در تور دوچرخه سواری یورکشایر ۲۰۱۹چه گذشت؟

لالس ۲۳ ساله امروز در مقام دوم قرارگرفت، اما می‌داند همین کافی است که در مجموع پیروزی را از آن خود کند. تاکنون این مهمترین پیروزی او بوده است.

مسابقات دوچرخه سواری در عمل کار کشیدن از شش‌ها و پاهاست" اما اغلب به بازی راهبرد و تعامل مبدل می شود. در یورکشایر، کریس لالس ۲۳ ساله از تیم اینوس با نزدیک شدن به خط پایان با گرگ ون آورمات توافق کرد که دوچرخه سوار هلندی در مقابل همکاری با او تا خط آخر محاسبات مسابقه را به هم بزند تا این دوچرخه سوار بریتانیایی با احتساب کلی امتیازها پیروزی نهایی را از آن خود و تیمش کند.

این معامله‌ای نبود که ون آورمات، برنده سال گذشته مسابقه، از آن راضی باشد، اما او گزینه چندانی نداشت: تیم اینوس یک خط بازی تاکتیکی  پیچیده و جالب به طول ۱۷۵ کیلومتر از هلیفکس تا لیدز انتخاب کرده بود که دوچرخه سوار هلندی را درمیان لالس و هم تیم اینوس، ادی دانبار و در نتیجه در موضع ضعیف‌تری قرار می‌داد. در نهایت، آورمات تنها گزینه‌اش برای برد همین معامله و توافق با لالس بود.

این بازی، نمایانگر توانایی لالس جوان و این واقعیت بود که او نه تنها یک ورزشکار بلکه رقیبی سرسخت با توانایی‌های همه جانبه است. لالس پس از خاتمه مسابقه گفت:ٔ«باور نمی‌کنم. اگر کسی قبل از مسابقه به من می ‌فت می برم، می‌گفتم دروغ می‌گوید.» لالس در پاسخ به اینکه این پیروزی را در مقایسه با پیروزی‌های دیگرش در چه مقامی می‌گذارد، گفت:«بزرگترین»!

او بلافاصله از هم تیم هایش قدردانی کرد و گفت این پیروزی یک کار تیمی بوده که دقایقش در راهکارهای به اصطلاح شب قبل از مسابقه تعیین نشده، بلکه نتیجه غریزه بازیکن ها در پیست مسابقه بوده که در آن هر بازیکنی نقش خودش را بازی کرده است.

ایان استانارد در مراحل نخست سخت تلاش کرد که در جاده مسابقه فاصله میان تیم نه نفره بیشتر از سه دقیقه نشود. اووین دال موفق شد از لالس در سربالایی اوتلی جلو بزند. بعد نوبت به کریس فروم رسید که چند رقیب از جمله الکساندر کامپ، برنده روز شنبه در شهر ساحلی اسکاربرو را پشت سر بگذارد.   

یکی از مهم‌ترین مراحل مسابقه کار دانبار ۲۲ ساله بود که در پانزده کیلومتر آخر، ون آورمات را چنان میان اعضای تیم اینوس قرار داد که راه دیگری برایش نماند.

بعد نوبت لالس بود. با چند دقیقه پیشی در طول شب، می‌دانست اگر نزدیک ون آورمات هلندی و برنده مسابقات المپیک دوچرخه سواری رکاب بزند، احتمال بردش زیاد است. به همین دلیل وقتی آورمات در بالای چوین سرعت گرفت، لالس با تلاش فراوان خود را به او رساند. پس از بازی لالس گفت:«تا به حال تا این حد تلاش نکرده بودم. اگر بخواهم بگویم کدام مرحله، مرحله تلاش برای برد بود، باید بگویم همین مرحله بود.»

لالس به توافقی که با ون آورمات برای رسیدن به خط پایان و پیروزی کرده با انتقاد نگاه نمی‌کند و می‌گوید این برای مسابقه لازم بوده است:« احتیاج داشتم گرگ با من پا بزند. می‌دانستیم کامپ دنبال‌مان است. نمی‌دانم می‌توانستم از گرگ جلو بزنم یا نه، چون حتی رکاب زدن با او هم سخت بود.»

«همیشه گرگ را تحسین کردم، من وقتی در سیزده سالگی مسابقه دادن را شروع کردم، او یک دوچرخه سوار حرفه‌ای بود. یک قدری عجیب بود؛ حرف زدن با گرگ برایم معنی خاصی داشت و همین طور آن بالا با یکی از بهترین دوستانم ادی.»

برای تیم اینوس این شروع بسیار خوبی بود که تنها چند روز بعد از ورود حامی مالی سابق تیم اسکای این مسابقه را می‌برد. لالس گفت:«خیلی مهم است که ما خوب عمل کردیم و من توانستم دین‌ام را به تیم اینوس ادا کنم. آنها تیم و شغل سی نفر را نجات دادند و این فقط تعداد ورزشکارهاست. ما بیشتر از ۱۰۰ کارمند داریم که از موفقیت سریع ما خیلی خوشحال می‌شوند.»

این مسابقه برای فروم وهدفش که پیروزی در تور دو فرانس است، تمرین خوبی بود. او گفت:«حالم خوب است. فروم بهتر و بهتر می‌شود، اما هنوز راه درازی در پیش دارم و باید سخت کار کنم.»

ویدئو: دوچرخه سواران تیم اینوس (ال-آر) اوون دال، کریس لالس، ایان استانارد، ادی دانبار و کریس فروم در مرحله نخست تور دو یورکشایر در حاشیه یک مزرعه پنبه در نزدیکی بورلی در شمال بریتانیا در دوم ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی.  

© The Independent

بیشتر از ورزش