مدیر جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای: از تهران پاسخ می‌خواهم!

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید، وظیفه‌اش «نجات یا تخریب برجام» نیست

رافائل گروسی می‌گوید پاسخ دادن به سوالات ما از سوی تهران، نباید بیشتر از چند ماه زمان ببرد- JOE KLAMAR / AFP

مدیر جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با یک نشریه اتریشی گفت: «در خصوص برجام هیچ رویکرد یا اهداف سیاسی ندارم و باید بی‌طرف بمانم.» 

رافائل گروسی، مدیر جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با نشریه اتریشی «استاندارد» با اشاره به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «من باید بی‌طرف بمانم. من از اهمیت گزارش مدیر آژانس و مسایلی که در پی آن رخ می‌دهند، آگاه هستم. ما وظیفه‌ای داریم که باید آن را با احتیاط انجام دهیم. ما در طول بازرسی‌های خود همه جا را زیر و رو می‌کنیم.»

گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای از پیدا شدن اورانیوم در یک سایت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، و عدم اطلاع‌رسانی مقامات جمهوری اسلامی، و در پی آن، اخراج یکی از بازرسان آژانس از ایران، باعث شد تا پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر در صدر پرونده‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی هسته‌ای قرار بگیرد. از سوی دیگر شروع به کار «گام چهارم» برنامه هسته‌ای ایران با دستور حسن روحانی و زمزمه‌های خروج از برجام، موجب نگرانی کشورهای اروپایی حاضر در این توافق‌نامه شد و با صدور بیانیه‌هایی، نگرانی خود را از رفتارهای جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند. 

رافائل گروسی با اشاره به این‌ که به دلیل پیدا شدن اورانیوم در یک سایت هسته‌ای اعلام نشده، هنوز «منتظر جواب‌هایی از تهران است»، گفت: «ما با تهران در حال گفت‌وگو هستیم. تا کنون تمام اطلاعاتی را که درخواست کرده‌ایم، دریافت نکرده‌ایم، اما همان‌طور که پیش‌تر اعلام کرده‌ام، تمامی کانال‌های ارتباطی باز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های رئیس جدید آژانس هسته‌ای گویای این نکته است که مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز موفق به پاسخگویی درباره کشف «اورانیوم» در سایت هسته‌ای مورد اشاره آژانس نشده‌اند. رافائل گروسی، در ادامه با اشاره به آن ‌که «این مسایل به شدت تکنیکی هستند و تحلیل آن به وقت نیاز دارد»، گفته است: «ما باید مطمئن شویم که این فرایند بی‌طرفانه است و اشتباهی در آن رخ نمی‌دهد. ما سئوالات صریحی از تهران پرسیده‌ایم و منتظر جواب‌های صریحی هستیم.»

به گفته وی، «پاسخ دادن به این سوالات از سوی تهران، نباید بیشتر از چندین ماه زمان ببرد.» 

ماه گذشته میلادی، وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از جلسه «شورای حکام» که اواخر همان ماه برگزارشد، به نقل از «فروتا»، سرپرست موقت سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای، نوشت: «ما از تاریخ هفتم نوامبر که ذرات اورانیوم طبیعی را در مکانی یافتیم که ایران قبلا به آژانس اعلام نکرده بود،‌ از تهران خواستار توضیح شده‌ایم، اما تاکنون هیچ اطلاعات تکمیلی دریافت نکرده‌ایم و موضوع حل نشده باقی مانده است.»

در آن زمان، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس، با تکرار مواضع قبلی تهران اعلام کرد که «ایران با آژانس در مورد پرسش‌های مطرح درباره این مکان همکاری کرده و شفافیت نشان داده و تعامل ادامه دارد.»

در جریان برگزاری اجلاس شورای حکام، اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن رفتار جمهوری اسلامی ایران با بازرسان سازمان انرژی هسته‌ای، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتحادیه به حرفه‌ای بودن و عدالت بازرسی‌های آژانس اطمینان دارد و از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که طبق تعهدات خود و طبق قوانین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اختیار عمل را به بازرسان بدهد تا آن‌ها وظایف خود را انجام دهند.»

حالا مدیر جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اخیر خود و در پاسخ به این سوال که «آیا برجام می‌تواند نجات پیدا کند یا نه»، می‌گوید که «وظیفه من نه نجات و نه تخریب برجام است.»

رئیس جدید سازمان جهانی انرژی هسته‌ای با بیانِ آن که «اگر بخواهم خود را وارد حوزه سیاست کنم، نامتعارف و خانمان برانداز خواهد بود»، دیدگاه و موضع خود را چنین توضیح داد: «به عنوان مدیر آژانس، تنها چیزی که برایم اهمیت دارد، اطلاعاتی است که در اختیارم قرار دارد. اگر در این چارچوب شاهد مشکلاتی باشم، آن‌ها را ابراز می‌کنم. من دیده‌بان هسته‌ای هستم. باقی مسایل به کشورها و سیاست‌مداران بستگی دارد.»