تولد یک غول خودروسازی با همکاری فیات و پژو

این شرکت قرار است سالیانه ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند

درآمد این شرکت که هنوز نام‌ آن انتخاب نشده ۱۷۰ میلیون یورو در سال خواهد بود/Joël SAGET / AFP

شرکت‌های فیات-کرایسلر (Fiat Chrysler) و پی‌اس‌ای پژو (PSA Peugeot) قراردادی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار امضا کردند تا با ادغام در هم، چهارمین خودروساز بزرگ دنیا را خلق کنند.

مطابق قرارداد، بنا نیست هیچ کارخانه‌ای تعطیل شود گرچه این شرکت‌ها بدون ذکر جزییات اظهار داشتند قرار است ۴ میلیارد دلار از مخارج خود بکاهند.

عدم شفافیت این اظهارات باعث شده بسیاری هراس آینده شرکت وکس‌هال (Vauxhall)، زیرمجموعه شرکت پی‌اس‌ای، را داشته باشند که حدود ۳ هزار کارگر را در برتیانیا به خدمت دارد، از جمله بیش از هزار کارگر در کارخانه السمیر پورت در چشایر و همین حدود در کارخانه ون سازی این شرکت در لوتون.

وقتی صحبت‌های مقدماتی این قرارداد در ماه اکتبر کلید خورد، دس کوئین، افسر ملی اصناف کاگری یونایت (Unite) گفت: «صحبت‌های جاری درباره ادغام دو شرکت، همزمان با عدم قطعیت برگزیت به شدت برای کارگران بریتانیایی وکس‌هال نگران‌کننده است، در حالی که این زیرمجموعه یکی از کارآمدترین شرکت‌های تابعه در کل اروپا است.»

او ادامه داد: «اما واقعیات بر جای خود باقی است، با یا بدون ادغام، اگر پی‌اس‌ای بخواهد از شرکت بریتانیایی بی‌نظیری مانند وکس‌هال برای فروش خودرو و ون در بریتانیا استفاده کند باید آن خودروها را همینجا در بریتانیا بسازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلوس تاوارس، مدیر عامل پی‌اس‌ای در ماه ژوییه اخطار داد اگر بعد از برگزیت تعرفه‌ها و موانع تجاری معرفی شده باعث عدم سودآوری کارخانه این شرکت در السمیر پورت شود، احتمالا آن را خواهد بست. 

آقای تاوارس که قرار است مدیرعامل شرکت جدید پی‌اس‌ای-فیات‌ کرایسلر نیز باشد، گفت: «راستش من ترجیح می‌دهم به کار خود در السمیر پورت ادامه دهیم ولی اگر شرایط به نحوی شود که سودآوری از این کارخانه ممکن نباشد، باید از سایر شرکت محافظت کرده و جلوی ادامه فعالیت این کارخانه را بگیرم. ما گزینه جایگزینی برای السمیر پورت داریم.»

این دو شرکت اظهار داشتند ادغام اخیر باعث خواهد شد سرمایه‌های فراوانی را به «بخش نوین خودروسازی سازگار با محیط زیست» آورده و بتوانند شرایط مذکور در قوانین سفت و سخت جدید در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای را رعایت کرده و خودروهایی با قابلیت رانندگی خودکار تولید کنند.

این شرکت جدید به یکی از شرکت‌های عظیم در صنعت خودروسازی تبدیل شده و قرار است سالانه ۸.۷ میلیون خودرو تولید کند که ۱۷۰ میلیون یورو درآمد از فروش را در پی خواهد داشت. تنها تویوتا، ولکس‌واگن و رنو-نیسان خودروسازان بزرگ‌تری هستند.

در بیانیه‌ای مشترک در روز چهارشنبه، این دو شرکت اعلام کردند شرکت جدید توسط کارلوس تاوارس، مدیرعامل کنونی پی‌اس‌ای که معروف به کاهش مخارج است، هدایت خواهد شد و جان الکان از فیات کرایسلر به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت جدید مشغول خواهد شد.

 مایک منلی، مدیر عامل فعلی فیات کرایسلر هم در شرکت جدید حضور خواهد داشت ولی سمت او هنوز اعلام نشده است.

هنوز نامی برای شرکت جدید انتخاب نشده است و انتظار می‌رود نهایی کردن این قرارداد حدود ۱۵ ماه به طول انجامد.

© The Independent

بیشتر از جهان