پیشرفت مهم دانشمندان در تهیه دارویی جدید برای سرطان

این دارو برای سرطان‌هاییست که ژن‌هایی مشخص را هدف قرار می‌دهند

دانشمندان با استفاده از فن‌آوری دستکاری ژن، ژن‌هایی مشخصی را شناسایی کردند که برای بقای سلول‌های سرطانی ضروری است - JEFF HAYNES / AFP

دانشمندان گامی مهم در راستای تهیه دارویی جدید برداشتند که می‌تواند در ده‌ها نوع سرطان مختلف، ژن‌های مشخصی را هدف قرار دهد.

طی تلاشی بین‌المللی بین محققان بریتانیایی و آمریکایی، آنها موفق شدند برای اولین بار نقشه ژنتیکی ساختار ۲۵ گونه متفاوت سرطان را یک به یک طراحی کرده و آن را با نتایج یکدیگر تطبیق دهند.

آنها با استفاده از فن‌آوری دستکاری ژن، ژن‌هایی مشخصی را شناسایی کردند که برای بقای سلول‌های سرطانی ضروری است و توانستند آن‌ها را یک به یک خاموش کنند. این بدان معناست که داروهای نسل جدید مبارزه با سرطان، می‌تواند این ژن‌ها را هدف قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق که توسط تیم‌هایی از موسسه ولکام سنگر (Wellcome Sanger Institute) مرکز پیشتاز تحقیقات ژنتیک در دنیا، و موسسه برود (Broad Institute) از دانشگاه فن‌آوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه هاروارد انجام شد، ۷۲۵ نمونه از سلول‌های سرطانی گرفته شده از بیمارانی مبتلا به ۲۵ سرطان مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

این دو موسسه پس از مقایسه نتایج یکدیگر، نتیجه گرفتند یافته‌های هر دو تحقیق در انطباق با یکدیگر است؛ که یعنی با ادغام بانک اطلاعاتی هر دوی آن‌ها، بزرگ‌ترین تحقیق ژنتیکی سلول‌های سرطانی در طول تاریخ صورت پذیرفته است.

به گفته این تحقیق که در مجله نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است، مقیاس عظیم بانک اطلاعات آن به تسهیل کشف و تولید داروهای جدیدی برای سرطان کمک خواهد کرد.  

آویاد شرنیاک، از موسسه برود دانشگاه‌های فناوری ماساچوست و هاروارد، گفت: «این اولین تحقیق در نوع خودش است و از اهمیت بالایی در مجامع تحقیقات سرطان برخوردار خواهد شد. ما نه تنها وابستگی‌های مشخص و رایج را در هر دو تحقیق بازتولید کردیم، بلکه نشانگرهای زیستی وابستگی ژنتیکی هر تحقیق را نیز در داده‌های تحقیق دیگر پیدا کردیم. پژوهش ما بی‌طرفانه و دقیق بوده و مؤید صحت رویکرد ما و کاربرد داروهایی‌ست که مشخص کرده است.»

دکتر فرانسیسکو اوریو، از موسسه ولکام سنگر، گفت: «اهمیت این پژوهش در آن است که نشانگر صحت روش‌های تجربی به‌کارگرفته و یکدستی اطلاعات و یافته‌های هر دو تحقیق است. همچنان بدان معنی است که دو مجموعه اطلاعاتی عظیم درباره وابستگی‌های سرطانی در انطباق با یکدیگر هستند. با ادغام آن‌ها در یکدیگر، قدرت تحلیلی ما بسیار بالا خواهد رفت تا فهرست هدف‌های نسل بعدی داروهای مداوای سرطان را دقیق‌تر کنیم.»

بیشتر از جهان