گزارش موسسه نظارت بر تساهل فرهنگی از «حذف اغلب محتوای ضدیهودی و اسرائیل» از کتاب‌های درسی در عربستان

دولت عربستان سعودی به‌طور مشخص و معنادار در جهت مطابقت با استانداردهای یونسکو گام برداشته است

کلاس درس یک مدرسه پسرانه در عربستان سعودی- Saudi Ministry of Education

یافته‌های یک مرکز بین‌المللی نظارت بر محتوای کتاب‌های آموزشی در مدارس جهان نشان می‌دهد که دولت عربستان سعودی به‌طور «مشخص و معنادار» در جهت مطابقت با استانداردهای یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) گام برداشته است.

پژوهشگران موسسه نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس، محتوای ۳۰۱ کتاب درسی از کشورهای مختلف جهان، ازجمله ۸۰ کتابی که در سال تحصیلی جاری بازنویسی و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است را بررسی کرده‌اند. 

نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد دولت عربستان سعودی پیشرفت‌های چشمگیری در حذف و اصلاح محتوای کتاب‌های درسی داشته است.  

شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۵ مه (چهارم خرداد ۱۴۰۲)، در گزارشی به نقل از مارکوس‌شف، مدیر اجرایی مرکز «نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس»، نوشت: «در حال حاضر، عملا تمامی مطالب یهودی‌ستیز که پیش‌تر در کتاب‌های درسی مطالعات اسلامی عربستان سعودی شناسایی شده بود حذف شده است.»

به گفته مدیر اجرایی این مرکز بین‌‌المللی نظارت بر کتاب‌های درسی در جهان، تمامی اصلاحاتی که در کتاب‌های دانش‌آموزان اعمال می‌شود مهم است، اما اصلاحاتی که در کتاب‌های درسی مدارس در عربستان سعودی انجام شده است اهمیت ويژه‌ای دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نتیجه‌‌گیری کرد باید به مقام‌های دولتی عربستان سعودی برای تلاش چندین ساله و نظام‌مند به‌منظور حذف محتواهای «یهودی‌ستیزی» از کتاب‌های درسی مدارس تبریک گفت و از عملکرد آن‌ها تقدیر کرد.

شبکه خبری آی-۲۴ اسرائیل در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به نقل از مدیر اجرایی این مرکز بین‌‌المللی نظارت بر کتاب‌های درسی دانش‌‌آموزان، نوشت تقریبا همه مواردی که «مروج خشونت مذهبی» بوده‌اند، حذف شده است.

به گفته مدیر اجرایی موسسه نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس، بیشتر موارد باقی‌مانده که اسرائیل را همچنان به‌عنوان «دشمن» معرفی می‌کند، تنها در یک کتاب درسی مطالعات اجتماعی شناسایی شده و باقی موارد حذف شده است.

داده‌های مرکز نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس نشان می‌دهد علاوه بر حذف سوگیری‌های مذهبی تبعیض‌آمیز، مقام‌های دولتی عربستان سعودی تلاش کرده‌اند تا محتوای کتاب‌های درسی مدارس را به‌گونه‌ای بازنویسی و اصلاح کنند که با برابری جنسی و جنسیتی نیز مطابقت بیشتری داشته است.

شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل به نقل از گزارش موسسه نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس، نوشت حذف محتواهای «همجنس‌گرا هراسی» و «توجه به مسائل جنسی» در کتاب‌های درسی مدارس از دیگر پیشرفت‌های مقام‌های آموزشی عربستان سعودی بوده است.

دولت عربستان سعودی تلاش می‌کند در چارچوب برنامه‌های توسعه‌محور سند چشم‌انداز ۲۰۳۰، علاوه بر اقتصاد، در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نیز دستاوردهای خود را تثبیت کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر