روایت جدید از نقش احمد خمینی در اعدام‌های 67

احمد منتظری: فایل صوتی دیگری از دیدار اعضای هیئت مرگ با پدرش در اختیار دارد

صبح امروز بخش‌هایی از مصاحبه تصویری احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، در فضای مجازی منتشر شده است که در آن از وجود فایل صوتی دیگری از دیدار مجریان اعدام‌های تابستان 67 با پدرش خبر می‌دهد.

مشخص نیست مصاحبه احمد منتظری با چه رسانه‌ای انجام شده است. یکی از منتشر‌کنندگان این ویدیو نیز آن را «بخشی از یک مصاحبه منتشر نشده» دانسته است.

در این فایل ویدیویی، احمد منتظری می‌گوید که هیئت 4 نفره اعدام‌ها (ابراهیم رییسی، مصطفی پورمحمدی، حسینعلی نیری و مرتضی اشراقی) در دی ماه سال 67 به دیدار آیت‌الله منتظری رفته‌اند، که فایل صوتی آن هنوز منتشر نشده است.

در سال 1395، یک فایل صوتی از دیدار این هیئت با آیت‌الله منتظری در مرداد 67 منتشر شد که در آن قائم‌مقام رهبری از این افراد می‌خواهد اعدام‌ها را متوقف کنند. او اعضای این هیئت را انذار می‌دهد و می‌گوید این بزرگ‌ترین جنایت تاریخ جمهوری اسلامی است و نام شما در ردیف جنایتکاران تاریخ خواهد آمد: «به نظر من بزرگ‌ترین جنایتی که از اول انقلاب تا حالا در جمهوری اسلامی شده است و در تاریخ ما را محکوم می‌کنند، این کاری است که به دست شما چهره‌های خوب و متدین در دستگاه قضایی انجام شده است. و شما را در آینده جزو جنایتکاران تاریخ می‌نویسند.»

در اعدام‌های تابستان 67، گروه بزرگی از زندانیان مجاهد و چپ که در حال گذراندن دوره محکومیت‌شان بودند و برخی نیز محکومیت‌شان به پایان رسیده بود، به صورت دسته‌جمعی اعدام شدند. در منابع مختلف شمار این اعدام‌ها بین 2 تا 6 هزار نفر اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مصاحبه‌ای که امروز بخش‌هایی از آن منتشر شده، احمد منتظری می‌گوید اعضای این هیئت ، پنج ماه بعد از جلسه مردادماه، مجددا به دیدار آیت‌الله منتظری می‌روند تا او را در جریان امور قرار دهند. در این دیدار، آیت‌الله منتظری به آن‌ها پرخاش می‌کند و می‌گوید چرا صحبت‌های انجام شده در دیدار مردادماه را به جای آنکه به آیت‌الله خمینی منتقل کنید، به احمد خمینی گفته‌اید. این افراد نیز در پاسخ می‌گویند چاره‌ای نداشته‌اند. همچنین اعضای هیئت مرگ می‌گویند وقتی مخالفت آیت‌الله منتظری با اعدام‌ها را به احمد خمینی منتقل کرده‌اند، او در پاسخ گفته توجه نکنید و به کارتان ادامه دهید.

نقش احمد خمینی در اعدام‌های تابستان 67، در چند دهه گذشته مورد توجه بوده است. آیت‌الله منتظری در دیدار مردادماه 67 هیئت مرگ هم به آن‌ها می‌گوید: «شخص احمد آقا، پسر آقای خمینی هم از سه چهار سال قبل می‌گفت مجاهدین، از روزنامه‌خوانش و مجله‌خوانش و اعلامیه‌خوانش، همه باید اعدام بشوند.» او همچنین در کتاب خاطرات خود دو نامه‌ آیت‌الله خمینی برای اجرای اعدام‌ها را دستخط احمد خمینی می‌داند.

احمد منتظری - که به اتهام انتشار نوار صوتی دیدار مردادماه هیئت مرگ با آیت‌الله منتظری به 6 سال زندان محکوم شده است، می‌گوید که دستگاه امنیتی و قضایی توقف اجرای حکم زندانش را به منتشر نکردن فایل صوتی دیدار دوم هیئت مرگ با پدرش منوط کرده ‌است.

در این ویدیوی کوتاه، شرح نوشتن نامه اعتراضی منتظری به آیت‌الله خمینی در اعتراض به اعدام‌ها - که نهایتا منجر به عزل او از قائم‌مقامی رهبری شد، نیز توضیح داده می‌شود. احمد منتظری می‌گوید زمانی که پدرش در حال نوشتن نامه بوده از او خواسته به دلیل تند بودن مطالب آن را به صورت شفاهی به آیت‌الله خمینی منتقل کند و سند مکتوبی از این اعتراض به جای نگذارد. پاسخ آیت‌الله منتظری به فرزندش این بود که: «همه چیز تمام شده است. وقتی خونی به ناحق ریخته شود همه چیز را تمام می‌کند.»

 در فروردین 68 آیت‌الله منتظری در اعتراض به این اعدام‌ها، در آخرین نامه‌اش خطاب به آیت‌الله خمینی نوشت: «جنايات اطلاعات شما و زندان‌های شما روی شاه و ساواک شاه را سفيد کرده است.» احمد خمینی نیز در اردیبهشت سال 68 در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله منتظری که به «رنجنامه سید احمد خمینی» مشهور شد، شخصا از عملکرد اعضای هیئت مرگ دفاع کرد و آن‌ها را برادران مبارز و پاکباخته لقب داد :« آيا برادران بسيار خوب‌مان در اطلاعات و زندان‌ها مانند حضرات حجج الاسلام ری‌شهری، فلاحيان، رازينی، نيری، پورمحمدی، رئيسی، و بسياری ديگر از همين افرد خوب، يعني برادران مبارزی که به قول امام همه گونه ناسزا را از ساده‌انديشان موجه تحمل می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آروند، از تيمسار نصيری، تيمسار مقدم، ثابتی، منوچهری، حسينی، کمالی و ديگر شکنجه‌گران شاه در ساير شهرستان‌ها بدترند؟ آيا آقايان روی ايادی شاه را سفيد کرده‌اند؟ آيا مديرکل‌های اطلاعات و رؤسای ادارات اطلاعات و مسئولين دادگاه‌های انقلابی و زندان‌ها، که کثيری از آنان روحانيون پاک‌باخته‌ای هستند که جان‌شان را کف دستشان گذاشته‌اند و از امنيت و آسايش اين مردم و مملکت دفاع می‌کنند، از مديرکل‌های ساواک شاه بدترند؟ آيا فرزندان امام زمان در اطلاعات و دادستانی‌ها و زندان‌ها مانند کسانی‌اند که از خائن‌ترين و کثيف‌ترين افراد جامعه طاغوت انتخاب می‌شدند؟»

حال با این روایت جدید، مشخص می‌شود که نقش احمد خمینی فراتر از نوشتن نامه به جای پدرش بوده و در مدیریت اعدام‌ها نقش محوری داشته است.

بیشتر از