هشدار درباره توافق خروج از اتحادیه اروپا

نحوه برخورد بوریس جانسون با شهروندان اتحادیه اروپا،می‌تواند مانع برگزیت شود

گای ورهوفستات، مسئول هماهنگی برگزیت در پارلمان اروپا- Frederick FLORIN / AFP  

مسئول هماهنگی برگزیت در پارلمان اروپا می‌گوید این پارلمان می‌تواند به خاطر نحوه برخورد بوریس جانسون با شهروندان اتحادیه اروپا، مانع توافق برگزیت با جانسون شود.

گای ورهوفستات خواستار این شد که قبل از رأی‌گیری در مورد برگزیت و موافقت پارلمان اروپا با آن، مشکلات باقی‌مانده در ارتباط با حقوق شهروندان حل شود.

نمایندگان پارلمان اروپا نگرانند که مشکلات مربوط به برنامه بریتانیا، برای استقرار شهروندان اتحادیه اروپا مشکلاتی ایجاد کند و باعث شود برخی از شهروندان از هیچ‌گونه جایگاه مهاجرتی برخوردار نباشند.

ورهوفستات روز چهارشنبه گفت: «همه این‌طور فرض کرده‌اند که پارلمان اروپا خود به خود با توافق خروج موافقت خواهد کرد. اگر مشکلات باقی‌مانده در مورد حقوق شهروندان حل نشود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم شهروندان قربانی برگزیت شوند.»

البته، ورهوفستات نمی‌تواند آرای اعضای پارلمان اروپا را کنترل کند. بنابراین اگر رهبران گروه‌ها و احزاب تصمیم بگیرند که از توافق حمایت کنند، هشدار او پوچ و بی‌ارزش خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اظهارات او حاکی از وجود نگرانی‌هایی در بروکسل و سایر پایتخت‌های اتحادیه اروپا، مبنی بر این است که ممکن است یک رسوایی طوفانی دیگر در انتظار گروهی از شهروندان آن‌ها باشد که بریتانیا را به عنوان خانه خود انتخاب کرده‌اند.

وزرای اروپایی اعلام کرده‌اند که شهروندان اروپا چنانچه قبل از پایان مهلت تعیین شده، در طرح استقرار وزارت کشور بریتانیا ثبت نام نکنند، ممکن است با اخراج مواجه شوند. به گفته وکلایی که طرح‌ها را بررسی کرده‌اند، شمار موارد استثنا نسبتا محدود است.

ورهوفستات قبلا گفته بود که طرح استقرار باید به صورت اعلامی باشد نه به شکل درخواستی و باید وزارت کشور بریتانیا دلایل اخراج افراد را ارائه دهد، نه اینکه افراد دلیل ماندن خود را اعلام کنند.

در حالی که به لطف برنده شدن در انتخابات، بوریس جانسون توانسته است اکثریت مجلس عوام بریتانیا را برای توافق برگزیت با خود همراه سازد، ممکن است نمایندگان پارلمان اروپا نیز با آن موافقت کنند. هنوز تاریخ رأی‌گیری در پارلمان اروپا مشخص نشده است؛ اگرچه این مجلس تأکید کرده است که بعد از رأی‌گیری در مجلس عوام بریتانیا، رأی خواهد داد.

انتظار می‌رود که مجلس عوام روز جمعه درباره مرحله اول لایحه برگزیت رأی دهد و آن را به قانون تبدیل کند. بقیه مراحل برگزیت در مجلس عوام و مراحل بعدی آن اوایل ماه ژانوایه، در مجلس اعیان طی خواهد شد.

بعد از این مراحل، اتحادیه اروپا کار خود را برای تصویب توافق شروع خواهد کرد. در صورت تصویب، انتظار می‌رود که در نهایت بریتانیا در تاریخ 31 ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شود.

جانسون کارزار انتخاباتی موفق خود را بر شعار «برگزیت را تمام می‌کنیم» متمرکز کرد. همه نامزدهای محافظه‌کار وادار شدند که تعهد بدهند از توافق نخست وزیر برای خروج حمایت کنند.

به‌رغم شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات هفته گذشته، جرمی کوربین گفت حزبش به رأی دادن علیه این توافق ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند و دید که آیا در پایان رهبری کوربین بر این حزب، از بین نامزدهای جانشینی او کسی از دستوراتش سرپیچی خواهد کرد و بار دیگر آن دسته هواداران حزب خود را که طرفدار خروج بودند، جذب خواهد کرد یا خیر.

© The Independent

بیشتر از جهان