رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حضور پوتین با یکدیگر صحبت کردند

مقام‌های ارمنستان مدعی‌اند اقدام آذربایجان در مسدود کردن «کریدور لاچین» نقض آتش‌بس سال ۲۰۲۰ میان دو کشور محسوب می‌شود

به‌گزارش رویترز رئیس جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان برای دقایقی به زبان روسی با یکدیگر مجادله کردند -- AFP

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان از پیشرفت فرایندی صحبت کردند که هدفش پایان دادن به اختلاف‌های چند دهه‌ای میان ایروان و باکو بر سر حق حاکمیت بر منطقه موسوم به قره‌باغ است؛ مذاکراتی که به‌نقل از رویترز در جریان آن طرفین اختلافاتشان را در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بیان کردند. 

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل مجموعه‌ای از جمهوری‌های تازه تاسیس، از جمله ارمنستان و آذربایجان، اختلاف‌های باکو و ایروان بر سر قره‌باغ نیز آغاز شد. این اختلاف‌ها در نهایت باعث شد تا این دو کشور در سال ۲۰۲۰ با یکدیگر وارد جنگ شوند و نیروهای نظامی آذربایجان دست بالا را در این جنگ پیدا کنند.

از این‌رو خبرگزاری رویترز نوشت نخست‌وزیر ارمنستان در جریان نشستی که در مسکو برگزار شد، دولت آذربایجان را متهم کرد که پس از درگیری‌های نظامی سال ۲۰۲۰ میان دو کشور، دسترسی ارمنستان به تنها مسیر زمینیِ منتهی به قره‌باغ را قطع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش رویترز، نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه این بخش از اظهارات خود تاکید کرد قطع کردن دسترسی ایروان به جاده مذکور، به یک معنا نقض کردنِ آتش‌بس سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود و خواستار آن شد که یک گروه بین‌المللی به‌منظور رسیدگی و ارزیابی وضعیت موجود، به‌منطقه اعزام شود. 

نخست‌وزیر ارمنستان در عین‌حال گفت «جاده موسوم به کریدور لاچین»، که آذربایجانی‌ها در دسامبر سال گذشته میلادی آن را مسدود کردند، باید به‌دست گروهی از نیروهای حافظ صلحِ متعلق به روسیه کنترل شود. 

مقام‌های جمهوری آذربایجان نیز در مقابل می‌گویند «کریدور لاچین» را به این دلیل مسدود کردند، چون دولت ارمنستان از این مسیر برای ارسال سلاح به ساکنان قره‌باغ، که اکثریتشان ارمنی هستند، استفاده می‌کرد؛ ادعایی که مقام‌های دولتی ارمنستان آن را رد می‌کنند. 

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه گفتگوهای خود در حضور ولادیمیر پوتین، مشاجره خود را برای دقایقی به زبان روسی ادامه دادند، اما در نهایت رئیس جمهوری روسیه جلسه را خاتمه داد؛ جلسه‌ای که در قالب نشست اقتصادی جمهوری‌های سابق شوروی و در شهر مسکو برگزار می‌شد. 

با تمامی این اوصاف هم رئیس جمهوری آذربایجان و هم نخست‌وزیر ارمنستان از گفتگوهای مسکو ابراز خرسندی کردند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، گفتند اختلافات مرزی و ارضی دو کشور در فرایند حل‌وفصل شدن قرار دارد.

بیشتر از جهان