کشف مقبره‌های باستانی سه هزار ساله در یونان

ثروت زیادی در این مقبره‌ها مدفون شده است

باستان‌شناسان در حال کار در یک سایت کشف‌شده در شمال یونان، ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴/Handout / Greek Culture Ministry / AFP

مقبره‌های سلطنتی که به حدود ۳۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و حاوی آثار باستانی آگاهی‌بخشی است در نزدیکی کاخ مشهور دوره میسنی‌ها در جنوب یونان کشف شد.

وزیر فرهنگ این کشور اعلام کرد گنجینه‌های باستانی متعلق به عصر برنز، در شهر پایلوس در نزدیکی کاخ عظیم شاه نستور که در ادیسه هومر نیز آمده است، کشف شده‌اند.

پژوهشگران گفتند این کشف ممکن است اطلاعات جدیدی درباره تمدن میسنی‌ها داشته باشد و احتمالا حاکی از آن است که پایلوس -واقع در منطقه پلوپونیز بر سر راه ایتالیا-  بسیار بیش از آنچه می‌پنداریم در دنیای قدیم شهری عمده و مرکز تجارت بوده است.

بیانیه وزارتخانه اظهار داشت سقف‌های گنبدی شکل هر دو مقبره زمانی مزین به طلا بوده است و در عهد عتیق از هم فروپاشیده است. سرسرای مقبره نیز آنقدر با گرد و خاک و خرده سنگ در طول زمان پر شده بود که دزدان مقبره قادر به غارت آن نشدند.

این دو مقبره توسط باستان‌شناسان دانشگاه سینسیناتی طی ۱۸ ماه گذشته مورد اکتشاف و بررسی قرار گرفته‌ است. باستان‌شناسان این دانشگاه در سال ۲۰۱۵ مقبره در خاک نهفته دیگری را در نزدیکی این محل کشف کردند که به قبر جنگجوی گریفین معروف است و حاوی گنجینه‌ها و جواهرات بسیار با دستانی برنزی در آغوش مردی بود که دانشمندان احتمال می‌دهند روزگاری بر پایلوس حکم می‌رانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر شارون استاکر که نظارت بر این اکتشاف را بر عهده داشت، گفت: «مانند قبر جنگجوی گریفین، با فرا رسیدن اولین هفته بعد از کشف این محل نیز به این نتیجه رسیدیم که این بار هم چیز خیلی مهمی پیدا کرده‌ایم.» پروفسور جک دیویس، رئیس دانشکده باستان دانشگاه سینسیناتی افزود: «به زودی آشکار خواهد شد که چیز بسیار مهمی کشف شده است.»

آثار مکشوفه از دو مقبره جدید شامل گردنبدی طلایی با طرح حاثور، الهه باستانی مصر و محافظ مردگان است که اشاره به تجارت در عصر برنز و ارتباطات فرهنگی میان این منطقه با مصر دارد.

یکی از کشفیات دیگر حلقه‌ای طلایی مزین به مهری با طرح دو گاو و پوشیده در غلاف جو است و احتمالا کشف منحصر به فردی خواهد بود.

پروفسور دیویس گفت: «صحنه جالبی از دامداری و کشاورزی است، مخلوطی از دام‌های اهلی و غلات. تصویری است از سنگ بنای کشاورزی. تا جایی که ما می‌دانیم این تنها اثر هنری از تمدن‌های کرت یا مینوسی‌ها است که دانه‌ای از غلات را به تصویر کشیده است.»

ثروت مدفون در این مقبره حاکی از عزت و احترام ساکنان آن است.

قبرهای مردگان که مانند کندوی عسل است به مقبره‌های تولوس نیز معروف است و ساختاری عظیم و گنبدی شکل زیر زمین داشته که برای خاندان سلطنتی میسنی‌ها آماده شده و ارتفاعی تا حدود ۱۵ متر دارد.

دکتر استاکر گفت: «به نظرم این‌ها افرادی بودند که بسیار از زمانه خود فراتر بودند. آنها به دورانی در تاریخ تعلق دارند که کالاهای تجملاتی و وارداتی اندکی وجود داشت. اما درست همان زمانی که اولین مقبره‌های کندویی شکل در یونان ساخته شد، سر و کله کالاهای تجملاتی نیز در این کشور پیدا شد. ثروتی بیش از حد در جامعه ایجاد شده و مردم با یکدیگر بر سر قدرت به رقابت پرداختند. این دقیقا سال‌های شکل‌دهنده و زمینه‌ساز ظهور یونان دوران باستان است.»

و این کشفیات حاکی از آن است که پایلوس نقش بسیار مهم‌تری از آنچه می‌پنداشتیم در تاریخ داشته است.

دکتر استاکر گفت: «اگر به نقشه نگاهی بیندازید، در دنیای امروز پایلوس در منطقه‌ای دورافتاده قرار دارد. باید از چندین رشته کوه گذر کرد تا به ‌آن رسید. تا همین اواخر اصلا راهی برای سفر گردشگران به این منطقه وجود نداشت. ولی اگر سفر شما از طریق دریا باشد، آن وقت این منطقه اهمیت بیشتری خواهد داشت: شهری بر سر راه ایتالیا. یافته‌های ما حاکی از آن است که این شهر در عصر برنز مکان بسیار مهمی در بین راه‌های تجاری آن دوران بوده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان