رای موافق به استیضاح دونالد ترامپ

اولین گام جدی برای خروج ترامپ از کاخ سفید برداشته شد

ترامپ پیش از شروع جلسه استیضاح خواسته بود که برایش دعا کنند - Brendan Smialowski / AFP

چهارشنبه هجدهم دسامبر سال ۲۰۱۹، بدل به روزی تاریخی در کشور آمریکا شد. جلسه استیضاح رئیس جمهور آمریکا از ساعت ۹ صبح در مجلس نمایندگان آمریکا شروع شد. مجلسی که ریاست آن به عهده «نانسی پلوسی» است و اکثریت آن در اختیار نمایندگان دموکرات. مجلسی که در نهایت با ۲۳۰ رای موافق و ۱۹۷ رای مخالف (درباره ماده اول) و ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۹۸ رای مخالف (درباره ماده دوم) استیضاح رئیس جمهور آمریکا را تصویب کرد.

هم‌زمان با شروع جلسه رای‌گیری برای استیضاح دونالد ترامپ، بسیاری از هواداران استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

هواداران استیضاح ترامپ مقابل ساختمان کاپیتال هیل در واشنگتن دی‌سی-AFP 

آقای ترامپ با دو اتهام رو‌به‌رو است؛ یکی اینکه تلاش کرده به دولت اوکراین فشار بیاورد برای تحقیق از «جو بایدن»، رقیب دموکراتش در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری و دوم هم اینکه  در فعالیت کنگره کارشکنی کرده و از شهادت دادن کارمندان کاخ سفید در جریان تحقیقات استیضاح ممانعت کرده و از ارائه شواهد و اسناد امتناع ورزیده است.

«نانسی پلوسی» در ابتدای این جلسه با اشاره به «رفتارهای بی‌خردانه» که به استیضاح رئیس جمهور منجر شده، گفت: «رئیس جمهور همچنان تهدیدی برای امنیت ملی ما و سلامت انتخابات است، چیزی که اساس دموکراسی ما را تشکیل می‌دهد.»

جلسه رای‌گیری برای استیضاح ترامپ ساعت‌ها به طول انجامید و نمایندگان موافق و مخالف همگی در نطق‌های جداگانه به تبیین مواضع خود پرداختند. نزدیک به ۲۰۰ عضو جمهوری‌خواه این مجلس شکی در مخالفت با این استیضاح نداشتند و در مقابل به جز تعداد انگشت شماری از ۲۳۳ نماینده حزب دمکرات، باقی این‌ نمایندگان با قدرت موافق استیضاح رئیس جمهور آمریکا بودند. 

دبی لسکو نماینده جمهوری خواه از آریزونا گفته که این جناحی ترین استیضاح در تاریخ آمریکاست- AFP

در پایان این جلسه حد نصاب  رای موافق به استیضاح به دست آمد و در نهایت و با شمارش آرا در آخرین ثانیه‌های جلسه مشخص شد که دونالد ترامپ باید خود را برای استیضاح آماده کند. در نهایت با به دست آمدن بیش از ۲۲۸ رای موافق، استیضاح رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان رای آورد.

پس از تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، آقای ترامپ  باید در مجلس سنا محاکمه شود. مجلسی که در کنترل جمهوری‌خواهان است. رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهوری لازم است که با توجه به نسبت جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها احتمال برکناری ترامپ بسیار ناممکن به‌نظر می‌رسد. 

 ترامپ سومین رئیس جمهور آمریکاست که در طول تاریخ این کشور استیضاح می‌شود. پیش از او «اندرو جانسون» و «بیل کلینتون» هم در مجلس سنا محاکمه شده‌ بودند که البته رای به برکناری آن‌ها نداده بود. در سال ۱۹۷۴ هم «ریچارد نیکسون» پیش از رای استیضاح درباره «رسوایی واترگیت» استعفا کرد. 

اندرو جانسون، ریچارد نیکسون، بیل کلینتون و دونالد ترامپ -AFP

پیش از شروع جلسه استیضاح دونالد ترامپ در توئیتی نوشته بود که «مرتکب کار اشتباهی نشده است».

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با نوشتن نامه‌ای به «نانسی پلوسی» هم رای احتمالی استیضاح علیه خود را محکوم کرد و هم «نانسی پلوسی» را متهم کرد که به جنگ علنی علیه دموکراسی در آمریکا دست زده است. ترامپ در بخشی از نامه خود نوشته بود که «ازهمان ابتدای استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده‌ام و ازمهم‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده‌ام».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی‌ست که دموکرات‌ها مشخصا از دونالد ترامپ و وکلای وی خواستند تا شواهد خود را ارائه کنند. هرچند که کاخ سفید از انجام این کار خودداری کردند.

از سوی دیگر روز چهارشنبه روزنامه «آرمی‌تایمز» آمریکا گزارشی را منتشر کرد که در آن براساس یک نظرسنجی از ارتشی‌های آمریکا آمده‌است که «بیش از نیمی از ارتش ایالت متحده آمریکا از عملکرد دونالد ترامپ رضایت ندارند و بخش زیادی از تصمیمات رئیس جمهور آمریکا مورد تایید آن‌ها نیست». 

رای موافق به استیضاح ترامپ در حالی در مجلس نمایندگان قرائت شد که رئیس جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در«میشیگان» مشغول سخنرانی بود.