گزارش جدید آمریکا می‌گوید حمله به آرامکو احتمالا از شمال انجام شده است

رویترز: این گزارش نظریه‌های قبلی در مورد اینکه ایران پشت حمله‌ها بوده را تایید می‌کند

سخنگوی وزارت دفاع عربستان در حال نمایش سلاح‌های استفاده شده در حمله به آرامکو/Fayez Nureldine / AFP

سه ماه پس از حمله‌های موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، آمریکا می‌گوید شواهد و کارشناسی‌های جدید از بقایای سلاح‌های به‌کار گرفته شده در این حمله‌ها نشان می‌دهد که این حمله‌ها احتمالا از شمال انجام شده‌اند.

رویترز می‌نویسد که این گزارش نظریه‌های قبلی در مورد اینکه ایران پشت حمله‌ها بوده است را تایید می‌کند.

این در حالی است که سازمان ملل در گزارشی که به تازگی منتشر کرد، گفت که هنوز نمی‌تواند به طور مستقل تایید کند سلاح‌هایی که در این حمله‌ها استفاده شده‌اند، ایرانی بوده‌اند.

آمریکا، عربستان و برخی کشورهای اروپایی، تهران را به دست داشتن در حمله‌های ۲۳ شهریورماه به تاسیسات نفتی آرامکو متهم می‌کند. اتهامی که مقامات تهران آن را بی‌اساس خوانده و آن را رد می‌کنند.

رویترز که نسخه‌ای از گزارش مقدماتی آمریکا را در اختیار دارد، می‌گوید تحلیل واشینگتن این است که یکی از پهپاد‌ها قبل از اصابت به هدف از نقطه‌ای در فاصله ۲۰۰ کیلومتری در شمال غرب محل حمله عبور کرده است.

این نکته در ترکیب با برد ۹۰۰ کیلومتری خودروهای هوایی بدون سرنشین ((UAV، نشان می‌دهد که این حمله به احتمال زیاد از شمال میدان بقیق انجام شده که در جریان این حمله‌ها هدف گرفته شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش همچنین می‌گوید که ایالات‌متحده موارد متعددی از شباهت بین پهپادهای استفاده شده در این حمله و پهپادهای IRN-05 UAV  طراحی و ساخت ایران شناسایی کرده است. با این وجود هنوز مبدا دقیق حمله‌ها روشن نیست.

رویترز قبلا در گزارشی به نقل از منابع مطلع مدعی شده بود که حمله‌ها از خاک ایران و پایگاه هوایی اهواز در جنوب غرب ایران انجام شده که ۶۵۰ کیلومتر با عبقیق فاصله داشته دارد. به گفته منابع اطلاعاتی غربی، برخی از پهپاد‌ها قبل از برخورد با هدف از آسمان عراق و کویت عبور کرده بودند.

در این گزارش آمده بود که پهپاد‌ها برای جلوگیری از امکان شناسایی مبدا، از مسیر‌های متفاوتی به سمت هدف عبور کرده‌اند.

در جریان حمله‌های شهریورماه به تاسیسات نفتی عربستان در مدت ۱۷ دقیقه، ۱۸ پهپاد و سه موشک شلیک شده است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به رویترز گفت که اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده جدید شواهد بیشتری در مورد نقش ایران در حمله‌های عربستان ارایه می‌کند.

بیشتر از