اسرائیل از ترکیه می‌خواهد که مقر حماس را در آن کشور تعطیل کند

سازمان اطلاعات ترکیه با حماس در تماس مستقیم است و هر روز با یکدیگر جلسه دارند

یک زن فلسطینی در راهپیمایی به مناسبت سی و دومین سالگرد تأسیس حماس، غزه، فلسطین - MAHMUD HAMS / AFP

اسرائیل از ترکیه خواسته است که دست از حمایت از گروه افراطی فلسطینی حماس بردارد و مقر آن را در استانبول تعطیل کند. گزارش‌هایی تایید نشده حاکی از آن است که آنکارا به اعضای حماس اجازه می‌دهد که از خاک ترکیه برای طرح‌ریزی حمله به اسرائیل استفاده کنند. 

روز چهارشنبه، وزیر خارجه اسرائیل گفت که رهبری ترکیه، استفاده حماس را از خاک آن کشور به عنوان پایگاهی برای فعالیتهای «مستقیم» تروریستی، «نادیده» می گیرد.

پیش‌تر، روزنامه دیلی تلگراف گزارش داده بود که افراد (وابسته به حماس) در صددند تا حملات خود را از استانبول طرح‌ریزی کنند که به گفته این روزنامه، توطئه نافرجام ترور شهردار بیت المقدس در اوایل سال جاری، نمونه‌ای از آن‌ حملات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیلی تلگراف، با استناد به منابع پلیس اسرائیل و متن بازجویی‌ها، به مواردی اشاره کرده است که در آن اعضای حماس در استانبول در صدد استخدام بمب‌گذاران انتحاری بوده‌اند.

حماس همچنین با دستگاه رهبری ترکیه در تماس است. روز شنبه، رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، میزبان اسماعیل هنیه، رهبر حماس بود. 

گفته می‌شود که سازمان اطلاعات ترکیه با این گروه در تماس مستقیم است و حتی همه روزه با یکدیگر جلسه دارند.

ترکیه رسما در مورد این گزارش‌ها اظهارنظر نکرده است. منابع دیپلماتیک ترکیه ضمن تکذیب این اتهامات، به روزنامه تلگراف گفته‌اند که حماس یک سازمان تروریستی نیست، بلکه یک حزب مشروع فلسطینی است.

حماس نیز این اتهامات را رد کرده است.

مقامات اسرائیل به ایندیپندنت گفته‌اند که آنکارا در یک حرکت آشتی‌جویانه با اسرائیل در سال ۲۰۱۵، موافقت کرده بوده است که از توطئه حملات حماس از خاک ترکیه ممانعت کند، اما به گفته این مقامات، ترکیه از انجام آن تعهد سر باز زده است. 

یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت: «بسیار نگران کننده است. اقدامات تروریستی علیه اسرائیل از خاک کشوری سازماندهی می‌شود که عضو ناتوست.» 

وی افزود: «آن‌ها (ترکیه) موافقت کرده‌اند که اجازه ندهند عملیات تروریستی از خاک آن کشور انجام گیرد.»

یوول روتام، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، از ترکیه خواسته است که در مورد رشته‌های پیوندش با حماس تجدیدنظر کند.

او در یک توییت نوشت:«اسرائيل (از ترکیه) می‌خواهد که دست از حمایت از فعالیت‌های حماس در خاکش بردارد و مقر این سازمان را در استانبول تعطیل کند.» 

دیلی تلگراف با استناد به متن بازجویی‌های مقامات امنیتی اسرائیل، گزارش داد که یک زندانی آزاد شده در تماس‌هایی در استانبول درصدد استخدام بمب‌گذاران انتحاری علیه اسرائیل بوده است و به خانواده های آن افراد پرداخت مبلغی معادل ۲۰ هزار دلار برای حملات‌شان پیشنهاد کرده بوده است.  

در سند دیگری، یک مرد فلسطینی ۲۳ ساله به نام «ادهم مسلمانی» گفته است که در استانبول با ذکریا نجیب، یکی از افراد ارشد حماس، ملاقات کرده بوده است. به گفته مسلمانی، نجیب به او گفته است که سعی کند «نیر برکات»، شهردار بیت المقدس، یا «یهودا گلیک»، نماینده پارلمان از حزب نتانیاهو، یا «رانی الشیخ» رئیس پلیس اسرائیل، را ترور کند. 

تلگراف می‌افزاید که «مسلمانی» در بازگشت به اردوگاه آوارگان «شعفاط» (در بیت المقدس) توسط ماموران امنیتی اسرائیل بازداشت شد.

اتحادیه اروپا و آمریکا حماس را که اداره امور نوار غزه را در کنترل دارد، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند. آمریکا برای دستگیری «صالح العاروری»، رهبر یکی از شاخه‌های فعال حماس را که منظما در حال رفت و آمد به ترکیه است، ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

بریتانیا فقط شاخه نظامی حماس، موسوم به بریگاد قاسم، را در فهرست نهادهای تروریستی قرار داده است.

در سال‌های اخیر، روابط میان ترکیه و حماس گسترش یافته است. هم ترکیه و هم این سازمان افراطی فلسطینی، ریشه‌های مشترکی در سیاست‌های عوامگرای اسلامی دارند و با اخوان المسلمین مرتبطند. 

ترکیه، همراه با متحد استراتژیکش، قطر، در سال‌های اخیر بارها از فلسطینیان ساکن نوار غزه دفاع کرده است. آن آرمان، در میان اعضای حزب عدالت و توسعه آقای ارودغان سخت محبوب است. 

اسرائیل ترکیه را متهم کرده است که از طریق کانال‌های خیریه به حماس یاری می‌رساند، و نیز از طریق این سازمان در مورد اسرائیل جاسوسی می کند. روابط میان اسرائیل و ترکیه در سال ۲۰۱۰ با حمله اسرائیل علیه یک قایق ترکیه که قصد داشت ممنوعیت ورود به غزه را بشکند، به تیرگی گرایید. در ان واقعه، ده شهروند ترکیه کشته شدند.

اما به رغم تیرگی‌های دیپلماتیک در مورد سیاست‌های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، روابط میان ترکیه و اسرائیل در سال‌های اخیر گسترش یافته است و روزانه دستکم ۱۴ پرواز میان استانبول و تل آویو در جریان است.

با توجه به حجم بازرگانی میان دو کشور که بالغ بر ۸ میلیارد دلار در سال می‌شود، اسرائیل یکی از واردکنندگان عمده محصولات ترکیه است.

© The Independent