اف‌بی‌آی نقشه ترور ملکه فقید بریتانیا در آمریکا را افشا کرد

گزار‌ش‌ها مربوط به تلاش برای ترور ملکه الیزابت دوم در دهه ۱۹۸۰ در جریان سفر به آمریکا است

 اف‌بی‌آی، که به تامین امنیت ملکه در طول بازدیدهایش کمک کرد، در مورد تهدیدات ارتش جمهوری‌خواه ایرلند نگران بود - DAVID BANKS / AFP

اسناد تازه منتشر شده اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که ملکه الیزابت دوم در سفری که در سال ۱۹۸۳ به ایالات متحده داشت با تهدید احتمالی ترور مواجه شد. به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی دفتر تحقیقات فدرال، فایل‌های پنهانی مربوط به سفر ملکه فقید به ایالات متحده را پس از مرگ او در سال گذشته منتشر کرد.

در این گزارش آمده است، که چگونه اف‌بی‌آی، که به تامین امنیت ملکه در طول بازدیدهایش کمک کرد، در مورد تهدیدات ارتش جمهوری‌خواه ایرلند نگران بود. براساس این پرونده، افسری که به یک بار ایرلندی در سانفرانسیسکو رفت و آمد می‌کرد، به ماموران فدرال در مورد مردی هشدار داد.

این افسر اطلاع داد که این مرد به او گفته است که به دنبال انتقام دخترش است که در ایرلند شمالی با گلوله لاستیکی کشته شده بود. این تهدید در ۴ فوریه ۱۹۸۳ حدود یک ماه قبل از سفر ملکه الیزابت دوم و همسرش شاهزاده فیلیپ به کالیفرنیا مطرح شد.

بر اساس این گزارش او قصد داشت با انداختن یک شی از پل گلدن‌گیت روی قایق رویال بریتانیا هنگامی که از زیر آن عبور می‌کرد به ملکه الیزابت آسیب برساند. در برنامه‌ای دیگر او سعی داشت ملکه الیزابت را هنگام بازدید از پارک ملی یوسیمیتی هدف قرار دهد.

در پاسخ به این تهدید، سرویس مخفی برنامه‌ریزی کرده بود که مسیرهای پیاده‌روی پل گلدن‌گیت را با نزدیک شدن قایق بادبانی ببندد. مشخص نیست چه اقداماتی در یوسیمیتی انجام شده است، اما این بازدید نیز ادامه یافت. هیچ جزئیاتی از دستگیری‌ هم منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۷۶ نیز ملکه فقید در شهر نیویورک بود. این اسناد نشان می‌دهد که اخطاریه‌ای برای یک خلبان هواپیمای کوچک ارسال شده که  روی آن نوشته شده بود «انگلیس، از ایرلند برو بیرون».

این پرونده‌ها نشان می‌دهد که چگونه اف‌بی‌آی نسبت به آنچه که پتانسیل واقعی تهدیدات ملکه فقید می‌دانست، هوشیار بود. پیش از دیدار ملکه فقید از کنتاکی در سال ۱۹۸۹، در یادداشت داخلی اف‌بی‌آی آمده بود: «امکان تهدید علیه سلطنت بریتانیا از سوی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند (IRA) همیشه وجود دارد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «از بوستون و نیویورک درخواست می‌شود در قبال هرگونه تهدید علیه ملکه الیزابت دوم از سوی اعضا ارتش آزادی‌بخش ایرلند هوشیار باشند.»

براساس گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، ملکه فقید که صاحب اسب‌های مسابقه بود، در طول زندگی خود چند بار به کنتاکی سفر کرده است تا از دیدنی‌های سوارکاری این ایالت از جمله دربی کنتاکی لذت ببرد. در یک سفر دولتی در سال ۱۹۹۱، ملکه فقید قرار بود یک بازی بیسبال را با رئیس جمهوری وقت آمریکا، جورج اچ بوش ببیند. اف‌بی‌آی به سرویس مخفی هشدار داد که «گروه‌های ایرلندی» در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات در استادیوم ‌اند و «یک گروه ایرلندی یک بلوک بزرگ از بلیت‌های سکوی بازی را رزرو کرده بود.»

بیشتر از جهان