عراق برای توسعه پروژه‌های نفت و گاز با شرکت‌های سعودی مذاکره می‌کند

وزارت نفت عراق تمایل دارد با همکاری آرامکو میدان گازی بزرگی در نزدیکی مرز سوریه راه‌اندازی کند

روابط عراق و عربستان در سال‌های اخیر گرم‌تر شده است-Photo by Fayez Nureldine / AFP

وزارت نفت عراق، روز پنجشنبه ۲۵ مه (۴ خرداد)‌، اعلام کرد برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز با شرکت‌های سعودی ازجمله آرامکو، ابرشرکت نفتی عربستان سعودی، وارد مذاکره شده است. به گفته حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، این پروژه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ میلیون فوت مکعب در روز را دنبال می‌کند.

برمبنای اطلاعیه اخیر وزارت نفت عراق، هنوز توافق نهایی میان دو کشور حاصل نشده است، اما پیش‌تر وزیر نفت عراق در نشست شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق در جده گفته بود با آرامکو برای توسعه میدان گازی بزرگی در نزدیکی مرز سوریه به توافق رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وزارت نفت عراق شامگاه پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد که آرامکو یکی از شرکت‌های سعودی است که عراق با آن‌ها برای توسعه پروژه‌های نفت و گاز خود مذاکره می‌کند.

به گزارش نشنال‌نیوز، در این بیانیه آمده که آرامکو در حال بررسی سازوکارهای همکاری است و در صورت توافق نهایی، جزئیات آن را اعلام خواهد کرد. وزارت نفت عراق در ادامه ابراز امیدواری کرد که این توافق حاصل شود.

به گفته وزیر نفت عراق، میدان گازی که این کشور قصد دارد با همکاری شرکت‌ سعودی در نزدیکی مرز سوریه تاسیس کند، ۵.۶ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی دارد. عراق همچنین تمایل دارد با عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در پروژه نبراس در جنوب این کشور نیز به توافق برسد. حیان عبدالغنی این پروژه را در صنایع پتروشیمی عراق و منطقه امیدوارکننده و راهبردی توصیف کرده است.

روابط عراق و عربستان سعودی در سال‌های اخیر گرم‌تر شده است. دو کشور پس از حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰، روابط خود را قطع کرده بودند، اما از سال ۲۰۱۶ به بعد، ترمیم روابط دوجانبه آغاز شد. عربستان سعودی سفارتش را در عراق بازگشایی کرد و دو کشور یک شورای هماهنگی برای ارتقای روابط تشکیل دادند.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان نیز از سرمایه‌‌گذاری سه میلیارد دلاری در صنایع عراق خبر داد. این سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلفی ازجمله زیرساخت‌ها، معادن، کشاورزی، املاک و سایر زمینه‌ها را شامل می‌شود.

بیشتر از جهان