مولوی عبدالکبیر: به جای دوستم، ربانی و مسعود، افراد دیگری را به نمایندگی اقوام گمارده‌ایم

طالبان به درخواست جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان اعتنایی نکرده‌اند

سرپرست نخست‌وزیر طالبان با شماری از فرهنگیان حامی این گروه دیدار کرده است-Twitter/@ARG_1880

مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه ۴خرداد (۲۵ مه)‌، در دیدار با شماری از چهره‌های فرهنگی حامی این گروه ادعا کرد که نمایندگان تمام اقوام ساکن افغانستان در حکومتشان حضور دارند.  

ویدیوی سخنرانی او در تلویزیون ملی افغانستان پخش شده است در حالی که درخواست ایجاد حکومت همه شمول را رد می‌کند. 

او گفت: «اگر معنی همه‌شمولیت این است که چند تا عناصر مفسد که در افغانستان جای ندارند و فرار کرده‌اند و غلامان خارجی‌ها هستند، در حکومت شامل شوند، برای ملت ما و برای ما قابل‌قبول نیست. با حضور این افراد، حکومت همه‌شمول نمی‌شود و حکومت با فساد مواجه می‌شود.» 

او ادعا کرد که در حکومت آن‌ها افراد با‌صلاحیتی به نمایندگی از اقوام تاجیک و ازبک حضور دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ببینید اگر در نظام قبلی عبدالرشید دوستم بود، در نظام فعلی ما جای دوستم را عبدالسلام حنفی گرفته است. کجای دوستم با عبدالسلام حنفی برابری کرده می‌تواند؟ وقتی صلاح‌الدین ربانی در حکومت گذشته از بدخشان بود، آن حکومت همه‌شمول بود، ولی حالا که قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش است، حکومت همه‌شمول نیست. احمد مسعود یا کسی دیگر در حکومت گذشته از پنجشیر بود، آن حکومت همه‌شمول بود، ولی نورالدین عزیزی صاحب از پنجشیر وزیر تجارت ما است و این حکومت همه‌شمول نیست؟»  

این در حالی است که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی و فرزند احمدشاه مسعود، در حکومت پیشین افغانستان هیچ مسند حکومتی را نپذیرفته بود. 

سرپرست نخست‌وزیر طالبان به انتقادها درباره صلاحیت نداشتن قاری فصیح‌الدین، رئیس کل ستاد ارتش طالبان، پاسخ داد و گفت که صلاحیت کافی را دارد و کم‌زور نیست. 

او گفت که در حکومت طالبان مسئله قومی مطرح نیست و نمایندگان پشتون، تاجیک، ازبک، ترکمن و دیگر اقوام در حاکمیت دخیل‌اند، اما به مقام‌های حکومت پیشین مسند حکومتی نمی‌دهند. او گفت: «ما چیزی را که در حرف می‌گویم، در عمل هم آن را انجام می‌دهیم. در دفتر کاری من هم فارسی‌زبان و هم پشتوزبان است و ما بر سر همگی اعتماد داریم. در امارت اسلامی تعصبات قومی وجود ندارد و این تعصبات در میان ما جا ندارد.» 

بیش از ۲۱ ماه از حکومت طالبان می‌گذرد و طالبان به درخواست جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان اعتنایی نکرده‌اند. اغلب مقام‌های بلندپایه حکومت طالبان عضویت این گروه را داشته‌اند.  

طالبان افرادی که پیشینه عضویت در این گروه را نداشته باشند در پست‌های بالا نمی‌گمارند و این باعث شده است که سابقه نظامی افراد بر مهارت و تخصص آن‌ها برتری داشته باشد. 

هر چند طالبان ادعا می‌کنند که حکومتشان همه‌شمول است، اما پست‌های حکومتی بالا در اختیار طالبان پشتون‌تبار است و گفته می‌شود که مقام‌های غیر‌پشتون صلاحیت ندارند.  

حکومت طالبان تلاش کرده است که قدرت نظامی فرماندهان غیر‌پشتون را به‌دلیل بی‌اعتمادی تضعیف کند و در این بخش تا حدود زیادی به اهداف خود رسیده است. 

انحصار قدرت در حکومت طالبان در حالی مطرح می‌شود که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، حدود دو هفته پیش گفته بود که نظام آن‌ها نباید در انحصار افراد آموزش‌دیده در مدارس دینی باشد. او از مقام‌های این گروه خواسته بود که به دیگران هم سهمی در حکومت بدهند.