این کشور را هدر دادیم، چرا که اکنون افرادی مانند وی از رقابت کنار گذاشته شده‌اند، ولی نه به این خاطر که رای آیوا اعلام شده است.»

او افزود: «در حال حاضر، شمار نامزدهای میلیاردر در عرصه رقابت، بیشتر از نامزدهای سیاه‌پوست است.»

آقای کاسترو هم گفت: «هر کسی که امکانات مالی کافی برای تامین شخصی کارزار خود نداشته باشد، از موقعیت مناسبی برخوردار نیست. کمیته ملی دموکراتیک باید حد نصاب‌ خود را درباره میزان منابع مالی مورد ارزیابی مجدد قرار دهد، و همچنین تضمین کند که آینده سیاست ما تنها به دست میلیاردرهایی نیفتد که شخصا قادر به تامین منابع مالی خود هستند.»

کمیته ملی دموکراتیک، هیچ برنامه‌ای برای تغییر مقررات خود ندارد. این کمیته به پولتیکو (Politico) گفت: «کمیته ملی دموکراتیک تا کنون روندی منصفانه و شفاف برای رقابت فراهم آورده است و حتی حدود یک سال پیش به نامزدها خبر داد که شرایط احراز صلاحیت تا کمی دیگر منتشر خواهد شد.»

این هفته، از آقای یانگ پرسیده شد که درباره این که تنها نامزد رنگین‌پوست حاضر در مناظره بوده است، چه احساسی دارد.

او در پاسخ گفت: «در عین واحد، هم مایه افتخار است و هم مایه ناامیدی، که تنها کاندیدای رنگین‌پوست حاضر بر صحنه باشید. من دلم برای کمالا و کوری تنگ شده است، هرچند، فکر می‌کردم کوری بتواند به سکوی مناظره بازگردد.»

© The Independent

بیشتر از جهان